Γλυκοζυλίωση: Ο γλυκός εχθρός της ομορφιάς

“Πες μου τι τρως για να σου πω ποιός είσαι και στην συγκεκριμένη περίπτωση πόσο γρήγορα θα γεράσεις.”

Μάθετε τους παράγοντες που προκαλούν πρόωρη γήρανση.

 

Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2012 Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2012

“Πες μου τι τρως για να σου πω ποιός είσαι και στην συγκεκριμένη περίπτωση πόσο γρήγορα θα γεράσεις.”

Η πρόεδρος της ελληνικής ακαδημίας αντιγήρανσης και δερματολόγος Μαρία Καρδάση εξηγεί τους παράγοντες που προκαλούν πρόωρη γήρανση.

Σοκολάτες, καφές με ζάχαρη, αναψυκτικά, κρουασάν και κουλουράκια. Η άσπρη ραφιναρισμένη ζάχαρη, το αλεύρι αλλά και το αλάτι είναι αναπόσπαστα κομμάτια της σύγχρονη διατροφής, και όσο και αν προσέχετε αυτά ξέρουν να κρύβονται εκεί που δεν περιμένετε. Αν μέχρι σήμερα δε, πιστεύατε πως απλά σας παχαίνουν ήρθε η ώρα να μάθετε πως και η γήρανση του δέρματος είναι μέσα στις αρνητικές τους ιδιότητες.

Τι είναι όμως γλυκοζυλίωση; Η δερματόλογος δίνει την απάντηση.

«Η γλυκοζυλίωση είναι ένα βιοχημικό φαινόμενο, που δημιουργείται όταν η περίσσεια γλυκόζη του αίματος προσκολλάται στις πρωτεϊνες του οργανισμού (αιμοσφαιρινή, κολλαγονο κ.α.) , με αποτελεσμα να σχηματιζονται νεα επιβλαβή μορια τα ΑGEs (Προχωρημενα Προϊοντα Γλυκοζυλίωσης) που ουσιαστικά κάνουν το κολλαγόνο και την ελαστίνη να γίνει άκαμπτη. Οι Άγγλοι το έχουν ονομάσει με απλά λόγια «καραμελοποίηση του κολλαγόνου», τον οποίο θεωρώ πολύ πετυχημένο. Σύμφωνα λοιπόν με το British journal of dermatology το 50% της γήρανσης οφείλεται στη γλυκοζυλίωση και το άλλο 50% στην ηλιακή ακτινοβολία. Μιλάμε βέβαια για την ενδογενή γήρανση που ξεκινά την Τρίτη δεκαετία της ζωής μας.»

Πριν αρχίσετε λοιπόν να ανοίγετε τα ντουλάπια και να πετάτε ότι περιλαμβάνει ζάχαρη, πρέπει να γνωρίζετε ότι έχετε δικαίωμα στην αμαρτία κατά 10% των ημερήσιων προσλαμβανόμενων υδατανθρακών.

Η γιατρός προσθέτει «Η γλυκοζυλίωση στα πρώτα στάδια είναι αναστρέψιμη εαν διορθωθούν οι διατροφικές συνήθειες άμεσα. Όμως ουσιαστικά η πρόληψη πρέπει να ξεκινά από την ώρα που γεννιόμαστε. Παρολαυτά για να προλάβουμε ή να επιβραδύνουμε τη γλυκοζυλίωση προτείνουμε:

1. Μειωμένη λήψη ζάχαρης και λευκού αλευριού στο 10% των ημερίσιων προσλαμβανόμενων υδατανθράκων.

2. Λήψη 1mg Vit B1-B6 ημερισίως.

3. Κατανάλωση λαχανικών, ξηρών καρπών και προσεκτική κατανάλωση φρούτων , διαλέγοντας αυτά που δεν είναι πολύ γλυκά.

4. Λήψη αντιοξειδωτικών όπως η πυκνογενόλη (pycnogenol) που είναι απόσταγμα από τον φλοιό του γαλλικού πεύκου Pinus Pinaster

5. Λήψη καρνοσίνης που είναι το βασικό συστατικό που αντιδρά με τα σάκχαρα πριν αυτά προσκόλληθούν στς ίνες κολλαγόνου και ελαστίνης και δημιουργεί γλυκοζυλιωμένη καρνοσίνη , η οποία δεν είναι τοξική και μπορεί να αποβληθεί εύκολα. Συνιστάται σαν συμπλήρωμα διατροφής για την αποφυγή της γλυκοζυλίωσης.

Είναι σημαντικό επίσης να γνωρίζουμε ότι οι πηγές της ''καλής'' ζαχαρης είναι κυρίως τα φρούτα και κάποια λαχανικά όπως παντζάρια και καρότα. Σε αυτό το σημείο θέλω να τονίσω οτι τα πολύ γλυκά φρούτα πρέπει να καταναλώνονται με φειδώ και πάντα συνδυασμένα με πρωτεϊνη ώστε να αποδεσμεύονται ελεγχόμενα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.»

Και το αλάτι όμως έχει το δικό του μερίδιο στην πρόωρη γήρανση σύμφωνα με την κα Καρδάση «Τα ιόντα του νατρίου και του χλωρίου , που αποτελούν το αλάτι , χρειάζονται σε όλα τα έμβια όντα αλλά σε ίχνη ώστε να διατηρούν την υδρική ισσοροπία κάθε οργανισμού. Για έναν υγιή ενήλικα το Scientific Advisory Committee of Nutrition(SACN) της Μεγάλης Βρετανίας προτείνει κατανάλωση 4gr-6gr αλατιού την ημέρα, την ώρα που σχεδόν όλοι μας καταναλωνούμε 2,5 φορες περισσότερο από το επιτρεπτό όριο. Το αλάτι έχει κατηγορηθεί για επιβάρυνση του καρδιαγγειακού μας συστήματος , υπέρταση , υπερβολική κατακράτιση νερού στους ιστούς και ως εκ τούτου οιδήματα. Κάποιες μελέτες το συνδέουν με γαστοοισοφαγικά έλκη , με την οστεοπόρωση , ακόμα και με τον καρκίνο του στομάχου. Ενώ «οι πηγές του ''κρυφού'' αλατιού είναι το ψωμί , το τυρί , τα αλλαντικά , οι ελιές , τα τουρσιά , οι κονσέρβες , τα αλίπαστα.»

Και η δερματόλόγος προσθέτει «Γενικότερα τα τελευταία 50 χρόνια οι βιομηχανίες τροφίμων χρησιμοποιούν χρωστικές (καραμελοχρώματα) και ενισχυτές γεύσης για να προσδώσουν ρόδινο ή καφέ χρώμα στα τρόφιμα και να βελτιώσουν τη γεύση τους.

Κάποια λοιπόν από τα τρόφιμα με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε AGES θεωρούνται τα Donuts , τα μαριναρισμένα ψητά κρέατα στα καρβουνα, και τα συκευασμένα cakes.»

Info: Μια καλή κρέμα αλλά και ορός που βοηθάει στην αντιμετώπιση της γλυκοζυλίωσης είναι η DERM AOX από την La Roche Posay γιατί περιέχει καρνοσίνη.






MORE FOR YOU