Να γίνω vegetarian ή όχι;

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Να γίνω vegetarian ή όχι;

Η χορτοφαγία έχει γίνει trend. Ποιός είναι όμως ο πραγματικός χορτοφάγος;

  Η χορτοφαγία αν και θεωρείται μόδα του 20ου αιώνα υπάρχει ως άποψη ζωής από αρχαιοτάτων χρόνων… Είναι όμως υγιεινή για τον οργανισμό των ενηλίκων αλλά και των μικρών παιδιών; Και ποια η διαφορά των vegetarian από τους vegan; Vegetarian: Ονομάζονται  οι χορτοφάγοι οι οποίοι δεν καταναλώνουν κρέας, συμπεριλαμβανομένων των ψαριών και των πουλερικών. Οι χορτοφάγοι, ανάλογα με το αν καταναλώνουν γαλακτοκομικά, αυγά ή και τα δύο, χωρίζονται σε γαλακτο- χορτοφάγους, αυγό-χορτοφάγους και γαλακτο-αυγο-χορτοφάγους. Διατροφικά, θα πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην καθημερινή κάλυψη των αναγκών τους σε σίδηρο και βιταμίνη B12. Η έλλειψη σιδήρου από τη διατροφή οδηγεί σε σιδηροπενική αναιμία που εκδηλώνεται ως έλλειψη διάθεσης, κούραση, αδυναμία, εύθραυστα μαλλιά και νύχια, ενώ η Β12 είναι υπεύθυνη για τη σύνθεση του γενετικού υλικού, την ομαλή λειτουργία και την ανάπτυξη του νευρικού μας συστήματος. Μόνο το 5-8% του φυτικού σιδήρου απορροφάται από τον οργανισμό. Το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί εάν στα γεύματα αυτά προσθέσουμε μια πηγή βιταμίνης C όπως χυμό πορτοκάλι, πιπεριές, ακτινίδια, φράουλες ή εμπλουτισμένα τρόφιμα με βιταμίνη C και σίδηρο, όπως εμπλουτισμένους χυμούς. Αντίστοιχα, τη βιταμίνη B12 τη συναντάμε σε εμπλουτισμένα τρόφιμα όπως δημητριακά πρωινού και σε μικρότερες ποσότητες στο κους-κους, το πλιγούρι και τον ταραμά. Vegans: Ονομάζονται οι χορτοφάγοι που έχουν αποκλείσει από τη διατροφή τους, όλα τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης, ακόμη και αυτά που παράγονται από έμβιους οργανισμούς, όπως τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και το μέλι. Εκτός από την έλλειψη σιδήρου και Β12, οι vegans διατρέχουν και τον κίνδυνο έλλειψης ασβεστίου και εμφάνισης οστεοπόρωσης. Καλές πηγές ασβεστίου εκτός από τα γαλακτοκομικά, θεωρούνται τα μικρά ψάρια που καταναλώνονται με τα κόκαλα, τα αμύγδαλα, το σουσάμι καθώς και εμπλουτισμένα τρόφιμα όπως φυσικοί χυμοί με ασβέστιο και βιταμίνη D ή δημητριακά. Για την καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου στην περίπτωση αυτή, είναι απαραίτητη και η κάλυψη των αναγκών σε βιταμίνη D, την οποία μπορούμε να επιτύχουμε με 10 λεπτά έκθεσης του δέρματός μας σε πρωινό και απογευματινό ήλιο και με την κατανάλωση τροφίμων πλούσια σε βιταμίνη D. (Προτιμήστε γαλακτοκομικά και κυρίως, το γάλα). Χορτοφαγία και παιδιά. Επειδή η χορτοφαγία συνδέεται με διατροφικές ελλείψεις σε βασικά θρεπτικά συστατικά που καθορίζουν την ανάπτυξη των παιδιών όπως η πρωτεΐνη, το ασβέστιο, ο σίδηρος και κάποιες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, πολλοί θεωρούσαν πως αντενδείκνυται στα παιδιά. Σήμερα, ωστόσο, όλοι οι επίσημοι φορείς υποστηρίζουν πως η χορτοφαγία είναι εφικτή ακόμη για τα παιδιά και τα νήπια αρκεί να ακολουθούν ένα καλά σχεδιασμένο διατροφικό πρόγραμμα που να βασίζεται πάνω σε κατάλληλους διατροφικούς συνδυασμούς και να εκπαιδεύονται από πολύ μικρή ηλικία στους συνδυασμούς αυτούς. (Συνδυάζουμε δηλαδή, δημητριακά με όσπρια, το οποίο σημαίνει π.χ. ρύζι με φακές). Ευχαριστούμε για τη συνεργασία το διαιτολόγο-διατροφολόγο κο Αναστάσιο Παπαλαζάρου, PhD

More for you

 
 

Don't Miss