Έχετε διαταραχές ύπνου; Απαντήστε σε αυτές τις ερωτήσεις για να μάθετε όλη την αλήθεια

Ο ύπνος δεν αποτελεί είδος πολυτελείας, αλλά μια επιτακτική ανάγκη για τον οργανισμό του ανθρώπου.

Τζουλιάννα Καρνέζη
ΤΖΟΥΛΙΑΝΝΑ ΚΑΡΝΕΖΗ Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017
Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017

Σηκώστε το χέρι σας αν το πρωινό τελετουργικό σας φαίνεται γνωστό: Σηκώνεστε το πρωί με δυσκολία, πηγαίνετε στο μπάνιο βουρτσίζετε τα δόντια σας και χτενίζετε τα μαλλιά με αργές κινήσεις ενώ κοιτάτε με ένα απλανές βλέμμα τον καθρέφτη. Αν κάθε μέρα αντιμετωπίζετε το πρωινό ξύπνημα σαν αγγαρεία, τότε μπορεί ένα πραγματικό πρόβλημα να κρύβεται από πίσω.

Σύμφωνα με μελέτες περίπου 40 εκατομμύρια Αμερικανοί πάσχουν από διαταραχές του ύπνου με το γυναικείο φύλο να είναι πιο επιρρεπές. Οι επιπτώσεις αυτής τη διαταραχής είναι αρκετά σοβαρές, διότι ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί αν οδηγήσει σε ημερήσια κόπωση, να μειώσει την ικανότητα συγκέντρωσης, να αυξήσει τον κίνδυνο ατυχημάτων καθώς και να σας κάνει μη αποδοτικούς στην εργασία. Επίσης, έρευνες έχουν δείξει μια σύνδεση μεταξύ του μη ποιοτικού ύπνου και του αυξημένου κίνδυνου κατάθλιψης, άγχους, αύξησης βάρους, διαβήτη τύπου 2 και ορισμένες μορφές καρκίνου.

Πώς όμως να εντοπίσετε εάν έχετε διαταραχή ύπνου;

Νιώθετε κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας;

Αν κάθε βράδυ κοιμάστε 7 ώρες και το πρωί συνεχίζετε να μην μπορείτε να κρατήσετε τα μάτια σας ανοιχτά, τότε ίσως αποτελεί ένα σύμπτωμα διαταραχής ύπνου. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να αυξήσετε κατά 30 λεπτά τον ύπνο σας για μια εβδομάδα και να αν συνεχίσετε να είστε κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας, τότε επισκεφτείτε έναν γιατρό για να συζητήσετε το πρόβλημα σας.

Δεν μπορείτε να κοιμηθείτε τα βράδια;

Θα υπάρξουν φορές που το άγχος θα σας κρατήσει αρκετές ώρες ξύπνιους τα βράδια και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό. Εξάλλου δεν είστε ρομπότ να κοιμάστε κάθε βράδυ κατευθείαν, σα να πέφτετε σε λήθαργο. Όμως αν υπάρχει μια καθημερινή μάχη με την αϋπνία,  ίσως κρύβεται κάτι άλλο από πίσω. Το 10% του πληθυσμού πάσχει από χρόνια αϋπνία με αποτέλεσμα να ξυπνάει αρκετές φορές μέσα στη νύχτα ή να μην μπορεί να κοιμηθεί τα βράδια.  Οι αϋπνίες μπορεί να αντιμετωπιστούν με διάφορους τρόπους, όπως είναι ο διαλογισμός, διάφορα βότανα, βελονισμός μέχρι και η συνταγογράφιση φαρμάκων. Πριν πάρετε οποιαδήποτε απόφαση επισκεφτείτε το γιατρό σας.

Κάνετε ασυνήθιστες κινήσεις όταν κοιμάστε

Ένα μυρμήγκιασμα ή μούδιασμα στα πόδια σας, όταν κοιμάστε μπορεί να είναι φυσιολογικό. Όμως αν διαπιστώσετε ενώ κοιμάστε μια μη ηθελημένη ανάγκη κίνησης, συνήθως των κάτω άκρων των ποδιών αλλά μερικές φορές και στα χέρια, τότε μπορεί να έχετε σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών. Μια περίεργη πάθηση που χαρακτηρίζεται ως νευρολογική διαταραχή ύπνου. Και ενώ αυτό συμβαίνει σε άνδρες και γυναίκες, η συχνότητα εμφάνισης στις γυναίκες είναι διπλάσια από αυτή των ανδρών. Δεν υπάρχει θεραπεία για το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, αλλά ο γιατρός σας μπορεί να σας βοηθήσει να στοχεύσετε στην καλύτερη μέθοδο για τη διατήρηση των συμπτωμάτων σας υπό έλεγχο.

Είστε σε θέση να διατηρήσει ένα τακτικό πρόγραμμα ύπνου και αφύπνισης;

Ενώ το ξυπνητήρι σας βοηθάει να ξυπνάτε κάθε μέρα την ώρα που θέλετε, υπάρχει και το εσωτερικό σας ρολόι που κρατάει τις συνήθειες του ύπνου μας υπό έλεγχο κατά τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας. Ονομάζεται κιρκαδικό ρολόι και λειτουργεί ακριβώς όπως το πραγματικό ρολόι, που όμως μερικές φορές μπορεί να ξεφύγει από τον έλεγχο. Είναι σημαντικό να ενημερώσετε το γιατρό σας, αν διαπιστώσετε ότι το πρόγραμμα ύπνου σας έχει διαταραχθεί και σας εμποδίζει να εκτελέσετε τις καθημερινές σας δραστηριότητες.

Σας κόβετε η αναπνοή ενώ κοιμάστε;

Η διακοπής της αναπνοής κατά τη διάρκεια του ύπνου που διαρκεί περίπου 10 δευτερόλεπτα χαρακτηρίζεται ως αποφρακτική άπνοια  ύπνου και θεωρείται μια σοβαρή παθολογική διαταραχή ύπνου, που προκαλεί υπνηλία την ημέρα. Στην αποφρακτική άπνοια διακόπτεται προσωρινά η είσοδος του αέρα στους πνεύμονες με αποτέλεσμα ξαφνικά να σταματάτε να αναπνέετε. Σε μερικά δευτερόλεπτα η αναπνοή επανέρχεται. 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα

Tags: ΥΓΕΙΑ| ΥΠΝΟΣ| ΑΠΝΟΙΑ ΥΠΝΟΥ




MORE FOR YOU