ΣΤΙΛ FASHION NEWS

Επιστροφή στις ρίζες. Επιστροφή στο Τρεβίζο


ΝΙΚΗ ΧΑΓΙΑ

7 Νοεμβρίου 2016

benetton.jpg

Είναι από αυτές τις μέρες που ψάχνω να βρω έμπνευση. Βλέπω τέσσερις ταινίες το σαββατοκύριακο, διαβάζω βιβλία, παρατηρώ τον κόσμο στο δρόμο, στο μετρό, καθώς περιμένουν στην ουρά του σούπερ μάρκετ. Σωπαίνω για να ακούσω τον άλλον. Έχω ανάγκη να ταϊσω τη δημιουργικότητά μου. Δημιουργικότητα. Λέξη κλειδί. Άραγε μπορεί να υπάρξει στο τώρα; Ή απλά είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μέσα στο κλισέ, που λέει πως αφού όλα έχουν γίνει και δεν υπάρχει πλέον παρθενογένεση βιώνουμε μία λούπα; Δεν μοιάζει λίγο μάταιο όλο αυτό; Αποκλείεται...κάπου θα υπάρχει ένας λαγός που θα σε πιάνει από το χέρι και θα σε συνοδεύει μέχρι την είσοδο του καινούργιου. Θα σε οδηγεί στην αναγέννηση.

Υπάρχει μία φημισμένη φράση που πηγαίνει κάπως έτσι:

"Δεν έχει σημασία από πού ήρθες. Σημασία έχει που πηγαίνεις".

Νομίζω, όμως πως είναι ένα μεγάλο ψέμα.

Σαφώς και αυτό το τσιτάτο θέλει να παρακινήσει τον άνθρωπο να πάρει τον έλεγχο του μέλλοντός του και να μην μείνει προσκολλημένος στο παρελθόν και στα προσωπικά βιώματα. Αλλά παρόλα αυτά δεν την καθιστά σπουδαία συμβουλή, γιατί καταστέλλει μία σημαντική πραγματικότητα:

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το από πού ήρθες.

Επηρεάζει το ποιοι είμαστε, τι πιστεύουμε, τι σκεφτόμαστε, πώς αλληλεπιδράμε με τους άλλους. Η ιστορία μας - η ανατροφή μας - έχει επιπτώσεις στα πάντα. Στη σκέψη μας, στα πιστεύω μας και στις πράξεις μας.

Όλα αυτά σκεφτόμουν καθώς το αυτοκίνητο διέσχιζε τους αμπελώνες και τα κανάλια του Τρεβίζο. Αυτής της πανέμορφης πόλης της Βορειοανατολικής Ιταλίας, που αν και μοιάζει να ζει στη σκιά της Βενετίας, τελικά είναι ένα κρυμμένο διαμάντι. Εκεί γεννήθηκε η Benetton. Ο λόγος που για δύο μέρες θα ζω στην πεδιάδα που έχει φόντο τις Άλπεις.

Ήταν αρχές της δεκαετίας του 60, όταν ο μεγαλύτερος από τα τέσσερα αδέρφια, Lucianο Benetton, όπου εργαζόταν ως πωλητής, είχε την έμπνευση να κάνουν μία μεγαλύτερη παραγωγή των πολύχρωμων μάλλινων πλεκτών που έπλεκε η η αδερφή του, Giuliana. Οι μηχανές αγοράστηκαν, η πρώτη συλλογή έγινε και ο Luciano άρχισε να τα πουλάει από πόρτα σε πόρτα. Η ανταπόκριση ήταν τόσο μεγάλη, που ο Luciano παρακίνησε και τα υπόλοιπα αδέρφια του να συμμετέχουν στο νέο αυτό εγχείρημα.

 

Το 1965, ο Όμιλος Benetton γεννήθηκε με σύσσωμη την οικογένεια Benetton να συνεισφέρει ενεργά. Ένα χρόνο αργότερα τα "Αδέρφια του Ουράνιου Τόξου", όπως έλεγαν τους Benetton, άνοιξαν το πρώτο τους κατάστημα στο Belluno και μετά από τρία χρόνια ακόμα ένα στο Παρίσι. Ο μύθος είχε αρχίσει να χτίζεται. Το 1980, οι Ιταλοί κατακτούν τη Νέα Υόρκη και το 1982 η χάρη τους φθάνει στο Τόκιο. Τα πολύχρωμα πουλόβερ είναι πια παντού και στους κύκλους των fashionistas όλοι μιλούν για "Όλα τα Χρώματα του Κόσμου" που στην πορεία έγιναν  "United Colors of Benetton" - ένα σλόγκαν τόσο δυνατό που έγινε το ίδιο το logo της εταιρείας. Ναι, ο κόσμος όλος τους ανήκει. Και πώς άλλωστε να μην; Στα 50 χρόνια της ιστορίας της η Benetton πέρασε από τη χρήση των αργαλειών στις πλεκτομηχανές (η πρώτη χειροκίνητη μηχανή χρησιμοποιούνταν ήδη από το 1956), στις ηλεκτρονικές και μοντέρνες πλεκτομηχανές που έδιναν τη δυνατότητα για να κατασκευαστούν πολύχρωμα σχέδια και ειδικά ζακάρ, και τέλος στις μηχανές που ήταν σε θέση να δημιουργήσουν ένα ένδυμα εξολοκλήρου χωρίς ραφές, μια σημαντική καινοτομία στην ιστορία της Benetton που ανακαλύφθηκε τυχαία ως αποτέλεσμα πειραματισμού.  Κάποτε, ο χειριστής της μηχανής που κατασκεύαζε τα γάντια, αντί γι’ αυτά έφτιαξε μικρά φορέματα που χωρούσαν σε κούκλες. Αφού πειραματίστηκαν αρκετά και έκαναν πολλές δοκιμές, το 1994 αυτά τα μικρά φορεματάκια έγιναν τα πρώτα πουλόβερ χωρίς ραφές!

Χέρι χέρι με τη βιομηχανική εξέλιξη του brand, ήρθε και η άνθιση της επικοινωνίας του, μιας επικοινωνίας που βασίστηκε πάνω στην πεποίθηση του Luciano πως "η επικοινωνία δεν θα πρέπει να ανατεθεί σε κάποιον εκτός εταιρείας, αλλά να συλληφθεί μέσα από την ίδια της την καρδιά". Σε αυτή ακριβώς τη φράση βρίσκεται και η πηγή της διαφημιστικής στρατηγικής αυτού του brand, που πάνω από μία εικοσαετία στοχεύει στη δημιουργία αξιών με τη χρήση και μόνο της εικόνας. Ποιος άλλωστε θα ξεχάσει τα κλικ του παγκοσμίου φήμης φωτογράφου Oliver Toscani στα 80s; Τα αμφιλεγόμενα θέματα με τα οποία καταπιάστηκε η Benetton, από το AIDS μέχρι τα θύματα πολέμου στον Κόλπο. "La pub est une charogne qui nous sourit" ("Η διαφήμιση είναι ένα μάτσο χαμογελαστά ψοφίμια") έλεγε ο Toscani, ο οποίος υποστήριζε πως η παραδοσιακή lifestyle διαφήμιση στερεί φαντασίας και δημιουργικότητας και απεικονίζει έναν ιδανικό κόσμο που δεν υπάρχει.

Και ο χρόνος κυλά και η Benetton γνωρίζει μεγάλες δόξες μέσα από αυτή την κοφτερή ματιά των διαφημίσεών της. Μόνο που δεν επαναπαύεται στις δάφνες του παρελθόντος.

Τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές της Benetton σε βιομηχανικό επίπεδο, εξειδικευμένοι άντρες και γυναίκες με τεράστια εμπειρία, συνεργάζονται στενά με την ομάδα σχεδιασμού της εταιρείας ανταλλάσοντας ιδέες, εμπειρία και τεχνογνωσία πάνω στην τέχνη της πλεκτικής και το αποτέλεσμα είναι καινοτομίες και νέες προτάσεις πάντα με κύριο στόχο τις ανάγκες των καταναλωτών. Τίποτα όμως δεν θεωρείται δεδομένο στα πλεκτά: μέχρι να ολοκληρωθεί το πλεκτό ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το τελικό αποτέλεσμα. Μόνο με τον τρόπο αυτό μπορούν να δημιουργηθούν πρωτότυπα, μοντέρνα σχέδια που ποικίλουν από κομμάτια με πλέξη-λάστιχο ή ρομβοειδή σχήματα, κομμάτια με ιδιαίτερες λεπτομέρειες, αλλά και κλασικά ζακάρ, πολύχρωμες ή ρίγες ζικ-ζακ, καθώς και τα τελευταία, σχεδόν τρισδιάστατα σχέδια.

Clothes for Humans! Και επιστροφή στη βάση. 

Αποτίοντας φόρο τιμής στην καινοτομία, η Benetton λανσάρει τη σειρά TV31100 – το όνομα της οποίας είναι ουσιαστικά ο ταχυδρομικός κώδικας της πόλης του Τρεβίζο εκεί όπου ιδρύθηκε η Benetton – με το ‘ιδανικό’ πουλόβερ, ένα βασικό ένδυμα σχεδιασμένο και κατασκευασμένο με την πιο καινοτόμα τεχνολογία πάνω στην τέχνη της πλεκτικής. Κατασκευασμένη εξολοκλήρου στο Τρεβίζο της Ιταλίας, στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, η σειρά TV31100 περιλαμβάνει κομμάτια πλεγμένα με την τεχνολογία “Whole Garment”, δηλαδή κομμάτια χωρίς καθόλου ραφές για απόλυτο στυλ, άνεση και τέλεια εφαρμογή.

10

Φορώντας το πουλόβερ TV31100 δεν είναι απλά ότι φοράς ακόμα ένα ωραίο πουλόβερ της Benetton, νιώθεις ότι φοράς αγάπη. Την αγάπη για την κληρονομιά του ονόματος του brand και του ιταλικού στυλ. Είναι σχεδόν συγκινητικό να βλέπεις 36 μηχανές πλεξίματος στις κεντρικές εγκαταστάσεις στο Τρεβίζο να "πλέκουν" ένα εξ ολοκλήρου  “Made in Italy” προϊόν. Για μένα αυτή η σειρά είναι ένας ομφάλιος λώρος που συνδέει τη φημισμένη αυτή εταιρεία με τις ρίζες της.

7

Στο δωμάτιο του ξενοδοχείου με περίμενε μία πράσινη τσάντα. Ίδιο πράσινο με εκείνο που φορούσαν οι άνθρωποι στο εργοστάσιο της Benetton. Μέσα ένα μαύρο πουλόβερ TV31100 περήφανο που φτιάχτηκε στην Ιταλία. Ελαφρύ merino μαλλί, απαλό κασμίρι. Καθόλου ραφές. Ελευθερία και παράδοση. Όλα εδώ.

Ίσως τελικά τον λαγό που σε πηγαίνει στην επόμενη πίστα να τον έχει βρει η Benetton και το μαγικό είναι πως δεν έκανε καμία προσπάθεια για να τον προσεγγίσει πέρα από τον ακούσει: "μην ξεχνάς από πού ήρθες", είπε.

Από το Τρεβίζο.

Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τις τάσεις της μόδας, τα τέλεια outfits και τα πιο hot fashion news.