Συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να αποφύγετε τις παρεξηγήσεις και να επικοινωνείτε σωστά με τους συναδέλφους σας στη δουλειά

Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2020

Θέλετε να επικοινωνείτε καλύτερα; Οι παρακάτω οι συμβουλές θα σας βοηθήσουν να αποφύγετε παρεξηγήσεις και να βελτιώσετε σημαντικά τις σχέσεις στην εργασία.

Τι είναι η αποτελεσματική επικοινωνία;

Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι κάτι παραπάνω από απλή ανταλλαγή πληροφοριών. Πρόκειται για την κατανόηση του συναισθήματος και των προθέσεων πίσω από τις πληροφορίες. Εκτός από το ότι μπορείτε να μεταφέρετε με σαφήνεια ένα μήνυμα, πρέπει επίσης να ακούσετε με τρόπο που κάνει το άλλο άτομο να αισθάνεται ότι ακούγεται και κατανοείται.

Η αποτελεσματική επικοινωνία ακούγεται σαν να πρέπει να είναι ενστικτώδης. Αλλά πολύ συχνά, όταν προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε με άλλους κάτι αλλάζει στην πορεία. Λέμε ένα πράγμα, το άλλο άτομο ακούει κάτι άλλο, και ακολουθούν παρεξηγήσεις, απογοήτευση και συγκρούσεις. Αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στις εργασιακές σας σχέσεις.

Η αποτελεσματική επικοινωνία απαιτεί εκμάθηση σημαντικών δεξιοτήτων. Είτε προσπαθείτε να βελτιώσετε την επικοινωνία με τον σύζυγό σας, τα παιδιά, το αφεντικό ή τους συναδέλφους σας, η εκμάθηση αυτών των δεξιοτήτων μπορεί να εμβαθύνει τις σχέσεις σας με άλλους, να δημιουργήσετε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και σεβασμό και να βελτιώσει την ομαδική εργασία, την επίλυση προβλημάτων και τη συνολική κοινωνική και συναισθηματική σας υγεία.

Τι σας εμποδίζει να επικοινωνείτε αποτελεσματικά;

Το άγχος. Όταν είστε αγχωμένοι είναι πολύ πιθανό να μην μπορείτε να επικοινωνήστε εύκολα με τους άλλους, γιατί τους μεταδίδετε τη σύγχυση που νιώθετε. Για να αποφύγετε συγκρούσεις και παρεξηγήσεις, μπορείτε να μάθετε πώς να ηρεμείτε γρήγορα πριν συνεχίσετε μια συζήτηση. 

Η έλλειψη εστίασης. Όταν κάνετε πολλά πράγματα μαζί δυσκολεύει την επικοινωνία. Εάν ελέγχετε το τηλέφωνό σας, σχεδιάζετε τι θα πείτε στη συνέχεια ή ονειρεύεστε, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα καταφέρετε να επικοινωνήσετε με τους συναδέλφους σας στη δουλειά και να παραμείνετε συγκεντρωμένοι.

Η αρνητική γλώσσα του σώματος. Εάν διαφωνείτε ή δεν σας αρέσει αυτό που λέγονται, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αρνητική γλώσσα του σώματος για να απορρίψετε το μήνυμα του άλλου ατόμου, όπως σταυρώνοντας τα χέρια σας, αποφεύγοντας την επαφή με τα μάτια ή αγγίζοντας τα πόδια σας. Δεν χρειάζεται να συμφωνήσετε ή ακόμα και να σας αρέσει αυτό που λέγεται, αλλά για να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά και να μην θέσετε το άλλο άτομο σε αμυντική θέση, είναι σημαντικό να αποφύγετε την αποστολή αρνητικών σημάτων.

Όταν επικοινωνούμε με άλλους, εστιάζουμε συχνά σε αυτά που πρέπει να πούμε. Ωστόσο, η αποτελεσματική επικοινωνία αφορά  λιγότερο την ομιλία και περισσότερο στην ακρόαση. Υπάρχει όμως μεγάλη διαφορά μεταξύ της αφοσιωμένης ακρόασης και της απλής ακοής. Όταν ακούτε πραγματικά - όταν ασχολείστε με όσα λέγονται - θα ακούσετε τους λεπτούς τόνους στη φωνή κάποιου που σας λένε πώς αισθάνεται αυτό το άτομο και τα συναισθήματα που προσπαθεί να επικοινωνήσει. Όταν είστε αφοσιωμένος ακροατής, όχι μόνο θα καταλάβετε καλύτερα το άλλο άτομο, αλλά θα κάνετε και αυτό το άτομο να αισθάνεται ότι ακούγεται και κατανοείται, κάτι που μπορεί να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε μια ισχυρότερη, βαθύτερη επαγγελματική σχέση μεταξύ σας.

Εάν ο στόχος σας είναι να κατανοήσετε πλήρως και να συνδεθείτε με το άλλο άτομο, η ακρόαση με αφοσιωμένο τρόπο έρχεται φυσικά. Εάν όχι, δοκιμάστε τις παρακάτω συμβουλές. Όσο περισσότερο τα εξασκείστε, τόσο πιο εύκολα θα επικοινωνείτε. 

Συμβουλές για να γίνετε καλοί ακροατές

Εστιάστε σε αυτά που ακούτε. Δεν μπορείτε να ακούσετε με αφοσίωση εάν ελέγχετε  συνεχώς το τηλέφωνό σας ή σκέφτεστε κάτι άλλο. Πρέπει να παραμείνετε επικεντρωμένοι στα σημαντικά μη λεκτικά στοιχεία σε μια συνομιλία. Εάν δυσκολεύεστε να επικεντρωθείτε, δοκιμάστε να επαναλάβετε τα λόγια του άλλου στο μυαλό σας - θα ενισχύσει το μήνυμα που σας δίνει και θα σας βοηθήσει να παραμείνετε συγκεντρωμένοι.

