WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Πώς το άγχος συνδέεται με τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης;


Τζουλιάννα Καρνέζη

24 Ιανουαρίου 2023

Πώς το άγχος συνδέεται με τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης;
pexels
Μπορεί το άγχος να αυξήσει τη χοληστερόλη;

Η χοληστερόλη είναι ένα βασικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών των ζώων και είναι απαραίτητη για τη ζωή. Ωστόσο, όταν υπάρχει σε υψηλά επίπεδα στο αίμα, αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η χοληστερόλη, μαζί με άλλες ουσίες, όπως το λίπος και το ασβέστιο, συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αρτηριών. Με τον καιρό αυτή η συσσώρευση στενεύει τα αιμοφόρα αγγεία και μπορεί να οδηγήσει σε επιπλοκές, συμπεριλαμβανομένου εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιακής προσβολής .

Όλοι έχουμε δύο φυσικούς τύπους χοληστερόλης στο σώμα μας: HDL ή την «καλή» χοληστερόλη και τη LDL ή την «κακή» χοληστερόλη. Γενικά, η υψηλή HDL είναι υγιής, ενώ η υψηλή LDL συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων .

Αυτό συμβαίνει επειδή η LDL τείνει να φράζει και να σκληραίνει τις αρτηρίες, ενώ η HDL μεταφέρει την LDL μακριά από τις αρτηρίες στο συκώτι σας για να αποβληθεί. Η HDL φαίνεται επίσης να προστατεύει από βλάβες στα αιμοφόρα αγγεία.

Έπειτα, υπάρχει η διατροφική χοληστερόλη, που βρίσκεται σε ζωικές τροφές. Όμως ενώ παλαιότερα νομίζαμε ότι κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε χοληστερόλη -όπως οι κρόκοι αυγών και οι γαρίδες- αυξάνουν τα συνολικά επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Πλέον η νεότερη έρευνα έχει δείξει ότι αυτό δεν ισχύει.

Μπορεί το άγχος να αυξήσει τη χοληστερόλη;

Μια μελέτη του 2017 2 βρήκε υψηλά ποσοστά χοληστερόλης σε όσους αντιμετώπιζαν επαγγελματικό στρες. Για παράδειγμα, εκείνοι με ακανόνιστες ή πολλές ώρες εργασίας , όπως οι οδηγοί φορτηγών, είχαν μεγαλύτερη προδιάθεση να εμφανίσουν αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης. Και ο πιο σημαντικός προγνωστικός παράγοντας της αυξημένης χοληστερόλης μεταξύ των εργαζομένων ήταν τα υψηλά επίπεδα ψυχολογικού στρες.

Φυσικά δεν χρειάζεται να οδηγείτε μεγάλες αποστάσεις ή να εργάζεστε όλη τη νύχτα για να βιώσετε ψυχολογικό στρες στη δουλειά. Οι στενές προθεσμίες, τα επαγγελματικά καθήκοντα ή ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον μπορεί να έχουν συναισθηματικό αντίκτυπο.

Δεν είναι όλα όμως τα νέα άσκημα. Η ίδια μελέτη ανέφερε ότι οι μη αγχωτικές εργασιακές δραστηριότητες θα μπορούσαν να είναι ωφέλιμες και η σωματική δραστηριότητα μπορεί να είναι προστατευτικός παράγοντας.

Γιατί το άγχος αυξάνει τα επίπεδα χοληστερόλης;

Τώρα που γνωρίζουμε ότι το χρόνιο στρες μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα χοληστερόλης, ας δούμε γιατί συμβαίνει αυτό.

Καταρχάς το ψυχικό και σωματικό στρες πυροδοτεί την απελευθέρωση κορτιζόλης, αυξάνει την αρτηριακή πίεση και επιταχύνει τον καρδιακό ρυθμό. Αυτός ο συνδυασμός στη συνέχεια πυροδοτεί την αύξηση των επίπεδων της χοληστερόλης.

Jenny.Gr
pexels

Πώς να μειώσετε τα επίπεδα χοληστερόλης

Υπάρχουν τρόποι να μειώσετε τα επίπεδα χοληστερόλης. Η λήψη πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών, η σωματική άσκηση και η διαχείριση του βάρους μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης. Εάν οι αλλαγές στον τρόπο ζωής δεν έχουν αποτέλεσμα, υπάρχουν διαθέσιμα συνταγογραφούμενα φάρμακα που μπορούν να σας βοηθήσουν.

Άσκηση και διαχείριση βάρους

Μια μελέτη έδειξε ότι η άσκηση βοηθά στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης. Στην πραγματικότητα, ο τύπος άσκησης μπορεί να στοχεύσει σε διαφορετικές μορφές χοληστερόλης.

Τρώτε πιο υγιεινά τρόφιμα

Ένας άλλος τρόπος για να μειώσετε το άγχος ενώ ταυτόχρονα θρέφετε το σώμα σας είναι να μαγειρεύετε τα γεύματά σας. Η πρακτική της προετοιμασίας του φαγητού σας είναι κλινικά αποδεδειγμένο ότι συμβάλλει στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας κάποιου και χρησιμοποιείται ακόμη και σε θεραπευτικά περιβάλλοντα.

Φάρμακα που μειώνουν τη χοληστερόλη

Συνήθως, τα φάρμακα που μειώνουν τη χοληστερόλη προτείνονται εάν έχετε εφαρμόσει όλες τις αλλαγές στον τρόπο ζωής και τα επίπεδα χοληστερόλης σας είναι ακόμα πολύ υψηλά. Ή, εάν έχετε ήδη υποστεί εγκεφαλικό ή καρδιακό επεισόδιο, ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει φαρμακευτική αγωγή.

Πώς να μειώσετε τα επίπεδα άγχους

Υπάρχουν τρόποι για να διατηρήσετε το μυαλό και το σώμα σας υγιή, ακόμα και όταν είστε αγχωμένοι.

Τεχνικές χαλάρωσης

Αρχικά, σκεφτείτε να υιοθετήσετε μερικές τεχνικές χαλάρωσης στην καθημερινότητά σας. Αυτό μπορεί να είναι τόσο απλό όσο η βαθιά αναπνοή. Μπορείτε να κάνετε μια παύση οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια της ημέρας σας για να εισπνεύσετε από τη μύτη σας και εκπνεύσετε από το στόμα. Αυτή η διαδικασία είναι εξαιρετική για όσους αντιμετωπίζουν καθημερινούς στρεσογόνους παράγοντες στη δουλειά τους γιατί μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή, οπουδήποτε.

Ζητήστε βοήθεια από έναν θεραπευτή

Εάν αισθάνεστε ότι τα επίπεδα άγχους σας δεν είναι διαχειρίστηκα, δεν είναι κακό να αναζητήσετε την υποστήριξη ενός επαγγελματία ψυχικής υγείας. Ένας εξουσιοδοτημένος θεραπευτής μπορεί να σας υποστηρίξει και να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το άγχος.