REAL LIFE WHO

Κάρι Γκραντ – Ράντι Σκοτ: Έρωτας στα χρόνια της ποτοαπαγόρευσης


Χριστίνα Κατσαντώνη

1 Φεβρουαρίου 2024

Κάρι Γκραντ και Ράντολφ Σκοτ στο σπίτι τους στη Σάντα Μόνικα, 1936
Κάρι Γκραντ και Ράντολφ Σκοτ στο σπίτι τους στη Σάντα Μόνικα, 1936 © Getty Images/ ullstein bild Dtl.
Η πολυσυζητημένη σχέση του Κάρι Γκραντ με τον Ράντι Σκοτ, που αναπτύχθηκε, αλλά νικήθηκε από την εποχή της

Σχεδόν ένας αιώνας φήμες καλύπτει τη σχέση δύο ηθοποιών του παλιού λαμπρού Χόλιγουντ: του μύθου της οθόνης Κάρι Γκραντ και του για χρόνια συνοδοιπόρου του, Ράντι Σκοτ. Μια σχέση, που κατάφερε να κρυφτεί σε πλήρη θέα, σε εποχές κατά τις οποίες η ομοφυλοφιλία όχι απλώς τερμάτιζε καριέρες ώσπου να πεις “gay”, αλλά και θεωρούνταν ποινικά κολάσιμη.

Οι δυο τους, έζησαν μαζί πριν, ενδιάμεσα και ύστερα από αποτυχημένους γάμους για τουλάχιστον μια δεκαετία, την εποχή που ο Κάρι Γκραντ εξελισσόταν σε κορυφαίο σταρ του Χόλιγουντ, με τις ευλογίες του κοινού, των μεγάλων στούντιο και των κουτσομπολίστικων στηλών.

Περίπου 90 χρόνια μετά, η σχέση τους εξακολουθεί να ιντριγκάρει ως ένα old Χόλιγουντ στόρι, για το οποίο ουδείς μπορεί να είναι σίγουρος ότι γνωρίζει την αλήθεια. Έρευνα του Vanity Fair επιχειρεί μέσα από δημοσιεύματα και συνεντεύξεις της εποχής να φωτίσει την πραγματική φύση μιας σχέσης, που κατάφερε να αναπτυχθεί σε πείσμα της εποχής της, όμως, τελικά, δεν κατάφερε να τη νικήσει.

Ο Βρετανός με τα ξυλοπόδαρα

Δεδομένου ότι μιλάμε για μια ιστορία που ξεκινά τη δεκαετία του 1930, είναι ξεκάθαρο πως οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις της εποχής είναι σκεπασμένες από αντικρουόμενες μαρτυρίες, φόβο και άρνηση. Η σχέση του Γκραντ με τον Σκοτ ήταν για άλλους μια πλατωνική, αδερφική σχέση, για άλλους ένας βαθιά ρομαντικός έρωτας. Όλοι συμφωνούν ότι οι δύο άντρες επηρέασαν βαθιά ο ένας τη ζωή του άλλου.

Ο νέος και άσημος Κάρι Γκραντ γνώρισε τον Ράντολφ Σκοτ το 1932, λίγους μήνες μετά την απόκτηση του ονόματος, με το οποίο θα κατακτούσε τον κόσμο του θεάματος. Νωρίτερα λεγόταν Άρτσιμπαλντ -Άρτσι- Λιντς κι ήταν ένας νεαρός Βρετανός, με ταραχώδες παρελθόν, που προσπαθούσε να απαλλαγεί από την ενοχλητική βρετανική προφορά που του θύμιζε τα άτυχα παιδικά του χρόνια.