Ακούστε πιο πολύ με το δεξί αυτί σας.  Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου περιέχει τα κύρια κέντρα επεξεργασίας τόσο για την κατανόηση του λόγου όσο και για τα συναισθήματα. Δεδομένου ότι η αριστερή πλευρά του εγκεφάλου συνδέεται με τη δεξιά πλευρά του σώματος, το να χρησιμοποιείτε περισσότερο το δεξί αυτί μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε καλύτερα τα συναισθήματα που κρύβονται πίσω από αυτά που λέει ο άλλος. 

Προσπαθήστε να βάλετε στην άκρη την προσωπική συμπάθεια ή αντιπάθεια που νιώθετε.  Για να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά με κάποιον, δεν χρειάζεται να τον συμπαθείτε ή να συμφωνείτε με τις ιδέες, τις αξίες ή τις απόψεις του. Ωστόσο, πρέπει να αναιρέσετε αυτά που νιώθετε και να αποφύγετε την κριτική, έτσι ώστε να κατανοήστε πλήρως αυτά που θέλει να σας πει. 

Νιώστε το συναίσθημα πίσω από τις λέξεις. Είναι αυτές οι υψηλότερες συχνότητες της ανθρώπινης ομιλίας που προσδίδουν συναίσθημα. Μπορείτε να εξοικειωθείτε με αυτές τις συχνότητες - και επομένως να καταλάβετε καλύτερα τι πραγματικά λένε οι άλλοι - ασκώντας τους μικροσκοπικούς μύες του μεσαίου αυτιού σας. Μπορείτε να το κάνετε αυτό τραγουδώντας, παίζοντας ένα μουσικό όργανο ή ακούγοντας συγκεκριμένους τύπους μουσικής υψηλής συχνότητας (για παράδειγμα μια συναυλία του Μότσαρτ ή ένα κοντσέρτο βιολιού, αντί για ροκ χαμηλής συχνότητας, ποπ ή hip-hop).

Να γνωρίζετε τις ατομικές διαφορές. Άνθρωποι από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς τείνουν να χρησιμοποιούν διαφορετικές μη λεκτικές χειρονομίες επικοινωνίας, οπότε είναι σημαντικό να λαμβάνετε υπόψη την ηλικία, τον πολιτισμό, τη θρησκεία, το φύλο και τη συναισθηματική κατάσταση όταν διαβάζετε τα σήματα της γλώσσας του σώματος. Για παράδειγμα, ένας Αμερικανός έφηβος και ένας Ασιάτης επιχειρηματίας, είναι πιθανό να χρησιμοποιούν διαφορετικά λεκτικά σήματα.

Αποφύγετε την αρνητική γλώσσα του σώματος. Αντ 'αυτού, χρησιμοποιήστε τη γλώσσα του σώματος για να μεταφέρετε θετικά συναισθήματα, ακόμα και όταν δεν τα νιώθετε. Εάν ανησυχείτε για μια κατάσταση - για παράδειγμα μια συνέντευξη εργασίας, μια σημαντική παρουσίαση ή για την πρώτη ημέρα στη δουλειά- μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη θετική γλώσσα του σώματος, για να δείξετε εμπιστοσύνη, παρόλο που δεν την αισθάνεστε.

Αντί να για παράδειγμα να μπείτε σε ένα δωμάτιο με το κεφάλι σας προς τα κάτω και να καθίστε σε μια καρέκλα, δοκιμάστε να στέκεστε ψηλά με τους ώμους σας πίσω, να χαμογελάτε και να διατηρείτε την επαφή με τα μάτια και να κάνετε μια σταθερή χειραψία. Αυτή η τεχνική θα σας κάνει να αισθανθείτε πιο αυτοπεποίθηση και θα σας βοηθήσετε να χαλαρώσετε τόσο εσείς όσο και το άτομο που έχετε απέναντι σας.

Διατηρήστε τον θυμό σας υπό έλεγχο. Πόσες φορές νιώσατε θυμό κατά τη διάρκεια μιας διαφωνίας με το αφεντικό σας ή τους συναδέλφους σας και στη συνέχεια είπατε ή κάνατε κάτι που μετανιώσατε; Εάν μπορείτε να ανακουφίσετε γρήγορα τον θυμό που νιώθετε και να επιστρέψετε σε μια ήρεμη κατάσταση, όχι μόνο θα αποφύγετε άσκημες καταστάσεις, αλλά σε πολλές περιπτώσεις θα βοηθήσετε επίσης να ηρεμήσει και το άλλο άτομο. Μόνο όταν βρίσκεστε σε μια ήρεμη, χαλαρή κατάσταση, θα είστε σε θέση να μάθετε εάν η κατάσταση απαιτεί απόκριση από εσάς ή εάν τα σήματα του άλλου ατόμου δείχνουν ότι θα ήταν καλύτερα να παραμείνετε σιωπηλοί.

Τέλος είναι σημαντικό να εκτιμάτε τον εαυτό σας και τις επιλογές σας και να γνωρίζετε τις ανάγκες και τις επιθυμίες σας. Μάθετε να τα εκφράζετε χωρίς να παραβιάζετε τα δικαιώματα των άλλων. Εκφράστε αρνητικές σκέψεις με θετικό τρόπο. Είναι φυσιολογικό να θυμώνετε μερικές φορές, αλλά πρέπει επίσης να δείχνετε σεβασμό.

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits