WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Γιατί οι δίαιτες που κάνουμε μόνοι μας δεν λειτουργούν;


Τζουλιάννα Καρνέζη

19 Οκτωβρίου 2022

Γιατί οι δίαιτες που κάνουμε μόνοι μας δεν λειτουργούν;
pexels
Ας μάθουμε γιατί οι αυτοσχέδιες δίαιτες δεν λειτουργούν και ποιους κινδύνους ενέχουν

Έχει συμβεί λίγο πολύ στον καθένα, τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του, να έχει την ανάγκη (ή την επιθυμία) να κάνει δίαιτα. Είτε ενόψει κάποιου σημαντικού γεγονότος, είτε απλώς επειδή δεν νιώθετε πλέον άνετα.

Όμως πολλοί που βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση ξεκινούν μια δίαιτα που φτιάχνουν μόνοι τους με αυτοπεποίθηση και κίνητρο, μόνο και μόνο για να συνειδητοποιήσουν ότι τελικά δεν λειτουργεί. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όσοι καταφέρνουν να χάσουν βάρος με αυτοσχέδιες δίαιτες, καταλήγουν να ανακτούν τα κιλά μέσα σε λίγους μήνες.

Η απογοήτευση και το φαινόμενο yoyo είναι οι δύο κύριοι εχθροί της ψυχοσωματικής υγείας. Επομένως, όλοι οι ειδικοί στη διατροφή συμφωνούμε ότι οι δίαιτες DIY δεν λειτουργούν και αυτό δεν εξαρτάται από την προσπάθεια που καταβάλλετε.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που τις καθιστούν καταδικασμένες να αποτύχουν μακροπρόθεσμα. Ας δούμε λοιπόν γιατί θα ήταν καλύτερο να τις αποφύγουμε, ποιες είναι οι παρενέργειες αυτών των αυτοσχέδιων διαιτών και γιατί συνιστάται ανεπιφύλακτα να ακολουθείτε μια δίαιτα από κάποιον ειδικό.

Γιατί οι αυτοσχέδιες δίαιτες δεν λειτουργούν;

Από τις δίαιτες μόνο με φρούτα και λαχανικά μέχρι εκείνες που τρώτε μόνο κοτόπουλου…το σίγουρο είναι ότι υπάρχει κάτι για όλα τα γούστα. Η έναρξη μιας τέτοιας δίαιτας φαίνεται «σωστή», γιατί τα αποτελέσματα είναι πολύ γρήγορα. Όμως η αλήθεια είναι ότι το να σκέφτεστε να χάσετε τα περιττά κιλά περνώντας μια σύντομη και δύσκολη περίοδο περιορισμού των τροφίμων είναι εντελώς λάθος.

Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι αυτοσχέδιες δίαιτες δεν λειτουργούν είναι επομένως το γεγονός ότι έχουν σχεδιαστεί ως βραχυπρόθεσμα μονοπάτια. Δεδομένου ότι πρόκειται για μη ισορροπημένες δίαιτες, δεν είναι βιώσιμες για μεγάλο χρονικό διάστημα και επομένως πρέπει να τις σταματήσετε μετά από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα.

Αυτό προκαλεί δύο αρνητικές επιπτώσεις. Πρώτα απ 'όλα, μόλις ξαναρχίσετε να τρώτε όπως πριν, τα χαμένα κιλά θα ανακτηθούν με την πάροδο του χρόνου. Δεύτερον, θα μπορούσε να προκαλέσει διατροφικές ανισορροπίες αποτυγχάνοντας σε αυτό που είναι ο κύριος στόχος της δίαιτας: Διατροφική εκπαίδευση για ψυχοσωματική ευεξία.

Κάθε άτομο είναι διαφορετικό, έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και ανάγκες, επομένως η έναρξη μιας δίαιτας που δεν σχεδιάστηκε για το σώμα σας, είναι από την αρχή αποτυχημένη.

Πέρα από το γεγονός ότι δεν έχει νόημα να ακολουθείτε δίαιτες με τροφές που δεν αντικατοπτρίζουν τα προσωπικά σας γούστα, είναι επίσης σημαντικό να σκεφτείτε ότι υπάρχουν ορισμένες τροφές που μπορούν να επηρεάσουν την υγεία σας σε περίπτωση διαταραχών και ασθενειών (για παράδειγμα δυσανεξίες).

