Οι κυριότεροι διατροφικοί μύθοι για το σακχαρώδη διαβήτη

Καταρρίπτουμε όλους τους μύθους γύρω από το διαβήτη.

Τζουλιάννα Καρνέζη
ΤΖΟΥΛΙΑΝΝΑ ΚΑΡΝΕΖΗ Δευτέρα, 13 Νοεμβρίου 2017
Δευτέρα, 13 Νοεμβρίου 2017

Ο όρος σακχαρώδης διαβήτης αναφέρεται σε μια μεταβολική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από αύξηση του σακχάρου (γλυκόζης) στο αίμα, δηλαδή υπεργλυκαιμία, και οφείλεται σε απόλυτη ή σχετική έλλειψη ινσουλίνης ή και μειωμένη δράση της. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι κυρίως ο διαβήτης τύπου 2 είναι μια από τις πιο βασικές αιτίες θανάτου. Αναμενόμενο είναι λοιπόν να γράφονται πολλά για τη συγκεκριμένη νόσο και να επικρατεί παραπληροφόρηση. Γι αυτό και παρακάτω θα αναλύσουμε τους κυριότερους διατροφικούς μύθους γύρω από το σακχαρώδη διαβήτη.

Μύθος #1  Υπάρχουν πάρα πολλοί κανόνες στη διατροφή ενός διαβητικού.

Εάν έχετε διαβήτη είναι σημαντικό να προγραμματίζετε τα γεύματα σας. Όμως ο γενικός κανόνας είναι απλός: η διατροφή ενός διαβητικού αντιπροσωπεύει τη διατροφή που πρέπει να ακολουθούμε όλοι μας. Επίσης, η επιλογή των τροφίμων γίνεται με βάση τις δραστηριότητες και τα φάρμακα που παίρνει ο ασθενής, για να κρατήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα όσο μπορεί πιο κοντά στα φυσιολογικά. Από ό,τι γίνεται αντιληπτό οι κανόνες είναι απλοί και περιεκτικοί.

Μύθος #2 Οι υδατάνθρακες απαγορεύονται στη διατροφή των διαβητικών.

Οι διατροφικές συστάσεις για τους διαβητικούς έχουν αλλάξει κατά πολύ με το πέρασμα των χρόνων. Και ενώ παλαιότερα οι επιστήμονες πίστευαν ότι οι διαβητικοί ασθενείς δεν έπρεπε να καταναλώνουν καθόλου υδατάνθρακες, πλέον αυτή η θεωρία έχει καταρριφθεί. Σήμερα οι γιατροί και οι διαιτολόγοι επιτρέπουν την κατανάλωση υδατανθράκων και εκπαιδεύουν τους ασθενείς πώς να τους μοιράζουν μέσα στην ημέρα. Άρα πλέον όσοι πάσχουν από διαβήτη μπορούν να καταναλώσουν οποιοδήποτε αμυλούχο τρόφιμο, όπως ψωμί, μακαρόνια, ρύζι, αρκεί να το καταναλώνουν σε μικρές ποσότητες και να είναι όσο το δυνατό λιγότερο επεξεργασμένο. Ακόμα και η ζάχαρη μπορεί να ενταχθεί στο διατροφικό πρόγραμμα ενός διαβητικού, αλλά σε ελεγχόμενες ποσότητες.

Διαβάστε εδώ: Οδηγός διατροφής για τη ρύθμιση του σακχαρώδη διαβήτη

Μύθος #3 Η πρωτεΐνη είναι καλύτερη από ό, τι οι υδατάνθρακες για τον διαβήτη.

Επειδή οι υδατάνθρακες επηρεάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, πολλοί διαβητικοί καταναλώνουν λιγότερη ποσότητα και μπορεί να τους υποκαταστήσουν με περισσότερη πρωτεΐνη. Όμως μεγάλες ποσότητες πρωτεΐνης μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα. Το πιο βασικό πρόβλημα είναι ότι οι περισσότερες τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη, όπως το κρέας, μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις, δεδομένου ότι περιέχουν κορεσμένα λιπαρά. Όπως προαναφέραμε, η δίαιτα ενός διαβητικού αποτελεί πρότυπο μιας υγιούς διατροφής για όλους τους ανθρώπους και η πρωτεΐνη θα πρέπει να αντιπροσωπεύει περίπου το 15% έως 20% των συνολικών θερμίδων που τρώτε κάθε ημέρα.

Μύθος #4 Τα άτομα με διαβήτη δεν μπορούν να καταναλώσουν ζάχαρη.

Σύμφωνα με τον American Diabetes Association (Αμερικανικό Διαβητολογικό Σύλλογο) η ζάχαρη μπορεί να καταναλώνεται με μέτρο από τους διαβητικούς, εφόσον λαμβάνουν υπόψη τους τη συνολική πρόσληψη υδατανθράκων στα γεύματα τους.

Μύθος #5 Τα άτομα με διαβήτη δεν μπορούν να αθληθούν.

Αυτή η αντίληψη είναι εντελώς λανθασμένη, διότι είναι γνωστό ότι η σωματική δραστηριότητα βοηθάει στη ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα. Επίσης, η άσκηση μπορεί να καθυστερήσει την εμφάνιση του διαβήτη και να αυξήσει την ευαισθησία των κυττάρων στην ινσουλίνη.

Μύθος #6 Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης προκαλεί διαβήτη.

Όπως υποστηρίζει ο American Diabetes Association δεν υπάρχει άμεση συσχέτιση ανάμεσα στην ζάχαρη και στην εμφάνιση του διαβήτη. Ο διαβήτης τύπου 2 σχετίζεται με την αύξηση του βάρους και της καθιστικής ζωής, ανεξάρτητα με το αν τρώτε ή όχι ζάχαρη. Ενώ ο διαβήτης τύπου 1 μπορεί να εμφανιστεί όταν πάει κάτι στραβά με το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τζουλιάννα Καρνέζη, Διαιτολόγος, RD.

 

 

Tags: ΥΓΕΙΑ| ΔΙΑΤΡΟΦΗ| ΔΙΑΒΗΤΗΣ| ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ| ΠΡΩΤΕΪΝΕΣ| ΔΙΑΒΗΤΙΚΟΙ| ΣΑΚΧΑΡΩΔΗΣ ΔΙΑΒΗΤΗΣ




MORE FOR YOU