ΟΜΟΡΦΙΑ SKINCARE

Η αισθητικός μου: Το μυστήριο που λέγεται μικροβίωμα του δέρματος

11 Μαρτίου 2020

Η αισθητικός μου: Το μυστήριο που λέγεται μικροβίωμα του δέρματος

Αυτό που απασχολεί στις μέρες μας την κοσμετολογία και δερματολογία  είναι το ευαίσθητο και  ευερέθιστο δέρμα.  Για αυτή την εξέλιξη είναι  υπεύθυνοι  διάφοροι παράγοντες  όπως το περιβάλλον, το στρες, οι ορμονικές αλλαγές και ένας  εξ αυτών η διαταραχή της ισορροπίας του μικροβιώματος  του δέρματος.

Τι  είναι λοιπόν  αυτό το μικροβίωμα  που όλο και πιο συχνά αναφέρεται στους παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του δέρματος;

To μικροβίωμα των ιστών είναι ένα πλήρες ζωντανό οικοσύστημα που αποτελείται από μικροοργανισμούς και είναι ένα βασικό στοιχείο της επιφάνειας του δέρματος.. Εκατομμύρια βακτήρια ,ιοί, και μύκητες συγκατοικούν περισσότερο η λιγότερο ειρηνικά στην επιφάνεια του δέρματος και η ισορροπία τους είναι βασικός παράγων για την υγειά του..

jenny.gr

Πότε και πως εγκαθίσταται αυτό το μικροβίωμα στο δέρμα;

Είναι ένα πέπλο που δημιουργείται  με την γέννηση,  στην πρώτη επαφή του δέρματος με το εξωτερικό περιβάλλον. Ανά cm2  δέρματος υπάρχουν 1.000.000 βακτήρια και έχουν καταγραφεί πάνω από 500 είδη. Εμπλουτίζεται δε  συνεχώς τις επόμενες  μέρες και εβδομάδες.
Η σύσταση του επηρεάζεται από την υγρασία , τη θερμοκρασία , το PH δέρματος και αλλάζει με κάθε σημαντική ορμονική αλλαγή όπως:

Γέννηση - Εφηβεία - Εμμηνόπαυση - Ανδρόπαυση

Επίσης επηρεάζεται από την ηλικία και το εξωτερικό περιβάλλον π.χ. είναι διαφορετικό το μικροβιακά ενός ανθρώπου που ζει σε αστικό περιβάλλον από ενός ανθρώπου που ζει στη φύση.

Το μικροβίωμα είναι μοναδικό και ιδιαίτερο για κάθε άνθρωπο. Είναι η υπογραφή του  όπως και το δακτυλικό του  αποτύπωμα. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε  ότι το μικροβίωμα του δέρματος είναι άμεσα συνδεδεμένο με το μικροβίωμα του εσωτερικού του ανθρώπινου σώματος και η επικοινωνία αυτή γίνεται μέσω του  αναπνευστικού και του πεπτικού συστήματος. Άρα το μικροβίωμα του ανθρώπου είναι ένα ενιαίο σύνολο..

Σε τι χρησιμεύει  αυτό το μικροβίωμα;

To δέρμα είναι το μεγαλύτερο  όργανο του σώματος  που έρχεται σε επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον και επιπλέον έχει την μεγαλύτερη επαφή με το εσωτερικό του σώματος. Γι αυτό είναι προικισμένο με φυσικούς μηχανισμούς οι οποίοι δημιουργούν μια ασπίδα προστασίας. Ένας τέτοιος  πολύ σημαντικός μηχανισμός είναι το μικροβίωμα. Με αυτό εξασφαλίζονται πολλές λειτουργίες  απαραίτητες για την υγεία  του  . Θρέφει τους μικροοργανισμούς  που εκπαιδεύουν το ανοσοποιητικό μας να αναγνωρίζει τους ξένους οργανισμούς και προστατεύει το σώμα μας  από την εισβολή παθογόνων παραγόντων, παράγει βιταμίνες , ένζυμα απαραίτητα για την πέψη και συνθέτει αντιφλεγμονώδη στοιχεία.

jenny.gr

Πως παρεμβαίνει κανείς σε αυτούς  τους μικροοργανισμούς;

Η επιστημονική κοινότητα της βιοτεχνολογίας  εργάζεται ς ώστε να δημιουργήσει  καινοτόμα προϊόντα  που θα συμβάλουν στην προστασία και ομαλή λειτουργία  του μικροβιώματος. Πχ . τροφοδότηση με στοιχεία θρεπτικά, ικανά  να προωθήσουν την ανάπτυξη  τους  όπως πηγές άνθρακα, σάκχαρα, λιπαρά και ορυκτά (πρεβιοτικά).

