Ποιες διαταραχές περιλαμβάνονται στις ΔΑΔ;Στις ΔΑΔ περιλαμβάνονται: • Αυτιστική Διαταραχή • Διαταραχή Rett • Παιδική Αποδιοργανωτική Διαταραχή • Διαταραχή Asperger
Από την στιγμή που οι γονείς ή ο παιδίατρος παρατηρήσει κάποια αποκλίνουσα συμπεριφορά του παιδιού, θα πρέπει άμεσα οι γονείς να απευθυνθούν σε αναπτυξιολόγους και ειδικά κέντρα για την εξέταση και αξιολόγηση του παιδιού. Η αξιολόγηση γίνεται σε τρία στάδια: λήψη ιστορικού, γενική εξέταση και άμεση παρατήρηση και διεξοδική εξέταση του παιδιού με χρήση σταθμισμένων κλιμάκων-τεστ. Μόλις ολοκληρωθούν και τα τρία στάδια της αξιολόγησης τότε ο ειδικός είναι σε θέση να διαμορφώσει ένα εξατομικευμένο ψυχο-εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το παιδί. Οι στόχοι του προγράμματος διαμορφώνονται έτσι ώστε:
• να καλύπτουν τις βασικότερες ανάγκες του παιδιού • να αξιοποιούν τις δυνατότητές του • να προάγουν τη συνεχή εκπαίδευση και καλυτέρευση του παιδιού • να ανταποκρίνονται ρεαλιστικά στις δυνατότητες και στις ανάγκες της οικογένειας
Είναι πολύ σημαντική η ψυχολογική βοήθεια και υποστήριξη της οικογενείας διότι η συναισθηματική εμπλοκή των γονέων με το παιδί υποτιμά πολλές φορές την αντικειμενική εκτίμηση του προβλήματος. Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό στην αρχή να εκτιμηθεί κατά πόσο οι γονείς αποδέχονται ή όχι το πρόβλημα. Ένας γονιός που έχει αποδεχτεί το πρόβλημα μπορεί να αναλάβει το ρόλο του «συν-θεραπευτή» άμεσα, ενώ ένας γονιός που αρνείται ή δεν έχει αντιληφθεί τις διαστάσεις του προβλήματος, χρειάζεται χρόνο και στήριξη μέχρι να το αποδεχτεί, ώστε να βοηθήσει ως «συν-θεραπευτής» στο ψυχο-εκπαιδευτικό πρόγραμμα του παιδιού. Είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του γονιού στη θεραπεία του παιδιού για την επίτευξη των καλύτερων θεραπευτικών αποτελεσμάτων. Οι γονείς στηρίζονται και εκπαιδεύονται και εκείνοι ώστε να μπορούν να βοηθήσουν το παιδί στο σπίτι. Η συμμετοχή τους είναι αναγκαία, ωστόσο η παρέμβαση τους διαφέρει από οικογένεια σε οικογένεια καθώς εξαρτάται τόσο από την διαταραχή του κάθε παιδιού όσο και από το βαθμό του προβλήματος.