Γι αυτό και μια αυτοσχέδια δίαιτα, που προτείνει ένας φίλος ή που βρίσκετε στα social media, μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας πολύ πιο σοβαρά από τα περιττά κιλά που πρέπει να χάσετε.

Οι κίνδυνοι από τις αυτοσχέδιες δίαιτες

Αν τύχει να χάσετε κιλά ακολουθώντας μια αυτοσχέδια και πολύ γρήγορη δίαιτα, καλό είναι να συνειδητοποιήσετε ότι αυτή η απώλεια δεν είναι λίπος. Στην πραγματικότητα, αυτό που έχει χαθεί είναι μόνο νερό και μυϊκή μάζα .

Επιπλέον, όταν ακολουθείτε μια αυτοσχέδια δίαιτα, συμβαίνει συχνά να μην λαμβάνετε κάποια θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες και ανόργανα άλατα που χρειάζεται το σώμα μας για να παραμείνει υγιές. Και δυστυχώς, αυτές οι ελλείψεις μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, καθιστώντας σας πιο εκτεθειμένους σε ιούς και παθογόνους οργανισμούς.

Ένας άλλος κίνδυνος είναι ότι ο μεταβολισμός τείνει συχνά να επιβραδύνεται, ως μηχανισμός αυτοάμυνας. Η αυθαίρετη μείωση των θερμίδων προκαλεί τον οργανισμό να αντιδράσει, και να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας. Έτσι, όχι μόνο θα νιώθετε όλο και πιο κουρασμένοι, αλλά το έλλειμμα θερμίδων δεν θα επαρκεί πλέον για την αποβολή του λίπους (το οποίο θα φυλάσσεται ως ενεργειακό απόθεμα).

Τέλος, επηρεάζεται και η διάθεση. Η θλίψη που νιώθει κανείς στις περιόδους που κάνει περιοριστικές δίαιτες εξηγείται επιστημονικά: Η χαμηλότερη διαθεσιμότητα σακχάρων και υδατανθράκων προκαλεί μείωση της σεροτονίνης, της ορμόνης της ευτυχίας. Ως αποτέλεσμα, να αισθάνεστε κουρασμένοι, νευρικοί και ευερέθιστοι και τελικά η δίαιτα να θεωρείται πολύ μεγάλη θυσία για να την αντέξετε.

Άλλοι κίνδυνοι μπορεί να είναι διαταραχές ύπνου, απώλεια οστικής πυκνότητας, πονοκέφαλοι, μυϊκές κράμπες και, σε σοβαρές περιπτώσεις, δυσκολία στην αναπνοή.

Γιατί να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό στη διατροφή

Το να χάσετε βάρος δεν σημαίνει να στερηθείτε το καλό φαγητό, αλλά να μάθετε να τρώτε συνειδητά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι δίαιτες που γίνονται από επαγγελματίες της διατροφής τις περισσότερες φορές προσδιορίζονται ως προγράμματα επανεκπαίδευσης της διατροφής.

Ο στόχος είναι να εκπαιδευτείτε σχετικά με την ισορροπημένη διατροφή, η οποία προσφέρει στον οργανισμό όλα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία του.

Η εξάλειψη των υπερβολών, επομένως, σας επιτρέπει να επιτύχετε την επιθυμητή απώλεια βάρους, αλλά ταυτόχρονα να αποκτήσετε περισσότερη υγεία και ευεξία. Οι δίαιτες πρέπει επίσης να θεωρούνται ως μακροπρόθεσμοι στόχοι και όχι ως περίοδοι ακραίων θυσιών, κατά τις οποίες στερείστε και τις πιο μικρές απολαύσεις.

Δίαιτα σημαίνει να ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, η οποία συχνά έχει ως αποτέλεσμα την αναθεώρηση των συνηθειών και του τρόπου ζωής σας. Και για να επιτευχθεί αυτό, είναι απαραίτητο να βασιστείτε στην τεχνογνωσία των ειδικών σε θέματα διατροφής.