Τι ζητάνε οι τοπ εταιρείες από τους υποψήφιους εργαζόμενους - Το Νο1 προσόν δεν είναι αυτό που νομίζεις
Τόνια Τζάφερη
25 Ιουλίου 2023
Είναι δύσκολο να κατακτήσεις την επαγγελματική θέση που πάντα ήθελες και ονειρευόσουν. Τα προσόντα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πολλά, όπως επίσης και η προσπάθεια μεγάλη. Οι πιο απαιτητικές εταιρείες όμως, φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια δεν εστιάζουν τόσο πολύ στις δεξιότητες και τα μεταπτυχιακά προγράμματα, αλλά στα soft skills του κάθε υποψηφίου.
Σύμφωνα με το CNBC και την ψυχολόγο και σύμβουλο επιχειρήσεων Σάρα Σάρκις, το ενδιαφέρον σε ότι αφορά τους μελλοντικούς εργαζόμενους, εστιάζει σε μια πολύ σημαντική ικανότητα, η οποία δεν έχει να κάνει με την εμπειρία και την κατάρτιση. Άλλωστε οι περισσότερες επιχειρήσεις, μπορούν και μόνες τους να εκπαιδεύσουν κατάλληλα το άτομο για τη θέση.
«Αυτό που πραγματικά ενδιαφέρει τον εργοδότη σας είναι να είστε καλοί ακροατές και να γνωρίζετε τους κανόνες της ενεργητικής ακρόασης», εξηγεί η Sarah Sarkis. «Το να μπορείς να ακούσεις, να μάθεις, να εξελιχθείς και να διορθώσεις, είναι πολύ πιο χρήσιμο για έναν εργοδότη».
«Λίγοι άνθρωποι ξέρουν πώς να είναι πραγματικά παρόντες σε μία συζήτηση και πώς να απαντούν με ευσυνειδησία και αίσθημα ευθύνης σε αυτό που ακούν από τον άλλο, οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός», συμπληρώνει η Σάρκις. «Οι περισσότεροι δεν ακούμε, αλλά παριστάνουμε ότι ακούμε αυτά που λέγονται, κάποτε διεκπεραιώνοντας μηχανικά αυτό που μας έχει ζητηθεί».
Μπορεί να ακούγεται κάτι πάρα πολύ απλό, ωστόσο οι εργοδότες περιμένουν από τους υποψήφιους να έχουν πολύ καλές ικανότητες στο κομμάτι της προσοχής και της ακοής. «Το να κρατάς το μυαλό σου ανοιχτό σου επιτρέπει να σκέφτεσαι καλύτερα και να προτείνεις λύσεις ή επισημάνσεις. Δεν σε νοιάζει απλά να απαντήσεις».
Δυστυχώς, αυτό που συμβαίνει στις συζητήσεις έχει ως εξής: «Μπαίνεις σε μία συζήτηση, προετοιμασμένος για το πού θέλεις να την πας εσύ. Οπότε δεν ακούς. Διακόπτεις τον συνομιλητή σου, και ίσως επιμένεις στην δική σου οπτική». «Και ξανά μπορεί σκρολάροντας στο κινητό κρυφά την ώρα που οι άλλοι μιλάνε. Οπότε πάλι δεν ακούς. Αυτό το στιλ ακρόασης εναι και ο λόγος που οι συζητήσεις σου, οι διαπραγματεύσεις σου, ακόμα και οι αντιπαραθέσεις σου πέφτουν στο κενό», επισημαίνει η ειδικός.
Επομένως είναι σημαντικό να παραμένουμε ανοιχτοί και ενεργοί σε μια συζήτηση, κάτι το οποίο θα καταφέρουμε, μόνο αν μάθουμε πως να ακούμε. Αν κατά τη διάρκεια μίας συζήτησης αισθάνεστε ότι σταδιακά αποσύρεστε (γιατί βαριέστε, δεν είναι κακό αυτό) ή ότι δεν καταλαβαίνετε τι λέει κάποιος, κάντε ανοιχτά ερωτήσεις. «Πώς μπορώ να σας βοηθήσω σε αυτό; Μπορείτε να μου δώσετε ένα παράδειγμα; Πώς αισθάνεστε γι' αυτή την κατάσταση;», προτείνει η ίδια ως εναλλακτικές.
Με αυτόν τον τρόπο βοηθάτε τον εαυτό σας να οικοδομήσει μια σχέση εμπιστοσύνης με το άλλο άτομο, λέει η Σάρκις. Δείχνει επίσης ότι είστε ανοιχτοί στην ανατροφοδότηση και πρόθυμοι να μάθετε από αυτούς. «Το να γίνετε καλύτερος ακροατής χρειάζεται εξάσκηση και υπομονή, αλλά μόλις το καταφέρετε, είναι σαν να έχετε μια υπερδύναμη. Αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι με τους οποίους θα συνεργάζεστε θα νιώθουν ότι τους βλέπετε, τους ακούτε, τους υποστηρίζετε και κυρίως τους καταλαβαίνετε», καταλήγει.