Ο life coach μας μαθαίνει να μπαίνουμε στη θέση του παρατηρητή. Η σημαντική δεξιότητα που όλοι πρέπει να αποκτήσουμε

Χρειάζεται τεράστια δύναμη να έχεις αυτοέλεγχο και μεγαλείο ψυχής ώστε να δείχνεις κατανόηση και να μπορείς να συγχωρείς..

Δημήτρης Τσέλιος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΕΛΙΟΣ Τρίτη, 26 Δεκεμβρίου 2017
Τρίτη, 26 Δεκεμβρίου 2017

Όταν ξεκίνησα το ταξίδι μου στο μονοπάτι της Αυτογνωσίας, μία από τις πρώτες τεχνικές που ανέπτυξα ήταν να μπαίνω στη θέση του παρατηρητή, Έπαψα να κρίνω αυτό που μου συμβαίνει, βάζοντας ταμπέλες σε κάθε τι, και ξεκίνησα να το παρατηρώ. Εκφράσεις τύπου: «αυτό που συνέβη είναι κακό», «ο συνέταιρος μου είναι απατεώνας», «αυτό είναι λάθος», «η σύντροφος μου φέρθηκε σκάρτα» κοκ., έγιναν παρελθόν. Ειδικά σε ότι αφορά την κριτική απέναντι στους ανθρώπους, ο κάθε ανόητος είναι εύκολο να κρίνει και οι περισσότεροι ανόητοι, αυτό κάνουν. Εγώ υπήρξα για πολλά χρόνια ένας από αυτούς. Χρειάζεται όμως τεράστια δύναμη να έχεις αυτοέλεγχο και μεγαλείο ψυχής ώστε να δείχνεις κατανόηση και να μπορείς να συγχωρείς.

Όταν κρίνεις ένα πρόσωπο ή μία κατάσταση, ανοίγεις ουσιαστικά το κουτί της Πανδώρας. Μύριες σκέψεις ακολουθούν προκειμένου να επιβεβαιώσουν αυτό ακριβώς που έκρινες. Όλη σου η ενέργεια εστιάζει στο πρόσωπο ή την κατάσταση με αποτέλεσμα να επιφορτίσεις το μυαλό σου με χιλιάδες αρνητικές σκέψεις και αποδυναμωτικά συναισθήματα. Και τελικά εγκλωβίζεσαι μέσα στην κατάσταση δίχως να μπορείς να εστιάσεις στη λύση. Για να προκύψει παρατήρηση, σημαντικό είναι να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος. Η καλύτερη επιλογή που μπορούμε να κάνουμε όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα τέτοιο δυσάρεστο συμβάν, είναι συνειδητά να μην αντιδράσουμε καθόλου. Όσο και αν είμαστε λογικά όντα, οι αντιδράσεις μας απέναντι στα γεγονότα, είναι συναισθηματικές. Ξαφνικά σταματά η λογική σκέψη και κυριαρχεί το συναίσθημα που προκάλεσε την κατάσταση. Ένα ρητό λέει: «Όταν τα συναισθήματα αυξάνονται, το IQ μας μειώνεται».

Διαβάστε εδώ: Ο life coach Δημήτρης Τσέλιος μας αναλύει την παγίδα του Comfort Zone

Οι συμπεριφορικοί ψυχολόγοι αναφέρουν ότι βρισκόμαστε σε δύο βασικές καταστάσεις όταν σκεφτόμαστε. Στην πρώτη κατάσταση σκεφτόμαστε λογικά και συγκεντρωμένα. Η δεύτερη κατάσταση, είναι η κατάσταση στην οποία απειλείται η ζωή μας, ή η ζωή αγαπημένων μας προσώπων. Φυσικά σε αυτή την δεύτερη κατάσταση, δεν σκεφτόμαστε ούτε λογικά ούτε συγκεντρωμένα. Αυτό προφανώς είναι φυσιολογικό. Διότι είμαστε σε φάση απόδρασης ή επιβίωσης. Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι μπαίνουμε στη δεύτερη έντονη κατάσταση ακόμη και στη διάρκεια μίας απλής ημέρας, όταν συμβεί κάτι που θα μας αναστατώσει. Παρόλο που δεν απειλείτε η ζωή μας, σταματάμε το λογικό τμήμα του εγκεφάλου και επιλέγουμε τη δεύτερη μορφή αντίδρασης. Πόσοι από εμάς δεν έχουμε αντιδράσει υπερβολικά, χωρίς να απειλούμαστε ουσιαστικά; Πόσες φορές δεν έχουμε γίνει υστερικοί ή ακόμα χειρότερα επιθετικοί και βίαιοι; Πόσους ξυλοδαρμούς δεν έχουμε δει στο δρόμο επειδή κάποιοι παρά λίγο να τρακάρουν με τα αυτοκίνητα τους; Το μόνο σίγουρο είναι ότι, όταν κυριαρχούν αποδυναμωτικά συναισθήματα μέσα μας είναι αδύνατο να πάρουμε μία λογική απόφαση. Πως είναι δυνατόν να σκεφτείς λογικά και συγκεντρωμένα όταν βρίσκεσαι σε πανικό, θυμό, απόγνωση, κοκ.; Η παρατήρηση είναι μία πολύ αποτελεσματική μέθοδος, που θα μας βοηθήσει να επανέλθουμε σε μία ενδυναμωτική συναισθηματική κατάσταση ώστε να μπορέσουμε να πάρουμε μία λογική απόφαση.

Αντί να λοιπόν καταδικάζουμε τους ανθρώπους, είναι προτιμότερο να δώσουμε χρόνο στον εαυτό μας να επαναξιολογήσει την κατάσταση και να προσπαθήσουμε να τους κατανοήσουμε. Είναι σίγουρα πολύ πιο εποικοδομητική συνήθεια από την κριτική.

Από τον Δημήτρη Τσέλιο, Σύμβουλος αυτοβελτίωσης και προσωπικής ανάπτυξης & Συνεργάτης - Εισηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο τμήμα Life Coaching και Συμβουλευτική. Life Coaching by Dimitris Tselios

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα



Tags: ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ| ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ| LIFE COACHING| LIFE COACH




MORE FOR YOU