REAL LIFE FAMILY MATTERS

Χρειάζεται το παιδί μου λογοθεραπεία;


27 Σεπτεμβρίου 2014

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται και θέτουν συχνά στον εαυτό τους αυτό το ερώτημα. Την απάντηση, μπορείτε να τη δώσετε και μόνοι σας. Εσείς οι ίδιοι, γνωρίζετε πολύ καλύτερα από τον καθένα το παιδί σας, ξέρετε τις ικανότητες του αλλά και τις αδυναμίες του, αν λοιπόν, έχετε κάποιες ανησυχίες σχετικά με τον λόγο και την ομιλία του καλό θα ήταν να εμπιστευτείτε το ένστικτο σας που συχνά προειδοποιεί για κάποιες καταστάσεις, αποφύγετε τις προτροπές που μπορεί να σας πει ο οποιοσδήποτε και απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό αναπτυξιολόγο ή λογοθεραπευτή.

Το 2 χρονών παιδί μου, φαίνεται να έχει καθυστέρηση στην ανάπτυξη της ομιλίας του, αλλά ο παιδίατρος του μου λέει να μην ανησυχώ και ότι θα μιλήσει μέσα στον χρόνο. Πρέπει να κάνω κάτι τώρα ή να περιμένω;

Η αλήθεια είναι ό, τι υπάρχει εμφανή διακύμανση στην ηλικία που ένα παιδί θα πετύχει να κατακτήσει τα γλωσσικά ορόσημα. Είναι, επίσης, αλήθεια ότι ένας ειδικευμένος λογοθεραπευτής μπορεί συνήθως να εντοπίσει τα παιδιά που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για την επίμονη της καθυστέρησης του λόγου τους ή που παρουσιάζουν κάποια σημάδια που αποκλίνουν από την ορθή γλωσσική ανάπτυξή της ομιλίας τους (μερικές φορές αυτό μπορεί να συνδέεται με άλλες σοβαρότερες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως ο αυτισμός κ.α.). Έτσι, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να αποκλείσετε ένα σοβαρότερο πρόβλημα πριν τα 3.

Ενδείξεις που δείχνουν ότι ένα παιδί 2 ετών μπορεί να χρειάζεται αξιολόγηση/θεραπεία από Λογοθεραπευτή

Μήπως το παιδί σας;

  • Δεν χρησιμοποιεί μεγάλη ποικιλία από ήχους συμφώνων /ν/, /μ/, /π/, /τ/, /μπ/, /κ/, /γκ/ μέχρι τα 3.
  • Δεν δείχνει μέρη του σώματος του όταν τα ονομάζεται (π.χ. που είναι η μύτη, η κοιλιά, τα μαλλιά κ.α.)
  • Δεν συνδυάζει δύο λέξεις μαζί (π.χ. «κι άλλο μπισκότο»)
  • Δεν ρωτάει (π.χ. τι;)
  • Δεν του αρέσει να ακούει ιστορίες
  • Δεν μπορεί να ονομάσει μια εικόνα από ένα παραμύθι
  • Έχει λιγότερες από 50 λέξεις στο λεξιλόγιο του
  • Δεν είναι σε θέση να τραγουδήσει παιδικά τραγουδάκια (π.χ. αχ κουνελάκι, γύρω-γύρω όλοι κ.α.)
  • Τραυλίζει (επαναλαμβάνει ήχους λέξεις ή και όλη την πρόταση)
  • Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή από άλλα μέλη της οικογένειας και φίλους
  • Απογοητεύεται όταν δεν τον καταλαβαίνουν οι άλλοι
  • Δεν χρησιμοποιεί 2-4 λέξεις ανά πρόταση
  • Το λεξιλόγιο του είναι μικρότερο από 450 λέξεις
  • Το εύρος των λέξεων που χρησιμοποιεί δεν έχει ποικιλία, ρήματα (ενέργειες, τρέχω, πηδώ, τρώω, πίνω κ.α.) ακόμη, δεν χρησιμοποιεί βασικές έννοιες όπως (μεγάλο – μικρό, μέσα – έξω κ.α.)
  • Δεν μπορεί να ακολουθήσει διπλή εντολή όπως «βγάλε τις κάλτσες σου και βάλε τες μέσα στο κουτί»
Αν νομίζετε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται και δεν έχει κατακτήσει ακόμη κάποιο από τα παραπάνω γλωσσικά αναπτυξιακά ορόσημα, μην διστάσετε να απευθυνθείτε στον ειδικό. Ευχαριστούμε την Χατζηνικολάου Ευστρατία – Ρίτα, B.Sc in Logopaedics, dromostoulogou.gr.