Ποιος είπε ότι το παιχνίδι είναι κάτι που αφορά μόνο τα παιδιά; Τα τελευταία χρόνια, οι εκπαιδευτικές μέθοδοι έχουν εξελιχθεί πολύ, και πλέον μικροί και μεγάλοι μπορούμε να μαθαίνουμε με πολλούς, διασκεδαστικούς τρόπους.
Ακούω συχνά από φίλες εκπαιδευτικούς ότι μαθαίνουμε καλύτερα όταν εμπλεκόμαστε στη διαδικασία της μάθησης και κάθε τι που μαθαίνουμε γίνεται δικό μας, προσωπικό βίωμα. Έτσι, αποφάσισα να παρακολουθήσω ένα διαδραστικό σεμινάριο τέχνης, για να το διαπιστώσω μόνη μου.
Διάλεξα ένα σεμινάριο τέχνης, το οποίο ονομάζεται "Βιωματικές Δράσεις Τέχνης Ενηλίκων". Το σεμινάριο το κάνει σε μηνιαία βάση η ομάδα Αερικό, μια ομάδα καλλιτεχνών και εκπαιδευτικών που πραγματοποιεί δράσεις και κύκλους εργαστηρίων με διαφορετικές θεματικές για μικρούς και μεγάλους. Στην πρώτη συνάντηση που βρέθηκα, ήμασταν 6 γυναίκες, πανέτοιμες να μάθουμε περισσότερα για την τ'εχνη, και συγκεκριμένα για δύο ρεύματα τέχνης που άνθισαν μετά την Αναγέννηση, το Μπαρόκ και το Ροκοκό.
Αφού συστηθήκαμε, οι συντονίστριες Νικόλ και Ευφροσύνη, μας εξήγησαν μερικά πράγματα για τα δύο ρεύματα, τα οποία αρχίσαμε να εξερευνούμε από την πλευρά της μουσικής. Η Ευφροσύνη, που είναι μουσικοθεραπεύτρια και το πρόσωπο πίσω από ολόκληρη την ομάδα Αερικό, μας χώρισε σε δύο ομάδες και μας έμαθε να τραγουδάμε ένα το γαλλικό παιδικό τραγούδι της εποχής, το "Frère Jacques" (γνωστό και στα ελληνικά ως "η καμπάνα του χωριού μας"). Με το συντονισμό της Ευφροσύνης, οι δυο ομάδες τραγουδήσαμε το ίδιο μουσικό θέμα σε δύο διαφορετικούς χρόνους, έτσι ώστε να καταλάβουμε την έννοια της διφωνίας.
Στη συνέχεια, η Ευφροσύνη μας έδωσε μεγάλα χαρτιά κανσόν και μας ζήτησε να τα χωρίσουμε σε τέσσερα μέρη. Ύστερα μας έβαλε να ζωγραφίσουμε ελεύθερα σε κάθε ένα από τα τέσσερα μέρη, ακούγοντας αποσπάσματα από το μουσικό έργο "Οι 4 εποχές" του Vivaldi, το οποίο ανήκει σε αυτήν την περίοδο.
Μετά, η κάθε μια μπορούσε να μιλήσει για το σκεπτικό πίσω από το έργο της, ενώ μπορούσαμε να κάνουμε παρατηρήσεις και σχόλια η μια για τη ζωγραφιά της άλλης. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ εντυπωσιακά: Η κάθε μια είχε αποτυπώσει μια δική της εκδοχή για την άνοιξη ή το χειμώνα, όμως οι εναλλαγές της μουσικής είχαν αποτυπωθεί σε όλες τις ζωγραφιές. Παραλλήλως είχαμε αρχίσει να γνωριζόμαστε και να καταλαβαίνουμε περισσότερο η μια την άλλη.
Στη συνέχεια η Νικόλ, η οποία είναι ιστορικός τέχνης και εξειδικεύεται στην εμψύχωση και ενδυνάμωση ομάδων και ατόμων μέσα από βιωματικές ασκήσεις που σχετίζονται με την τέχνη, μας μοίρασε φυλλάδια με μερικούς πολύ χαρακτηριστικούς πίνακες των ρευμάτων που μελετούσαμε.
Παραμένοντας στις ίδιες ομάδες, διαλέξαμε από έξι πίνακες η κάθε ομάδα, και τους σχολιάσαμε. Αντί λοιπόν να μας εξηγήσει η Νικόλ τις τεχνοτροπίες και τις πρωτοπορίες του κάθε καλλιτέχνη, το εντοπίζαμε και το σχολιάζαμε μόνες μας, με την καθοδήγησή της. Πολύ σύντομα, οι πίνακες που είχαμε διαλέξει ήταν "δικοί μας", τους είχαμε κατανοήσει πραγματικά και είχαμε γίνει μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το καλύτερο σημείο όμως ήρθε μετά. Η Νικόλ ζήτησε σε κάθε ομάδα να αναπαραστήσει τους πίνακες "της". Η μια θα έκανε τον γλύπτη και οι άλλες δύο θα έκαναν τους χαρακτήρες του πίνακα. Για παράδειγμα, εμείς αναπαραστήσαμε τον πίνακα "Ο καλλιτέχνης στο εργαστήριό του", του Rembrandt. Η διαδικασία αποδείχθηκε ξεκαρδιστική, και απολύτως εκπαιδευτική. Νομίζω ότι δεν έχω ξαναπαρατηρήσει πίνακα πιο προσεκτικά.
Εδώ η συμπαίκτριά μου κάνει τον καλλιτέχνη, κι εγώ το καβαλέτο του. Η "γλύπτρια" πίσω μου συντονίζει την αναπαράσταση, κοιτώντας τον πίνακα στο φυλλάδιο.
Αφού η κάθε ομάδα σχεδίασε τον δικό της θυρεό, με έμπνευση από τα διακοσμητικά στοιχεία της περιόδου του Ροκοκό, κλείσαμε τη συνάντηση με μερικές ασκήσεις χαλάρωσης για το μυαλό και το σώμα μας.
Φεύγοντας, συνειδητοποίησα ότι είχα μάθει πολλά πράγματα, είχα γνωρίσει καινούριους ανθρώπους, κι ένιωθα γεμάτη ενέργεια και καλή διάθεση. Το πείραμα είχε πετύχει. Η εμπειρία ήταν καταπληκτική και αποφάσισα ότι θα πηγαίνω τακτικά στις συναντήσεις. Αν μπορώ να μαθαίνω τόσα πολλά, διασκεδάζοντας τόσο πολύ, από εμένα είναι ναι.
Οι βιωματικές συναντήσεις τέχνης πραγματοποιούνται Σάββατα, και διαρκούν από τις 16:00 έως τις 19:00. Οι ημερομηνίες ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα της ομάδας Αερικό καθώς και στη σελίδα της ομάδας στο Facebook.
Mπείτε στο site του Αερικού για να μάθετε περισσότερα για τις δράσεις και τα εργαστήρια της Ομάδας Αερικό για μικρούς και μεγάλους