Μάρα Δεσύπρη, Έφη Γούση και Όλγα Στεφάτου: Οι 3 Eλληνίδες φωτογράφοι πίσω από τo Dior Odysseys μιλούν στο #jennygr
Μάρθα Κουμπάνη
7 Δεκεμβρίου 2021
«Ήταν μια φανταστική εμπειρία, κάτι το οποίο συμβαίνει μια φορά στην ζωή, κάτι πρωτόγνωρo».
Με αυτά τα λόγια περιγράφει μιλώντας στο Jenny.gr η καταξιωμένη ελληνίδα φωτογράφος Μάρα Δεσύπρη την συνεργασία της με τον οίκο Dior στην τελευταία του καμπάνια Odysseys, με φόντο το ναό του Σουνίου και το μαγευτικό νησί της Μήλου.
Eικόνες αβάσταχτης ελληνικής ομορφιάς κατέκλυσαν πριν μερικές ημέρες τις οθόνες μας και μας ταξίδεψαν μέσα από τις πιο γαλήνιες, βάλσαμο για τα μάτια και την ψυχή, αποχρώσεις του λευκού και μπλε. Αρκεί κανείς να χαζέψει για μερικά λεπτά τις φωτογραφίες και το βίντεο της καμπάνιας για να αισθανθεί το νησιώτικο αεράκι να του χαϊδεύει απαλά το πρόσωπο και την θαλασσινή αύρα να τον διαπερνά και να ξυπνά μνήμες.
Μπορούμε να φανταστούμε την creative director του οίκου Dior να κάθεται στο γραφείο της στα ατελιέ του οίκου στο Παρίσι, μαζί με την ομάδα της και να χαζεύουν εικόνες από ελληνικά τοπία και έργα Ελληνίδων φωτογράφων για την καμπάνια με τη νέα της συλλογή. Ίσως αισθάνθηκαν κι εκείνοι την ελληνική αύρα στην τελευταία τους επίσκεψη στην χώρα μας, και να τους ακολουθεί ακόμα.
Πριν μερικούς μήνες η Maria Grazia Chiuri πραγματοποίησε το show της στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Kαλλιμάρμαρο. Μία συλλογή με έντονο το ελληνικό στοιχείο, με πολύ λευκό και πιέτες που παρέπεμπαν στο αρχαιοελληνικό χιτώνιο, ενώ τα μοντέλα έμοιαζαν με Καρυάτιδες. H μοναδική γυναίκα creative director στην μέχρι τώρα ιστορία του εμβληματικού οίκου, η οποία έχει ως σημαία τον φεμινισμό κατά τη διάρκεια ολόκληρης της θητείας της, δεν θα μπορούσε να έχει επιλέξει καλύτερη τοποθεσία για να φωτογραφίσει την συλλογή από την Ελλάδα, μια χώρα της οποίας η μυθολογία περιλαμβάνει μια σειρά από θεϊκές γυναικείες μορφές. Η επιλογή 10 Eλληνίδων φωτογράφων είναι και αυτή συμβολική.
Efi Gousi,Mara Desipris, Christina Dimitriadis, Marilia Fotopoulou,Maria Koutroumpi, Dimitra Lazaridou, Ria Mort, Lia Nalbantidou, Ioanna Sakellaraki, Olga Stefatou υπογράφουν το project και μας καθηλώνουν, αναδεικνύοντας την τόση ομορφιά και χάρη.
Εμείς μιλήσαμε με τρεις από τις ταλαντούχες κυρίες, τις Mara Desipris, Efi Gousi και Olga Stefatou. Η πρώτη, πρώην μοντέλο και πλέον διεθνούς φήμης φωτογράφος. Η δέυτερη, γεννημένη στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε με σπουδές στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Ξεκίνησε να πειραματίζεται με την φωτογραφία περίπου πριν από 10 χρόνια και τα τελευταία 5 ασχολείται επαγγελματικά. Η Όλγα Στεφάτου όπως λέει «μεγαλώνει μαζί με τη φωτογραφία, εδώ και είκοσι χρόνια αλλά την αγαπάει πολλά περισσότερα». Σπούδασε φωτογραφία και έκανε μεταπτυχιακό πάνω στα πολυμέσα στο Πεκίνο.
Και οι τρεις τους είχαν την ίδια αντίδραση όταν έλαβαν το email από την ομάδα του οίκου Dior.
Νόμιζαν ότι ήταν spam, ότι έγινε κάποιο λάθος, ότι ήταν ένα αστείο.
«Στην αρχή νόμιζα ότι ήταν spam. To άνοιξα γεμάτη έκπληξη, στην αρχή το θεώρησα ένα λάθος. Τελικά όχι μόνο δεν ήταν λάθος αλλά βγήκε και ένα πολύ όμορφο αποτέλεσμα μέσα από το οποίο μπόρεσα να προβάλλω την χώρα μου. Αυτό είναι που με ενδιαφέρει», μου είπε στο τηλέφωνο η Μάρα Δεσύπρη.