Το επόμενο βήμα θα είναι να μπορούμε  να χρησιμοποιήσουμε το ζωντανό οπλοστάσιο του μικροβιώματος  για να διορθώνουμε τα σημάδια της ηλικίας, να προλαβαίνουμε καλύτερα τις αλλαγές στο δέρμα μας  και να θεραπεύουμε    τις διαταραχές ,να διορθώνουμε τις κηλίδες και τις δυσχρωμίες προλαβαίνοντας την εμφάνιση τους.

Σε βάθος χρόνου, θα μπορεί κανείς να παρέμβει σε αυτό το βακτηριακό οικοσύστημα κατευθείαν πάνω στο δέρμα η αλλάζοντας τις συνήθειες της ζωής. Θα μπορεί κανείς σύντομα να προβλέπει αυτές τις διαταραχές και να προλάβει ορισμένες παθολογίες  όπως δερματικές αλλεργίες η εμφάνιση πιτυρίδας στο τριχωτό.

Που η πως αποκωδικοποιείται ο διάλογος που διατηρούν τα βακτήρια με το ανοσοποιητικό σύστημα του δέρματος στη βάση των δερματικών διαταραχών;

Το να διαχειριστεί κάνεις αυτή την ευαίσθητη χλωρίδα είναι ακόμη στο στάδιο της ερευνάς  αλλά οι γνώσεις προχωρούν γρήγορα. Διάφορες στρατηγικές είναι σε μελέτη όπως η χρήση βακτηριοφάγων, ιών, που καταστέλλουν με πολύ επιλεκτικό τρόπο τα επιβλαβή βακτήρια ή ακόμη και την χρήση πρεβιοτικων  μορίων ικανών να αλλάξουν το βακτήριο οικοσύστημα ,προωθώντας την ανάπτυξη ορισμένων δερματικών ειδών.

Τελικά  χάρις στα μέσα (εργαλεία) που συνεργάζονται , θα μπορεί κάνεις να προχωρήσει σε μια καθημερινή διάγνωση ανιχνεύοντας σε λίγα λεπτά τις αλλαγές του μικροβιωματος που συνδέονται με τις διαταραχές στο δέρμα και το τριχωτό και να καθορίσει π.χ. πότε να χρησιμοποιούμε ένα σαμπουάν αντιπιτυριδικο πριν καν να εμφανιστεί αυτό το άσχημο ξεφλούδισμα.

jenny.gr

Βλέποντας τις πολλαπλές δυνατότητες, πεποίθηση της επιστημονικής κοινότητας, είναι ότι αυτός ο νέος τομέας ερευνάς ανοίγει ένα άπειρο πεδίο δυνατοτήτων για να βελτιώσουμε την κατάσταση του δέρματος και του τριχωτού μας. Δεν έχει να κάνει μοναδικά με την μελέτη των κυττάρων δέρματος αλλά σε συνδυασμό με το μικροβιωμα , για να αποκομίσουμε νέες πληροφορίες. Δεν μας ενδιαφέρει το μικροβιωμα μόνο σαν ένα ζωντανό συγκρότημα στην επιφάνεια του δέρματος μας που πρέπει να σεβόμαστε αλλά σαν ένας πραγματικός σύμμαχος για να βρούμε στο μέλλον νέες λύσεις στην κλασσική κοσμετολογία.

Προς το παρόν είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την ύπαρξη του και να μην χρησιμοποιούμε τόσο επιθετικές θεραπείες όσο και επιθετικά προϊόντα που να διαταράσσουν την ισορροπία αυτού του τόσο σημαντικού οικοσυστήματος.

Μαίρη Αργείτου, www.mariaargeitou.gr. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 674 2622.

Ακολουθήστε το jenny.gr στο google news και μάθετε τα πάντα γύρω από τα καλύτερα προϊόντα ομορφιάς, την τέλεια εφαρμογή τους και τα πιο hot beauty news.