Αυτό είναι το μανιφέστο της Vivienne Westwood για την κλιματική αλλαγή: «Eίμαι ο μόνος άνθρωπος με σχέδιο»

Μάρθα Κουμπάνη
Τετάρτη, 08 Σεπτεμβρίου 2021

Η Dame Vivienne Westwood έδωσε πρόσφατα μία συνέντετυξη στη βρετανική έκδοση του περιοδικού GQ στηνοποία δεν ήθελε να μιλήσει γαι μόδα. Και αυτό έκανε. Έχει αφήσει τον 25 χρόνια μικρότερο σύζυγός της και creative director του οίκου της από το 2016, Andreas Kronthaler, να το κάνει αυτό. «Ο Andreas και εγώ δουλεύουμε μαζί και υποστηρίζει ό, τι κάνω». Η ίδια δηλώνει ότι έχει μια αποστολή.

«Ξέρω πώς να σώσω τον κόσμο από την κλιματική αλλαγή», λέει. «Είμαι ο μόνος άνθρωπος με σχέδιο». 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη British GQ (@britishgq)

Η Westwood είναι παγκοσμίως γνωστή ως επαναστάτρια. Παράλληλα με τον πρώην συνεργάτη της Malcolm McLaren (πριν από τον Kronthaler και μετά τον πρώτο της γάμο με τον Derek Westwood), η σχεδιάστρια έγινε μία από τους πρώτους αρχιτέκτονες του punk κινήματος, πουλώντας ρούχα στο κατάστημα του ζευγαριού, Sex, στο King's Road του Λονδίνου. Αργότερα, οι συλλογές μόδας της Westwood βοήθησαν να διαδοθεί αυτό το επαναστατικό πνεύμα. Όταν οι σχεδιαστές όπως ο Calvin Klein και η Donna Karan έγιναν παγκόσμίως γνωστοί για την μανιμαλιστική αισθητική της δεκαετίας του 1990, πουλώντας σατέν φορέματα και μπλε τζιν, η Westwood κινήθηκε σε μια εντελώς διαφορετική κατεύθυνση, στέλνοντας μοντέλα στις πασαρέλες της με ρούχα εμπνευσμένα από τον 17ο και 18ο αιώνα, κορσέδες και κρινολίνα.

Η Westwood παρουσίαζε άντρες με φορέματα πολύ πριν γίνει της μόδας και έχει διάσημους άντρες πελάτες, συμπεριλαμβανομένου του Sir Ian McKellen, George Clooney, Michael B. Jordan και Harry Styles, για να αναφέρουμε μερικούς.

Όπως είπαμε όμως η Westwood δεν θέλει να μιλήσει για τη μόδα, κάτι το οποίο είναι αρκετά δίκαιο, δεδομένου ότι της έχει απονεμηθεί το βραβείο GQ's Game Changer για τον αγώνα της κατά της κλιματικής αλλαγής, και αυτό είναι το θέμα στο οποίο θέλει να επικεντρωθεί «Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να υποστηρίξουμε δημόσια το σχέδιό μου, τον ιστότοπό μου», είπε η εμβληματική fashion designer και ακτιβίστρια.

Ο ιστότοπος για τον οποίο μιλάει η Westwood είναι το climaterevolution.co.uk. Δημιουργήθηκε από τη σχεδιάστρια ως ένα είδος ψηφιακού ημερολογίου το οποίο σκιαγραφεί την έκταση του περιβαλλοντικού ακτιβισμού της σχεδιάστριας παράλληλα με τις καθημερινές της σκέψεις για την κλιματική αλλαγή. Υπάρχει μια ενότητα με τίτλο "The Big Picture" που περιλαμβάνει τα βίντεο και τις φωτογραφίες που δημοσίευσε στο Instagram κατά τη διάρκεια των lockdowns, καθώς και τα συνθήματα, τα έργα τέχνης και οι γενικές σκέψεις της και, ίσως το πιο σημαντικό, υπάρχει ένα τμήμα αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στο μανιφέστο της για την κλιματική αλλαγή.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ηλεκτρονικό βιβλίο 12 σελίδων το οποίο συνοδεύεται από κολάζ, σχέδια και κείμενα. Το βασικό μήνυμα του μανιφέστου, όπως εξηγεί η Westwood, είναι απλό. «Το μόνο πράγμα που θα σταματήσει πραγματικά τη ρύπανση είναι να σταματήσει ο πόλεμος. Μην αγοράζετε βόμβες. Όλα τα όπλα υποτίθεται πωλούνται για άμυνα, αλλά αυτό είναι απλώς ένα απόλυτο ψέμα».

Βασικό στοιχείο του μανιφέστου της Westwood είναι η οικονομία στο πλαίσιο της φιλοσοφίας «No Man’s Land», με τη θέση της να υποστηρίζει ότι αν κανείς δεν έχει στην πραγματικότητα γη, τότε κανείς δεν θα μπορεί να «βιάσει» τη γη. Η παραγωγή θα είναι περιορισμένη, η καλλιέργεια θα πάρει τη θέση της βαριάς βιομηχανίας, η στεγαστική κρίση θα λυθεί και, έτσι απλά, θα επιτευχθεί η ουτοπία. «Η γη δεν μπορεί να ανήκει σε κανέναν, κανείς δεν μπορεί να κατέχει γη», λέει η Westwood.

Σε ότι αφορά την μόδα και εκεί η Westwood είναι ξεκάθαρη «Το πρόβλημα είναι η high fashion. Όλη αυτή η μαζική παραγωγή αφορά απλώς την φτηνή εργασία και τον θάνατο. Το couture είναι η μόνη βιώσιμη μόδα - που σημαίνει ότι δεν μπορείς να γίνεις πιο βιώσιμος από τη ραπτική. Η απάντησή μου είναι να αγοράζω λιγότερα, να επιλέγω καλά, να το κάνω να διαρκέσει. Και αυτό είναι το καλύτερο πράγμα για την οικολογία αυτή τη στιγμή».

Στην φωγράφιση για το περιοδικό ποζάρει με τον σύζυγό της φορώντας δημιουργίες του, και στα 80 της χρόνια παραμένει είδωλο.