«Ήταν Δεκέμβριος, περίοδος lockdown, η ψυχολογία μου δεν ήταν και στα καλύτερά της, οπότε η μόνη σκέψη που μπορούσα να κάνω, είναι ότι κάποιος φίλος μου κάνει φάρσα ή πρόκειται για σπαμ. Όταν συνειδητοποίησα ότι είναι αλήθεια, χάρηκα τόσο πολύ!» λέει η Έφη Γούση και προσθέτει πως «η δημιουργική ομάδα της Dior ήταν κυρίως γυναίκες, δυναμικές και χαρισματικές, ήταν δώρο η συνεργασία μου μαζί τους και τις ευχαριστώ».
Φανταστείτε να είναι η πρώτη φορά που κάνετε μόδα και να ξεκινάτε με μια τόσο μεγάλη συνεργασία, με έναν iconic οίκο μόδας. Καθόλου άσχημα έτσι; Αλήθεια πώς θα αισθανόσασταν; Ανάμικτα συναισθήματα έκπληξης, χαράς και συγκίνησης ίσως και αγώνιας. Kάπως έτσι θα πρέπει να αισθάνθηκε και η Όλγα Στεφάτου, από την οποία ζητήθηκε να φωτογραφήσει την συλλογή στην Μήλο. Η ίδια μας είπε:
«Στην αρχή νόμιζα οτι ίσως και να ήταν μια πλάκα, αλλά ήταν αλήθεια, τρελάθηκα από τη χαρά μου. Η εμπειρία ήταν πραγματικά υπέροχη και πρωτόγνωρη για μένα, η πρώτη φορά που κάνω μόδα. Από το πρώτο τηλεφώνημα με τη δημιουργική ομάδα έγινε σαφές ότι είχαν μελετήσει το προσωπικό μου έργο, και ήθελαν από μένα μία ποιητική προσέγγιση της φωτογραφίας δρόμου. Είναι αυτό που γνωρίζω να κάνω καλά, να εμπιστεύομαι την αίσθηση της στιγμής. 'Εδωσα προτεραιότητα στον άνθρωπο (τα μοντέλα), χωρίς φυσικά να ξεχάσω το σκοπό της φωτογράφισης. Παρ’ όλα αυτά όρισα μέσα μου κάποια στοιχεία, ώστε να δημιουργήσω μία ατμόσφαιρα, μία μικρή ιστορία. Δύο κοπέλες βρίσκονται και αλληλοεπιδρούν: δεν ξέρουμε αν γνωρίζονται ήδη, αν απολαμβάνουν παρέα τη σιωπή, αν μόλις προσγειώθηκαν ή αν ήταν γοργόνες και βγήκαν στη στεριά. Το ψαροχώρι Μαντράκια εμπνεύει ανεμελιά, σαν ο χρόνος να παγώνει ατενίζοντας την ομορφιά. Μου αρέσει να αξιοποιώ το φυσικό φως τις αντιθέσεις, τις σκιές, τη γλύκα του. Πρόκειται για μία μυστηριώδη συνάντηση, θα έλεγα».
Η ομάδα του οίκου Dior όχι απλά εμπιστεύτηκε τις 10 Ελληνίδες φωτογράφους, αλλά τους έδωσε και απόλυτη καλλιτεχνική ελευθερία. Μπορούσαν να προσεγγίσουν η καθεμία μέσα από την δική της ματιά τη συλλογή. Μοναδική έμπνευση η γυναίκα, με φόντο το απέραντο ελληνικό τοπίο.
«Ένα από τα πράγματα που ενέπνευσαν την Maria Grazia Chiuri για την συλλογή, ήταν οι πίνακες του Giorgio de Chirico. Οπότε, σχεδίασα τις εικόνες με βάση αυτό. Ήθελα οι εικόνες μου να έχουν σουρεαλιστική ατμόσφαιρα, προοπτική και γεωμετρία», μας λέει η Έφη Γούση.
«Μας έδωσαν ελευθερία, να εκφραστούμε με όποιο τρόπο επιθυμούσαμε μέσα από το concept. Bέβαια ήταν συνεχώς παρόν ένα τεράστιο συνεργείο, μια πολύ μεγάλη παραγωγή. Το καλύτερο κομμάτι της συνεργασίας ήταν όταν μου έδωσαν τον Ναό του Ποσειδώνα και μου είπαν "κάνε ό,τι θέλεις". Ξέρεις για να πάρεις την άδεια να κάνεις κάτι τέτοιο σε έναν αρχαίο ναό είναι πάρα πολύ δύσκολο. Ένιωσα ότι θα έκανα κάτι πολύ ωραίο» αποκαλύπτει η k. Δεσύπρη.
«Ήθελαν να τονίσουν το αρχαίο ελληνικό πνεύμα και το έκαναν με πάρα πολύ ωραίο τρόπο, με σεβασμό, χωρίς να βεβηλώσουν το μνημείο ή να προσβάλλουν την ιστορία και τον πολιτισμό μας», συνεχίζει.
