Ο Θεοφάνης Τάσης στο Women's Forum «Είμαι Εδώ Για Εσένα» 2024: «Σήμερα, που περιβαλλόμαστε από τη διαφορετικότητα, αναζητάμε την ομοιότητα»

Θεοφάνης Τάσης ©Τζίνα Σκανδάμη, Λάμπρος Στοιχειός

Όσα ακούσαμε από τον Θεοφάνη Τάση, φιλόσοφο και καθηγητή Σύγχρονης Πρακτικής Φιλοσοφίας στο Alpen-Adria-Universität στην Αυστρία, στο Women's Forum «Είμαι Εδώ Για Εσένα» 2024, στο Μέγαρο Μουσικής

Ο φιλόσοφος και καθηγητής, Θεοφάνης Τάσης, με ερευνητικό έργο σχετικά με τη σχέση πολιτικής, ηθικής και ανθρώπινης αναβάθμισης και επίκεντρο τις έννοιες «εικόνα», «θνητότητα» και «τέχνη του βίου», αλλά και με πληθώρα συγγραφικών έργων, μίλησε στο Women's Forum «Είμαι Εδώ Για Εσένα» 2024, στο Μέγαρο Μουσικής, για την ερμηνεία του έρωτα. Για τον έρωτα, ο οποίος συχνά διασταυρώνεται με τις έννοιες της ταυτότητας, της δυναμικής, της εξουσίας, και των κοινωνικών δομών. 

Women's Forum 2024: Είμαι Εδώ για Εσένα

Μία μέρα για μας, για κάθε μία από μας. Σε μια ξεχωριστή ημέρα στο Μέγαρο Μουσικής, εργαζόμενες, φοιτήτριες, μητέρες, σκεπτόμενες γυναίκες με όνειρα και ανησυχίες συγκεντρώθηκαν για να παρακολουθήσουν το «Women's Forum 2024: Είμαι Εδώ για Εσένα». Κορυφαίες προσωπικότητες από διαφορετικούς χώρους μοιράστηκαν προσωπικά βιώματα και οράματα, έδωσαν απαντήσεις σε θέματα που μας απασχολούν, πρότειναν τρόπους, «εργαλεία», τεχνικές και ανέσυραν ιστορικά παραδείγματα, για να μας βοηθήσουν να προσεγγίσουμε την καθημερινότητα με μια άλλη οπτική. Κάθε ομιλία πρόσθετε ένα ακόμη «λιθαράκι» στην προσπάθειά μας να βρούμε ισορροπία ανάμεσα στις πολλαπλές προκλήσεις και τις προσωπικές ανάγκες μας.

Όσα ακούσαμε στην ομιλία του Θεοφάνη Τάση στο Women's Forum 2024: Είμαι Εδώ για Εσένα

  • Μπορούμε να είμαστε συγχρόνως πιστοί σε κάποιον και στον εαυτό μας; Στον 19ο αιώνα, το άγχος της επιλογής ήταν περιορισμένο σε ό,τι αφορά στον έρωτα. Σήμερα, όμως, η ελευθερία επιλογής έχει αλλάξει. Ωστόσο, αυτό, πολλές φορές αποβαίνει εις βάρος του έρωτα. 

 

  • Η ιδιαιτερότητα του έρωτα, στην εικονιστική συνθήκη, ενώ «ανασαίνει» από ελευθερία και επιλογές, χωλαίνει από έρωτα. Κάθε φορά που επιλέγουμε έναν σύντροφο, θέλουμε να πιστεύουμε ότι επιλέξαμε τον καλύτερο δυνατό. 

 

  • Ο έρωτας, πια, υπόσχεται μια λύτρωση. Πλέον, αναζητούμε τον έρωτα, ουσιαστικά για να μην τον αναζητούμε.

 

  • Σήμερα, που περιβαλλόμαστε από τη διαφορετικότητα, αναζητάμε την ομοιότητα. Αναζητάμε κάποιον που θα μας συμπληρώσει, αλλά και θα μας εξυψώσει. Αναζητάμε συγχρόνως τον εαυτό μας, αλλά και εκείνον που θα μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας. 

 

  • Πλέον, ψάχνουμε το άπειρο, συμπυκνωμένο σε ένα πρόσωπο που θα ολοκληρώσει τη δική μας απεραντοσύνη. Και καθώς δεν καταφέρνουμε να τιθασεύουμε τις επιλογές που έχουμε στη διάθεσή μας, αισθανόμαστε αποτυχημένοι, συντετριμμένοι. Και προσπαθούμε αλγοριθμικά να ολοκληρωθούμε, χωρώντας μέσα μας ένα άπειρο, το άπειρο του άλλου, αλλά στο τέλος αισθανόμαστε αποτυχημένοι επειδή δεν το καταφέραμε. 

 

  • Κάθε επιλογή που κάνουμε, αποκλείει όλες τις υπόλοιπες. Μας φέρνει σε μια συνθήκη νέας αμφιβολίας. Όταν, όμως, επιλέγουμε περισσότερο ορθολογικά, μας λείπει το πάθος και η ένταση. 

 

  • Πάντα συνεχίζουμε την αναζήτηση, και η αναζήτηση βαθμιαία αντικαθιστά τον έρωτα. Και ο χρόνος περνά.

 

  • Στην εικονιστική συνθήκη, οι αναζητητές του έρωτα δεν έχουν παρελθόν. Γιατί το παρελθόν δεν παρήλθε. Δεν διαθέτουν, όμως, ούτε μέλλον. Γιατί το μέλλον συνεχώς αναβάλλεται. Ο έρωτας είναι μια ουτοπία. Ο έρωτας που προσδοκούμε, με τόση λαχταρά, είναι αυτός που θα εγκαινιάσει την αρχή του βίου μας.

 

  • Είμαστε ναυαγοί στο παρόν και περιοριζόμαστε σε έναν ωκεανό επιλογών και δυνατότητων, Αλλά, πάντα παραμένουμε με τον εαυτό μας.

 

  • Ο έρωτας είναι μια αδύνατη υπόσχεση, την οποία προσδοκούμε από τον άλλο. Μια υπόσχεση, που ούτε εμείς μπορούμε να την τηρήσουμε.

 

  • Οι εραστές δεν θέλουν να μοιραστούν μόνο το παρόν τους. Θέλουν κάτι, ίσως, περισσότερο αδύνατο. Θέλουν να συμπεριλάβουν (τον σύντροφό τους) στην ιστορία, πριν από αυτόν. Θέλουν να συναντηθούν, πριν γνωριστούν.