Η ψυχοθεραπεύτρια μας εξηγεί πώς θα ξεπεράσουμε τις φοβίες

Υπάρχουν πολλές μορφές φοβίας. Ας τις γνωρίσουμε.

Δευτέρα, 10 Ιουλίου 2017 Δευτέρα, 10 Ιουλίου 2017

Σε όλους μας έχει τύχει να έχουμε φοβηθεί κάτι έστω μια φορά στην ζωή μας ή για κάποιο διάστημα. Ο φόβος είναι μέρος της ζωής μας, φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας, προκειμένου να αντιμετωπίσει έναν κίνδυνο ή μια απειλή. Την στιγμή εκείνη μπαίνει σε λειτουργία ένας πολύπλοκος μηχανισμός, μέσω του κεντρικού νευρικού και ενδοκρινικού συστήματος με σκοπό να μας προετοιμάσει και να μας προφυλάξει από τον πιθανό κίνδυνο. Το να φοβάται κάποιος μη χάσει την δουλειά του μετά από μια σειρά απολύσεων στην επιχείρηση στην οποία εργάζεται είναι κάτι απολύτως λογικό και βασίζεται σε πραγματικό γεγονός.

Η φοβία από την άλλη διαφέρει αρκετά. Εμπεριέχει έναν χρόνιο φόβο που τις περισσότερες φορές δεν βασίζεται σε πραγματικό γεγονός και μια υπερβολή.

Κάποιος που για παράδειγμα φοβάται τα αεροπλάνα και αποφεύγει να ταξιδέψει χωρίς να έχει βιώσει στο παρελθόν μια τραυματική εμπειρία σχετικά με το αεροπλάνο, έχει μια είδους φοβία και όχι απλά έναν φόβο.

Παρακάτω παρατίθενται  τα συμπτώματα που μας βοηθάνε να διακρίνουμε ότι διαθέτουμε κάποια είδους φοβία:

  • Νιώθουμε έντονα συναισθήματα φόβου όταν βιώνουμε ή αναμένουμε μια συγκεκριμένη κατάσταση ή όταν βλέπουμε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο έμψυχο ή άψυχο(Π.χ αράχνες). Ο φόβος αυτός είναι συνήθως υπερβολικός και τον βιώνουμε πολύ έντονα.
  • Όταν ερχόμαστε σε επαφή με το ερέθισμα που μας προκαλεί φόβο, νιώθουμε υπερβολικό άγχος, μπορεί να πάθουμε ακόμα και επεισόδιο κρίσης πανικού.
  • Το υπερβολικό άγχος που προκαλεί ο φόβος της παρουσίας του φοβογόνου ερεθίσματος καθώς και η προσπάθεια μας να το αποφύγουμε, εμποδίζει τη λειτουργικότητά μας σε διάφορους τομείς της ζωής μας (προσωπικό, επαγγελματικό, κοινωνικό).
  • Θα πρέπει να βιώνουμε τους συγκεκριμένους φόβους τουλάχιστον για 6 συνεχόμενους μήνες προκειμένου να πούμε ότι έχουμε κάποια φοβία.

Πώς αντιμετωπίζουμε τις φοβίες:

Πίσω από μια φοβία κρύβεται κάτι πιο βαθύ (πιθανή τραυματική εμπειρία, δυσλειτουργική σχέση , εσωτερική σύγκρουση) που εμφανίζεται με την μορφή φοβίας και γιαυτό η ψυχοθεραπεία είναι ο πιο κατάλληλος και ασφαλής τρόπος για να αντιμετωπίσει κάποιος την φοβία του. Είναι σημαντικό το άτομο να καταλάβει τί "εξυπηρετεί" η φοβία στην ζωή του , το δευτερογενές όφελος με άλλα λόγια που έχει και να την γνωρίσει πολύ καλά για να μπορέσει σταδιακά να εκτεθεί στο φοβικό ερέθισμα και να το αντιμετωπίσει. Σε πιο δύσκολες μορφές φοβιών, όπως η αγοραφοβία μπορεί να χρειαστεί και στήριξη μέσω φαρμακευτικής αγωγής. Σε κάθε περίπτωση οι φοβίες βρίσκονται στην καθημερινότητα αρκετών ανθρώπων και  αρκετά πετυχημένων. Ο Γκουστάβ Άιφελ παραδόξως έπασχε από υψοφοβία, η Μέριλιν Μονρόε φοβόταν να εκτεθεί στην σκηνή, ενώ ο Γούντι Άλεν από αγοραφοβία. Το να παραδεχτούμε την ευαλωτότητά μας και να την αντιμετωπίσουμε να θυμάστε πως  είναι η αρχή κάθε θεραπείας.

Από την Άννα Σταματελάτου, Ψυχοθεραπεύτρια, 210-3600466-6972100906

Tags: ΑΓΧΟΣ| ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ| ΦΟΒΙΕΣ| ΦΟΒΟΣ




MORE FOR YOU