Στην ερώτηση πόση ελληνικότητα έχει η συλλογή της Maria Grazia Chiuri η Όλγα Στεφάτου απαντά πως «Η Maria Grazia Chiuri είναι μία πολυεπίπεδη γυναίκα, εμπνέεται και από τον ελληνικό πολιτισμό και συγχωνεύει, για παράδειγμα, στοιχεία μυθολογίας και φιλοσοφίας με τις παραδοσιακές αξίες του οίκου Dior. Στην αρχαία Ελλάδα, το κάλλος και το φως ήταν σε βάθος μελετημένα στην τέχνη. Η υψηλή ραπτική είναι αδύνατον να μην επηρεάζεται από τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες. Η συγκεκριμένη συλλογή Dior 2022 Cruise έχει έντονες επιρροές από την Ελλάδα με κυρίαρχο το πέπλο αλλά όχι μόνο, επηρεάζεται ευτυχώς για μένα και από άλλες ιστορικές εποχές. Επίσης, μην ξεχνάμε οτι η Maria Grazia Chiuri συνεργάστηκε με δημιουργούς στην Ελλάδα που έφεραν τις δικές τους αυθεντικές ποιότητες στη συλλογή».
Ποιο είναι όμως το νόημα πίσω από την καμπάνια Odysseys;
«Ο επαναπροσδιορισμός της θηλυκότητας μέσα από δέκα διαφορετικές γυναικείες ματιές και μιας συλλογής που αναδυκνεύει την κλασσική ομορφιά στο σήμερα. Αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να μην εμπεριέχει το ταξίδι, την περιπλάνηση. Η Maria Grazia Chiuri έχει όραμα για τη γυναίκα και μέσα από τις συνεργασίες της με γυναίκες δημιουργούς ανακαλύπτονται κόσμοι ελευθερίας, πέρα των στερεοτύπων».
Ξέροντας την αδυναμία της Μάρας Δεσύπρη για ένα άλλο πανέμορφο νησί των Κύκλαδων, την Τήνο, δεν θα μπορούσα να μην την ρωτήσω τη γνώμη της για την επιλογή της Mήλου.
«Αυτό που έψαχναν ήταν ένα νησί που να έχει ελληνικότητα αλλά να έχει ένα αφαιρετικό στοιχείο. Η Μήλος επιλέχθηκε περισσότερο για το γεωλογικό ενδιαφέρον της, παρά για την γραφικότητα της. Αυτό το λευκό, το σαρακήνικο ως σκηνικό, είχε να κάνει περισσότερο με τις φόρμες παρά με την παράδοση.
Τους είχα κάνει μια πρόταση, πρότεινα την Τήνο. Είχα προτείνει την Λιβάδα της Τήνου, τον Βόλακα και κάποιους περιστεριώνες. Μου ζητήθηκε η φωτογράφιση να έχει σχέση με γυναίκα και μία μορφή από τη κλασική μυθολογία. Αρχικά, πριν δω την συλλογή (μου την παρουσίασαν τελευταία στιγμή, για λόγους ασφαλείας ώστε να μην διαρεύσουν εικόνες) σκέφτηκα την Μήδεια για το ενδυματολογικό της ενδιαφέρον».
Τις τελευταίες σεζόν βλέπουμε όλο και περισσότερους διεθνείς οίκους να επιλέγουν την Ελλάδα για τις καμπάνιες τους. Tι είναι αυτό που τους έλκει στην χώρα μας κατά την γνώμη των ελληνίδων φωτογράφων; Eίναι το ελληνικό φώς; Eίναι οι άνθρωποι ή μήπως το καλοκαιρινό άεράκι που αναφέραμε παραπάνω;
«Είναι ένας συνδυασμός παραγόντων. Υπάρχουν πάρα πολλά ωραία locations, είναι το φως, είναι η πιο φθηνή παραγωγή, η Ελλάδα είναι ένα τεράστιο studio. Eιναι ένα μαγικό μέρος για να κάνεις παραγωγές, αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο», λέει η Μάρα Δεσύπρη.
«Η Ελλάδα αν και έχει υποστεί μεγάλη κακοποίηση, παραμένει μία από τις ομορφότερες χώρες στον κόσμο, έχει ποικιλία τοπίων και διατηρεί ακόμη μία αίσθηση αυθεντικότητας. Επίσης έχει αξιόλογο δημιουργικό δυναμικό που συχνά δεν αναγνωρίζεται καν εντός χώρας. Χρειάζεται δηλαδή ακόμη στις μέρες μας να έρθει κάποιος απ’ έξω, όπως ο οίκος Dior, για να κάνει κάτι απλό: να ψάξει, να συγκεντρώσει δέκα γυναίκες φωτογράφους και να τις εμπιστευτεί», τονίζει η Όλγα Στεφάτου.
Όσο για το κατά πόσο η αρχαία ελληνική ομορφιά και το κάλλος συνεχίζουν να εμπνέουν τον κόσμο της μόδας και της τέχνης, η Μάρα Δεσύπρη τα είπε όλα σε λίγες μόνο λέξεις: Το αρχαίο ελληνικό κάλλος είναι το Α και το Ω.
Φωτογραφίες: Mara Desipris /Olga Stefatou