#TisSalonikisTaKaka: Συμπρωτεύουσα με προβλήματα πρωτεύουσας σημασίας

Χριστίνα ΓουδρούπηΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΟΥΔΡΟΥΠΗ Παρασκευή 10 Μαΐου 2019

Παρασκευή 10 Μαΐου 2019

#TisSalonikisTaKaka: Συμπρωτεύουσα με προβλήματα πρωτεύουσας σημασίας

Τη Θεσσαλονίκη έχουμε χίλιους λόγους να την αγαπάμε. Aκόμα και για όσους δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι, αλλά την επισκεπτονται αρκετά συχνά ώστε να νιώθουν τέτοιοι, η Θεσσαλονίκη είναι ένα μέρος υπέροχο: οι μυρωδιές της, τα χρώματά της, η θάλασσα, και η κουλτούρα που είναι διάχυτη στον αέρα της (να φταίει το φεστιβάλ κινηματογράφου; οι πλανόδιοι μουσικοί; ίσως όλα μαζί). Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για μια πόλη σχεδόν μαγική. Σχεδόν. Γιατί παρά τους χιλιάδες λόγους για τους οποίους τη λατρεύουμε, έχουμε και μερικούς για να μας θυμώνει και να μας στεναχωρεί. Και έχει έρθει η ώρα να μιλήσουμε για αυτούς.

Το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα είναι η μετακίνηση. Δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικό για μια ευρωπαϊκή πόλη που τόσο πολύ αγαπιέται από τον κόσμό, η μετακίνησή της να μετατρέπεται σε αντικείμενο χιούμορ. Ειδικά παλιότερα, ήταν αδύνατο να περάσει κανείς πάνω από πέντε λεπτά στα social media και να μη διαβάσει κάποιο αστείο για το μετρό της Θεσσαλονίκης. 

Οποιος άνθρωπος έχει προσπαθήσει να μετακινηθεί πάνω από δύο φορές στη Θεσσαλονίκη, αποκτά αμέσως την εξής απορία: Πώς γίνεται στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, οι πολίτες έχουν ως μοναδικό μέσο μετακίνησης τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ; Και ίσως αυτό να ήταν εντάξει, αν τα δρομολόγια ήταν αρκετά πυκνά και εξυπηρετούσαν άνετα όλες τις περιοχές. Όμως στη Θεσσαλονίκη, η μετακίνηση μετατρέπεται σε μια μικρή Οδύσσεια, αφού τα λεωφορεία δεν είναι στην ώρα τους, η ατμόσφαιρα μέσα σε αυτά γίνεται συχνά αποπνικτική -καθώς τόσος κόσμος πρέπει να μετακινηθεί με αυτά- και η κίνηση στους δρόμους δεν βοηθάει καθόλου σε αυτό.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ο Τοίχος της Υστερίας (@hysteria_gr) on

Πώς όμως να μην έχει κίνηση, αφού, ελλείψει άλλων επιλογών, οι Θεσσαλονικείς μετακινούνται συνέχεια με τα αυτοκίνητά τους; Μια εναλλακτική επιλογή θα ήταν ένας ποδηλατόδρομος. Καθώς ολοένα και περισσότεροι κάτοικοι της πόλης επιλέγουν το ποδήλατο για να μετακινηθούν, θα μπορούσε να επεκταθεί ο ποδηλατόδρομος της Νέας Παραλίας, προκειμένου να διευκολυνθεί η μετακίνηση και να «αναπνεύσει» λίγο η πόλη. Αυτό όμως δεν έχει συμβεί ποτέ, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση. Συνολικά, το αποτέλεσμα είναι μια πόλη με διπλά και τριπλά παρκαρισμένα αυτοκίνητα, χωρίς άλλες λύσεις (όπως το μετρό και ο ποδηλατόδρομος), που η δυσλειτουργική της συγκοινωνία περισσότερο επιβαρύνει παρά διευκολύνει τους πολίτες. Κι όπως είπε και κάποιος στο Twitter:

Λίγα πράγματα στεναχωρούν όμως τους Θεσσαλονικιούς, όσο το να βλέπουν την πόλη τους να μην αξιοποιεί την ίδια της δυναμική, τις ίδιες της τις δυνατότητες. Ενώ πρόκειται για μια πόλη με τεράστια πολιτιστική κληρονομιά, η αξιοποίησή της μοιάζει με δυσεπίλυτο πρόβλημα. Ακόμα και τα μικρά πράγματα που βελτιώνουν την καθημερινότητα, όπως για παράδειγμα η καθαριότητα, ή η συντήρηση των αθλητικών εγκαταστάσεων, μοιάζουν να μην μπορούν να λυθούν. Μερικές φορές, η Θεσσαλονίκη μοιάζει να έχει έναν πονοκέφαλο, κι αντί να πάρει ένα παυσίπονο για να της περάσει, βάζει απλώς πιο δυνατά τη μουσική. Ίσως όμως είναι σιγά σιγά η στιγμή για να λυθούν πραγματικά επιτέλους τα προβλήματα.

Κι όσο για τα υπόλοιπα #TisSalonikisTaKaka, ο κόσμος στις φετινές εκλογές θα χρειαστεί να διαλέξει μεταξύ όχι δύο, όχι τριών, αλλά 22 διαφορετικών υποψήφιων δημάρχων. Ένας πολίτης που θέλει να ενημερωθεί για τις προγραμματικές τους θέσεις και για όσα υπόσχονται ότι θα κάνουν για την πόλη, δεν έχει χρόνο ούτε να διαβάσει τα προγράμματά τους...

More for you

Don't Miss