Ο Άρτσι είχε μεγαλώσει με έναν αλκοολικό πατέρα και μια ψυχικά ασθενή μητέρα, σε ένα σπίτι όπου ποτέ δεν έφταναν τα χρήματα για την καθημερινή επιβίωση. Στα 15 του εγκατέλειψε σπίτι και σχολείο για να μπει στον χώρο του θεάματος, κάνοντας ως ακροβάτης περιοδείες με θιάσους ανά την Αγγλία. Το 1920, στα 16 του, ένας θίασος τον οδήγησε στην Αμερική, όπου αρχικά έβγαζε τα προς το ζην, κάνοντας βόλτες με ξυλοπόδαρα γύρω από το Κόνι Άιλαντ. Το γοητευτικό παρουσιαστικό του και η επιδεξιότητά του ως ακροβάτης τον οδήγησαν στο Μπρόντγουεϊ κι από εκεί στο Χόλιγουντ. Υπογράφοντας το 1931 πενταετές συμβόλαιο με την Paramount, ο Άρτσι είχε μόλις αποχαιρετήσει τον πρότερο βρετανικό βίο του, ατενίζοντας πια τον κόσμο ως Κάρι Γκραντ.

Όταν ο Κάρι γνώρισε τον Ράντι

Στην Paramount, ο Κάρι γνώρισε τον Ράντι κι αυτομάτως οι δυο τους έγιναν κολλητοί και συγκάτοικοι, νοικιάζοντας από κοινού ένα μικρό σπίτι στο Μπέβερλι Χιλς. Ουδείς τους παρεξήγησε αρχικά. Ήταν δυο νέοι ηθοποιοί που ένωναν δυνάμεις, συνηθισμένη πρακτική της εποχής.

Το παρελθόν του Σκοτ δεν θύμιζε σε τίποτα αυτό του Γκραντ. Προερχόταν από μια εύπορη οικογένεια, που ενθάρρυνε τους στόχους του. Ήξερε πώς να ντυθεί, πώς να φερθεί, πώς να μιλήσει, την ώρα που ο Γκραντ προσπαθούσε απεγνωσμένα να απαλλαγεί από τη βρετανική προφορά του. Ο Σκοτ του έδειξε πώς να ντύνεται και να φέρεται στα πιο λαμπερά πάρτι, από όπου οι δυο τους ποτέ δεν απουσίαζαν.

Στον κινηματογράφο, ο καθένας έχτιζε το δικό του προφίλ. Ο Σκοτ ως τρυφερός ήρωας της Δύσης και ο Γκραντ ως δραματικός καρδιοκατακτητής.

Παράλληλα, πρωταγωνιστούσαν στην κοινωνική σκηνή της πόλης, στα λαμπερά πάρτι των στούντιο, αλλά και στα gay κλαμπ, που αναπτύχθηκαν στο Λος Άντζελες κατά τη διάρκεια της ποτοαπαγόρευσης (στα οποία σύχναζε και η Μάρλεν Ντίτριχ κι άλλα σπουδαία ονόματα της εποχής), παρά το ότι η ομοφυλοφιλία τιμωρούνταν με φυλάκιση.

Οι Γκραντ και Σκοτ πήγαιναν παντού μαζί, δίνοντας λαβή σε ψιθύρους και υπονοούμενα σε κουτσομπολίστικες στήλες. Κι όσο κι αν οι φήμες εντείνονταν, οι ίδιοι φέρονταν σαν να μην υπάρχει καμία συζήτηση γύρω από τη σχέση τους. Έδιναν ακόμα και κοινές συνεντεύξεις μέσα από το νέο σπίτι τους -οκτώ δωματίων- στο Λος Φελίθ, από όπου απολάμβαναν μια υπέροχη θέα της πόλης. Το φάντασμα του 15χρονου Βρετανού Άρτσι είχε πλέον εξαφανισθεί.

Ανάμεσα σε δύο γάμους

Τα πράγματα φάνηκαν να αλλάζουν στις αρχές του 1934, όταν ο Γκραντ παντρεύτηκε την ηθοποιό Βιρτζίνια Τσέριλ, υπακούοντας στην πίεση της Paramount να απομακρυνθεί από τον Σκοτ. Δεν ήταν ένας γάμος από αγάπη, αλλά ένας γάμος που πραγματοποιήθηκε με φόντο τον λογοκριτικό κώδικα Hays, που εγκρίθηκε την ίδια χρονιά με ρητό σκοπό μεταξύ άλλων την πάταξη της ομοφυλοφιλίας και την εξαφάνισή της από την οθόνη και τη βιομηχανία παραγωγής θεάματος.

