Ο λόγος που πρέπει να σταματήσουμε να πιέζουμε τα παιδιά να γράφουν από την προσχολική ηλικία

Έλενα Κρητικού
Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου 2021

Στην αρχή, το άγχος περιστρέφεται γύρω από το πότε θα καταφέρει να περπατήσει και να πει τις πρώτες του λέξεις. Όταν αρθρώσει τα πρώτα «μαμά» / «μπαμπά», η προσοχή στρέφεται στα χέρια του και στο πότε θα είναι ικανό να γράψει στο χαρτί όλα όσα έχει πάρει φόρα και λέει. 

Από τότε που άνοιξαν τα σχολεία, έχει τύχει να βρεθώ πολλές φορές μπροστά σε συζητήσεις όπου γονείς «ενοχοποιούν» ουσιαστικά τα παιδιά τους επειδή δεν είναι σε θέση στα 3, 4 ή 5 τους χρόνια να μετατρέψουν τις «μουντζούρες» τους σε λέξεις. Τα παιδιά στην προσχολική ηλικία λατρεύουν το παιχνίδι και υπάρχει λόγος γι' αυτό.

Δεν είναι τυχαίο που προτιμούν να πιάνουν στα χέρια τους το ψαλίδι, όπως και τα πινέλα μαζί με δαχτυλομπογιές, τις πλαστελίνες, τα τουβλάκια και άλλες δραστηριότητες που ενισχύουν τις δεξιότητές τους και αποτελούν μια φυσική προεργασία μέχρι να φτάσουν στο σημείο να καταγράφουν ό,τι θέλουν σε μια κόλλα χαρτί. 

Τα μικρά παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται να κρατήσουν ακόμη και το μολύβι καθώς παρόλο που φαντάζει πανεύκολο στα μάτια των ενηλίκων, απαιτεί μια ολόκληρη διαδικασία μάθησης. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό και όλες οι παραπάνω δεξιότητες βοηθούν τα χέρια του να αναπτυχθούν καθώς δεν είναι έτοιμα από τη φύση τους να ανταποκριθούν με επιτυχία στη δύσκολη για αυτή την ηλικία, αποστολή του γραπτού λόγου. 

Η συζήτηση γύρω από την πίεση που ασκούν πολλοί γονείς σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, είχε διατυπωθεί εύστοχα στο twitter από μια σχολική σύμβουλο βελτίωσης και εκπαίδευσης, τη Ruth Swailes. Η ανάρτησή έγινε αμέσως viral καθώς έδειχνε τις ακτινογραφίες με τα χέρια δύο παιδιών που βρίσκονται σε διαφορετική ηλικία. 

Το ένα παιδί ήταν 5 και το άλλο 7 χρονών, και οι διαφορές στα χέρια τους ήταν αξιοσημείωτες. Όπως αναφέρει η Swailes: «Αυτή είναι η ακτινογραφία ενός ανεπτυγμένου χεριού, (περίπου στην ηλικία των 7), σε σύγκριση με το χέρι ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας. Και είναι πολύ βοηθητική για να καταλάβουμε τη διαφορά».

Το μικρότερο παιδί δεν έχει πλήρη ανάπτυξη των οστών του, έχει χόνδρο που τελικά θα γίνει οστό και αυτό δείχνει από μόνο του, πως η διαδικασία για να «ωριμάσουν» τα χέρια των παιδιών, διαρκεί περισσότερα χρόνια από όσα πιστεύουμε. Δεν πρέπει λοιπόν, να πιέζουμε τα παιδιά μας να πάρουν το μολύβι στα χέρια τους καθώς αυτό θα γίνει σωστά, στον δικό τους χρόνο και όταν είναι έτοιμα να ανταποκριθούν σε αυτό. 

Γι' αυτό είναι πολύ σημαντικό να ανακαλύπτετε νέες μεθόδους παιχνιδιού που βοηθούν τα χέρια του να αναπτύσσονται σωστά. Η γραφή ξεκινά όταν τα χέρια του είναι έτοιμα να πιάσουν αποφασιστικά το μολύβι. Η σύγκριση με παιδιά ίδιας ή παρόμοιας ηλικίας, σίγουρα δεν τα βοηθά και μόνο επιβραδυντικά μπορεί να λειτουργήσει στην ομαλή ανάπτυξή τους.

Έτσι, προτού βιαστείτε να πιέσετε το παιδί σας, σκεφτείτε πως η κάθε ηλικία επιβάλλεται να περάσει από όλα τα φυσιολογικά στάδια που απαιτούνται γιατί μόνο εκείνα θα ανοίξουν τον δρόμο για τα επόμενα. 

Δείτε ακόμη: Ένα μήνυμα ελπίδας από βρέφη που γεννήθηκαν πρόωρα