REAL LIFE WHO

Ingvar Kamprad: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον επιχειρηματία πίσω από το όνομα IKEA


TSVIGKOU

29 Ιανουαρίου 2018

20081027-zan-af3-002.jpg

Στα 15 του ήταν πλανόδιος πωλητής σπίρτων, τα οποία έπαιρνε χονδρική από τη Στοκχόλμη και ύστερα τα πουλούσε με το ποδήλατό του, στους γείτονες.

Στα 17 του με την οικονομική υποστήριξη του πατέρα του, ο Ingvar Kamprad ξεκίνησαν οι σπουδές του, ωστόσο το όνειρό του ήταν διαφορετικό. Προτίμησε λοιπόν να κάνει εκείνο που του αρέσει περισσότερο και έτσι άνοιξε ένα μικρό κατάστημα στο οποίο κανείς μπορούσε να βρει από ψάρια, μέχρι στυλό σε χαμηλές τιμές. Αυτή ήταν η αρχή για να προχωρήσει στην επόμενη επιχειρηματική κίνηση, αμέσως μετά τον πόλεμο. Αποφάσισε να διανέμει τα προϊόντα του μέσω ενός καταλόγου. Η πρώτη του κίνηση πήγε εξαιρετικά καλά και έτσι στις αρχές της δεκαετίας του 1950 μπήκε δυναμικά στην αγορά, ιδρύοντας τα ΙΚΕΑ.

Τα ΙΚΕΑ στηρίζονται σε ένα επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο ο Ingvar Kamprad είχε μελετήσει καλύτερα από οτιδήποτε άλλο στη ζωή του. Το στήσιμο όλο έγινε στην κουζίνα της θείας του και εκεί ιδρύθηκε και η εταιρεία. Κάθε γράμμα από την ονομασία της επιχείρησης σηματοδοτεί και κάτι από τη ζωή του, Ι (Ingvar) K (Kamprad) E ((Ε lmtaryd, το αγρόκτημα που μεγάλωσε) και το Α προσδιορίζει το χωριό που μεγάλωσε, το Agunnaryd.

Όταν είχε ερωτηθεί για την ονομασία είχε αναφέρει ο ίδιος ότι εντελώς συμπτωματικά είναι επιτυχημένη αφού θυμίζει και τη δική μας λέξη, οικία.

Το πρώτο κατάστημα IKEA άνοιξεστην Στοκχόλμη και ακολούθησαν και τα υποκαταστήματα στην υπόλοιπη Ευρώπη, Νορβηγία, Ελβετία και Γερμανία.

Το επιχειρηματικό σχέδιο για τα καταστήματα του Ingvar Kamprad, ΙΚΕΑ είναι το μυστικό της επιτυχίας του. Η φιλοσοφία στηρίζεται στη δυνατότητα του πελάτη να μπορεί να δει, να δοκιμάσει τα προϊόντα, να τα παραλαμβάνει άμεσα, να τα μεταφέρει σπίτι του και να τα δημιουργεί μόνο του. Και όλα αυτά συνδυάζονται με χαμηλό κόστος και με τη διάρκεια ζωής των επίπλων.

Με αυτό το πετυχημένο σχέδιο, ο Ingvar Kamprad κατάφετε να διαθέτει περισσότερα από 250 καταστήματα σε 40 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική, Μέση Ανατολή και Καραϊβική. Απασχολεί πάνω από 130.000 υπαλλήλους, ενώ οι ετήσιοι κατάλογοι των ΙΚΕΑ που μοιράζονται δωρεάν σε πάνω από 200 εκατομμύρια καταναλωτές, αποτελούν τα πιο πολυδιαβασμένα βιβλία του κόσμου.

Πολλοί του είχαν χαρίσει το παρατσούκλι του Σκρουζ της Σουηδίας και αυτό γιατί ο ίδιος ταξίδευε πάντα στην οικονομική θέση, ενώ το αυτοκίνητό του ήταν 15ετίας. Προτιμούσε φθηνά εστιατόρια, ενώ για τα ψώνια του στήριζε μόνο μαγαζιά που είχαν προσφορές.

Φήμες λένε ότι τα έπιπλα ΙΚΕΑ που είχε στο σπίτι του τα είχε συναρμολογήσει μόνος του, για να αποφύγει να πληρώσει συνεργείο. Είχε συμβουλεύσει τους εργαζόμενούς του να χρησιμοποιούν και το πίσω μέρος από το χαρτί τους, για να μην καταναλώνουν περισσότερο.

Στο βιβλίο που έγραψε το 1976, «Διαθήκη ενός πωλητή επίπλων» αναφέρει πως δεν χρειαζόμαστε πολυτελή αυτοκίνητα, εντυπωσιακούς τίτλους, ακριβά ντυσίματα ή οτιδήποτε άλλο, διότι βασιζόμαστε στις δυνάμεις και την θέληση μας.

Ο ίδιος είχε παραδεχθεί ότι στα νιάτα του είχε έρθει κοντά με ναζιστικές απόψεις, όμως είχε πει ότι πλέον τέτοιες σκέψεις δεν αποτελούσνα πρότυπο για τον ίδιο.

Τη σκυτάλη πλέον των ΙΚΕΑ έχουν αναλάβει οι γιοι του Mathias Kamprad, Peter Kamprad, Jonas Kamprad.