Η συμβίωση των νιόπαντρων με τον Σκοτ συνεχίστηκε προς έκπληξη όλων και μετά τον γάμο, με τη νύφη να δηλώνει στους δημοσιογράφους με -σφιγμένο- χαμόγελο πόσο τέλεια τα πηγαίνουν οι τρεις τους. Φαίνεται πως δεν τα πήγαιναν και τόσο τέλεια. Σύντομα το σπίτι στο Λος Φελίθ εγκαταλείφθηκε, ο κύριος και η κυρία Γκραντ εγκαταστάθηκαν σε ένα πολυτελές διαμέρισμα και ο Σκοτ στο διπλανό. Μέχρι το 1935, ο Γκραντ και η Τσέριλ είχαν ήδη πάρει διαζύγιο, ενώ ο Γκραντ και ο Σκοτ είχαν μετακομίσει ξανά μαζί σε ένα παραθαλάσσιο μπανγκαλόου στη Σάντα Μόνικα. Singles και διαθέσιμοι…

Ο Γκραντ πια βρισκόταν σε πολλές ταινίες, όμως αυτή που τον σύστησε στο κοινό ως μεγάλο κινηματογραφικό σταρ ήταν η “Sylvia Scarlett” με την Κάθριν Χέπμπορν σε σκηνοθεσία Τζορτζ Κιούκορ το 1935. Η “Sylvia Scarlett” ήταν η ταινία, στην οποία φανερώθηκε η ιδιαιτερότητα της προσωπικότητας του Κάρι Γκραντ στη μεγάλη οθόνη. Η μεγάλη εμπορική καταξίωση ήρθε δυο χρόνια μετά, με την ταινία “The awful truth”, που σφραγίστηκε από την ακαθόριστα ρευστή γοητεία της κινηματογραφικής παρουσίας του.

Ο γάμος του Σκοτ με την παιδική του φίλη Μάριον Ντιπόν, δεν άλλαξε και πολύ την καθημερινότητά τους, αφού εκείνη συνέχισε να περνά τον περισσότερο χρόνο της με ταξίδια σε όλη τη χώρα. Ούτε βεβαίως και το διαζύγιο τους, που ήρθε σε φιλικό κλίμα το 1939.

Το τέλος μιας σχέσης

Το σπίτι στη Σάντα Μόνικα φιλοξενούσε συχνά συναθροίσεις φίλων. Μόνιμο δικό του δωμάτιο εκεί είχε ο Φρεντ Αστέρ, ενώ μεταξύ των συχνών επισκεπτών ήταν οι Χάουαρντ Χιουζ, Νόελ Κάουαρντ και Ντάγκλας Φέρμπανκς. Παράλληλα, η καριέρα του Κάρι Γκραντ εκτοξευόταν πια στα αστέρια.

Ως δίδυμο με την Χέπμπορν, σε κλασικές ταινίες των ‘30s, καθιέρωσε ένα μοντέλο εκλεπτυσμένου γοητευτικού ήρωα, που ξέρει τα πάντα για τα πάρτι, τη μόδα, τα καλά εστιατόρια και είναι μονίμως χαρούμενος κι ελκυστικός. Έγινε ο μύθος, που για χρόνια προσπαθούσε να χτίσει. Η καριέρα του Σκοτ παρέμεινε σταθερή για ακόμα μερικά χρόνια, αλλά ποτέ δεν έφτασε τις κορυφές που κατέλαβε ο Γκραντ. Η μεταξύ τους σχέση πια άρχιζε να μπαίνει στην τελική ευθεία.

Στο τέλος των ‘30s, ο χρόνος που περνούσαν πια μαζί λιγόστευε όλο και περισσότερο, μέχρι που η συμβίωση ήταν ήδη τελειωμένη. Πολλοί λόγοι μπορεί να συνέτρεξαν σε αυτό, η εποχή ήταν από τους πιο καθοριστικούς.

