Μύθοι και αλήθειες για τη βιταμίνη D

Η γνωστή σε όλους βιταμίνη του ήλιου, η βιταμίνη D, είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της καλής υγείας.

Τζουλιάννα Καρνέζη
ΤΖΟΥΛΙΑΝΝΑ ΚΑΡΝΕΖΗ Πέμπτη, 20 Ιουλίου 2017
Πέμπτη, 20 Ιουλίου 2017

Η βιταμίνη D είναι γνωστή και ως η βιταμίνη του ήλιου, γιατί παράγεται φυσικά από τον οργανισμό όταν η ηλιακή ακτινοβολία έρχεται σε επαφή με το δέρμα μας. Η βιταμίνη D είναι λιποδιαλυτή και επηρεάζει τη λειτουργία σχεδόν 2.000 διαφορετικών γονιδίων. Η πιο σημαντική ιδιότητά της είναι η  είναι η ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου και του φωσφόρου. Επίσης, η βιταμίνη D διευκολύνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού. Η επαρκής πρόσληψή της είναι απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξη των οστών και των δοντιών αλλά και για την αυξημένη αντίσταση σε ορισμένες ασθένειες.

 

Όπως ήδη αναφέρθηκε, ο οργανισμός παράγει τη βιταμίνη D όταν το δέρμα μας έρθει σε επαφή με τον ήλιο. Παρόλα αυτά σε μια ηλιόλουστη χώρα όπως η Ελλάδα οι μελέτες δείχνουν ότι αντί να έχουμε πλεόνασμα, έχουμε έλλειμμα της βιταμίνης αυτής. Συγκεκριμένα σύμφωνα με πρόσφατες επιστημονικές μελέτες το 60% άνω των 65 ετών εμφανίζουν ανεπάρκεια βιταμίνης D. Αυτό ίσως μας κάνει να αναθεωρήσουμε τη σχέση μας με τον ήλιο και να τον κάνουμε φίλο μας έστω για 20 λεπτά την ημέρα. Επίσης ίσως έφτασε η στιγμή να σταματήσουμε να πιστεύουμε σε κάποιους μύθους που μέχρι τώρα νομίζαμε ότι είναι αλήθειες και μας κρατάγανε μακριά από τη βιταμίνη D.

Μύθος: Δεν υπάρχει τρόπος να δείτε την ποσότητα της βιταμίνης D που χρειάζεστε

Αλήθεια: Η ποσότητα της βιταμίνης D στο αίμα σας καθορίζει αν έχετε ή όχι ανεπάρκεια και αν χρειάζεστε κάποιο συμπλήρωμα. Μπορείτε να κάνετε το test βιταμίνης D και να μάθετε αν έχετε επαρκή επίπεδα. Ο γιατρός σας θα σας συστήσει συμπλήρωμα σε περίπτωση που τα επίπεδα της συγκεκριμένης βιταμίνης είναι πολύ χαμηλά.

Μύθος: Το αντηλιακό μπλοκάρει τη βιταμίνη D.

Αλήθεια: Καταρχάς να επισημάνουμε ότι ο ήλιος είναι σημαντικός γιατί το σώμα λαμβάνει το 80% της βιταμίνης D από την ηλιακή ακτινοβολία και λιγότερο από τη διατροφή. Στην προκειμένη περίπτωση η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Γιατί τα αντηλιακά εμποδίζουν τις ακτίνες του ήλιου, που συμβάλουν στην παραγωγή της βιταμίνης D. Από την άλλη όμως όταν βάζουμε αντηλιακό δεν μπορούμε να καλύψουμε κάθε πτυχή του δέρματος μας, άρα η ακτινοβολία θα περάσει. Επίσης, οι κλινικές μελέτες δεν έχουν αποδείξει ότι η καθημερινή χρήση αντηλιακού οδηγεί σε έλλειψη της βιταμίνης. Εξάλλου οι κίνδυνοι από την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία είναι απείρως μεγαλύτεροι από την ανεπάρκεια του οργανισμού σε βιταμίνη D.

Μύθος: Εάν ζείτε σε ένα ηλιόλουστο κλίμα, παίρνετε σίγουρα αρκετή βιταμίνη D.

Αλήθεια: Σύμφωνα με έρευνες οι μεσογειακοί λαοί έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D στον οργανισμό. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τα πιθανά αίτια είναι καταρχάς ότι στη Μεσόγειο υπάρχουν άνθρωπο με πιο σκούρο δέρμα, κάτι που δυσχεραίνει  τη σύνθεση της βιταμίνης λόγω της μελανίνης. Κατά δεύτερον παρόλο που οι μεσογειακές χώρες έχουν ηλιοφάνεια αρκετούς μήνες το χρόνο, το μεγαλύτερο διάστημα έχουμε καλυμμένο το σώμα μας με ρούχα. 

Μύθος: Η βιταμίνη D είναι γνωστή για την πρόληψη καρκίνου

Αλήθεια: Υπάρχουν κάποιες μελέτες που εξετάζουν τη σχέση της βιταμίνης D και διαφόρων μορφών καρκίνου, όπως του παχέος εντέρου, της μήτρας, του μαστού. Ωστόσο η επιστήμη δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι η βιταμίνη D προλαμβάνει κάποιες μορφές καρκίνου, γιατί πρέπει να διεξαχθούν περαιτέρω έρευνες επί του θέματος.

Μύθος: Μπορείτε να πάρετε αρκετή βιταμίνη D από τη διατροφή σας.

Αλήθεια: Έχει υπολογιστεί ότι 15 λεπτά καθημερινής έκθεσης στον ήλιο είναι αρκετά για να πάρουμε την ποσότητα που χρειαζόμαστε. Ενώ ένα μικρό ποσοστό της βιταμίνης D το παίρνουμε από τις τροφές. Επομένως γίνεται αντιληπτό ότι η πιο σημαντική πηγή είναι ο ήλιος και η διατροφή λειτουργεί επικουρικά. Και ποιος είναι ο λόγος; Αν θέλουμε να πάρουμε τη βιταμίνη D μέσω της διατροφής θα πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά 20 αυγά ή 8 λίτρα γάλα ή 2 πιάτα σαρδέλες κάτι που όπως είναι προφανές είναι αδύνατο. 

Τέλος αν παρατηρήσετε, ότι έχετε έλλειψη βιταμίνης D, επισκεφτείτε τον γιατρό σας, μήπως σας προτείνει κάποιο συμπλήρωμα.






ALSO IN THIS ISSUE