Τι είναι η υπνική παράλυση και γιατί μπορεί να συμβεί σε όλους μας

Μια διαταραχή του ύπνου που απλά φοβίζει αλλά δεν είναι επικίνδυνη για την υγεία.

Τζουλιάννα Καρνέζη
ΤΖΟΥΛΙΑΝΝΑ ΚΑΡΝΕΖΗ Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου 2017
Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου 2017

Έχετε ξυπνήσει ποτέ στον ύπνο σας και να συνειδητοποιήσετε ότι δεν μπορείτε να μετακινήσετε τα χέρια ή τα πόδια, να σηκώσετε το κεφάλι σας ή να κουνήσετε ρα δάχτυλα σας;  Γνωρίζετε τι συμβαίνει γύρω σας αλλά δεν μπορείτε να κουνηθείτε ή να μιλήσετε. Πολλές φορές ακούτε και περίεργους ήχους ή βλέπετε παράξενα οράματα. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται υπνική παράλυση ή Μόρα.

Η υπνική παράλυση συμβαίνει όταν  ο εγκέφαλος είναι εν μέρει ξύπνιος, αλλά το σώμα εξακολουθεί να κοιμάται , με αποτέλεσμα να προσπαθείτε να μετακινηθείτε και να μην μπορείτε. Αυτή η κατάσταση μπορεί να κρατήσει για μερικά δευτερόλεπτα ή ακόμα και για λίγα λεπτά και πολλές φορές είναι εξαιρετικά τρομακτική.

Η παράλυση του ύπνου μπορεί να συμβεί στον οποιονδήποτε

Η υπνική παράλυση είναι συχνό φαινόμενο και μπορεί να συμβεί σε όλους μας. Μια συστηματική ανασκόπηση στο περιοδικό Sleep Medicine Reviews, διαπίστωσε ότι το 7,6% του γενικού πληθυσμού έχει υποστεί τουλάχιστον μια φορά παράλυση του ύπνου. Σύμφωνα με μια επισκόπηση από τον Brian A. Sharpless, Ph.D. , ένας κλινικός ψυχολόγος, καθηγητής ψυχοπαθολογίας στην Αμερικανική Σχολή Ψυχολογίας υποστηρίζει ότι οι γυναίκες επηρεάζονται συχνότερα από ότι τους άνδρες και όπως επίσης όσοι πάσχουν από αγχώδεις διαταραχές μπορεί να κινδυνεύουν περισσότερο από το γενικό πληθυσμό.

Η υπνική παράλυση δεν είναι επικίνδυνη, όμως μερικές φορές μπορεί να είναι σύμπτωμα της ναρκοληψίας.  Μια σπάνια διαταραχή ύπνου που προκαλεί ξαφνική υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακόμα και αν έχετε κοιμηθεί αρκετές ώρες. Εάν είστε υγιείς και αντιμετωπίζετε υπνική παράλυση, προσπαθήστε να βελτιώσετε την ποιότητα και την ποσότητα τους ύπνου. Ο ποιοτικός ύπνος πρέπει να γίνει προτεραιότητά σας.

Εάν αντιμετωπίζετε παράλυση ύπνου, η προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας και της ποσότητας του ύπνου πρέπει να είναι η πρώτη σας προτεραιότητα. Είναι σημαντικό να στοχεύετε σε 7 με 8 ώρες ύπνου κάθε βράδυ χωρίς διακοπές και να προσπαθείτε να ξυπνάτε πάντα την ίδια ώρα. Αρκετοί παράγοντες που μπορούν αν επιδεινώσουν την κατάσταση είναι τα ακανόνιστα ωράρια ύπνου, η ηλικία (πιο συχνά παρατηρείται στους έφηβους και στους νέους), η κατανάλωση αλκοόλ και οι ψυχικές παθήσεις, όπως στρες ή διπολική διαταραχή.

Διαβάστε εδώ: Αγχώδης διαταραχή: πώς εκδηλώνεται και τι μπορείτε να κάνετε

Επειδή δεν μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας να ξυπνήσει από ένα επεισόδιο υπνικής παράλυσης, αν σας συμβεί ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα.

Πείτε στον εαυτό σας ότι η υπνική παράλυση είναι κοινή, φυσιολογική και προσωρινή.

Θυμηθείτε ότι δεν υπάρχει λόγος να φοβάστε.

Εστίαση σε κάτι εκτός από την παράλυση, όπως μια όμορφη ανάμνηση.

Προσπαθήστε να χαλαρώσετε το σώμα σας και να αποφύγετε τη μετακίνηση μέχρι να περάσει το επεισόδιο.

Μπορεί η υπνική παράλυση να είναι τρομακτική, τις περισσότερες φορές όμως είναι αβλαβής και συνήθως αποτελεί σημάδι κακής ποιότητας ύπνου. Αν έχετε δοκιμάσει τις παραπάνω στρατηγικές και εξακολουθείτε να έχετε επεισόδια, τότε επισκεφτείτε το γιατρό σας ώστε να σας βοηθήσει με τις κατάλληλες συμβουλές.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα

 

Tags: ΑΓΧΟΣ| ΥΓΕΙΑ| ΥΠΝΟΣ| ΣΤΡΕΣ| ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ| ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΥΠΝΟΥ




MORE FOR YOU