Όσο κι αν οι ίδιοι προσπάθησαν να “κανονικοποιήσουν” τη σχέση τους, “κρύβοντας” τη σε δημόσια θέα, η πραγματικότητα παρέμενε απαγορευτική. Όλα αυτά τα χρόνια, όποτε βρίσκονταν σε κοινή θέα, ήξεραν ότι το παραμικρό βλέμμα, νεύμα, η όποια ένδειξη συναισθήματος μεταξύ τους παρακολουθείται αυστηρά και κρίνεται. Η περίοδος χάριτος γι’ αυτούς είχε πια λήξει, όπως επιβεβαίωσε το τελεσίγραφο που έδωσε η RKO στον Γκραντ: “ή μένεις με τον Σκοτ ή ανανεώνεις το συμβόλαιο σου” (όπως αναφέρει ο βιογράφος της Μάρλεν Ντίτριχ, Ντόναλντ Σπότο). Η ιστορία έχει ήδη δείξει ότι επέλεξε το δεύτερο.

Ο μύθος του Κάρι Γκραντ

Γύρω στην περίοδο του χωρισμού τους, ο Γκραντ κέρδισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ με μια ταινία (“Penny Serenade”) που μιλούσε για χωρισμό. Με αυτήν ουσιαστικά ξεκινούσε ένα νέο κεφάλαιο στην καριέρα του, μια πιο σκοτεινή περίοδο, με ρόλους πιο περίπλοκους όπως στο “Notorious” του Άλφρεντ Χίτσκοκ δίπλα στην Ίγκριντ Μπέργκμαν.

Γκραντ και Σκοτ είχαν πια τελείως χάσει επαφή κι η σχέση τους ξεχάστηκε, παραμερίστηκε ως ένα “τέχνασμα” των στούντιο να προωθήσουν δύο εργένηδες. Ο Σκοτ παντρεύτηκε το 1944 την Πατρίσια Στίλμαν σε ένα γάμο που κράτησε μέχρι τον θάνατό του το 1987, ο Γκραντ έφτασε τους πέντε γάμους. Μοναδικό παιδί η κόρη του Τζένιφερ (από την 4η σύζυγό του, Νταϊάν Κάνον), η οποία στη βιογραφία της δεν παραδέχεται πως ήταν ομοφυλόφιλος, αλλά θεωρεί ότι είχε πειραματιστεί σεξουαλικά.

Παρά τους πολλούς γάμους, οι ψίθυροι σχετικά με την ερωτική ζωή του Κάρι Γκραντ δεν σταμάτησαν ποτέ. Συνεχίστηκαν με αποκορύφωμα το 1980, όταν ο Τσέβι Τσέιζ τον χαρακτήρισε ομοφυλόφιλο στο τοκ σόου του Τομ Σνάιντερ. Αργότερα, βέβαια, κι αφού ο Κάρι Γκραντ απάντησε με αγωγή ύψους 10 εκατ. δολαρίων, ανακάλεσε.

Στη συναρπαστική πορεία της προσωπικότητας του Κάρι Γκραντ στη ζωή και στη μεγάλη οθόνη, η αλήθεια δείχνει άρρηκτα δεμένη με το μύθο, όπως το πραγματικό του πρόσωπο, που ποτέ δεν παραδέχτηκε τις φήμες με την κινηματογραφική του εικόνα, που πάντα τους έκλεινε το μάτι…

Δύο ψυχές που αγγίχτηκαν

Το 2006, 20 χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Βρετανός δημοσιογράφος και συγγραφέας, Μπιλ Ρόις, ο οποίος υπήρξε στενός του φίλος περιγράφει στο βιβλίο του τη μοναδική φορά που όπως υποστηρίζει ο Γκραντ παραδέχτηκε τον έρωτα που τον έδεσε με τον Σκοτ. Είχε ήδη περάσει τα 70 και είχε αποσυρθεί από την ηθοποιία, όταν ακούγοντας το όνομα του Σκοτ, απάντησε: “Έχεις ακούσει ποτέ για κατάρρευση της βαρύτητας; Όταν τον συνάντησα, ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου που το αισθάνθηκα”.

Σύμφωνα με τον Ρόις, η σχέση μεταξύ τους ήταν από την αρχή ρομαντική. “Ήταν πραγματικά επώδυνο ότι έπρεπε να τον βγάλω από την καρδιά μου” ήταν τα λόγια του Γκραντ, “όμως η αλήθεια είναι ότι οι ψυχές μας αγγίχτηκαν. Τι άλλο θα μπορούσα να ζητήσω;”.