UPDATE

Έρευνα: Πώς ο αλγόριθμος των social media ενισχύει το μισογυνισμό


Ελένη Μπεζιριάνογλου

6 Φεβρουαρίου 2024

Social Media και Μισογυνισμός
Οι ερευνητές αναφέρουν ότι ακραίο περιεχόμενο προωθείται σε νέους ανθρώπους και κανονικοποιείται ο σεξισμός

Οι αλγόριθμοι των social media προωθούν ακραίο περιεχόμενο, όπως μισογυνικά posts, τα οποία κανονικοποιούν επικίνδυνες ιδεολογίες στους νέους ανθρώπους, αναφέρει πρόσφατη έρευνα από το UCL (University College London) και το University of Kent.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι παρατηρήθηκε τετραπλάσια αύξηση του μισογυνικού περιεχομένου που πρότεινε ο αλγόριθμος του TikTok σε διάρκεια 5 ημερών, με τα προτεινόμενα βίντεο να δείχνουν ακραίο περιεχόμενο μισογυνισμού, με εκφράσεις θυμού και κατηγοριών εναντίον των γυναικών.

Έρευνα: Safer Scrolling

Εκτός από την ανάλυση περισσότερων από 1000 βίντεο που πρότεινε ο αλγόριθμος της εφαρμογής, οι ερευνητές πραγματοποίησαν και συνεντεύξεις με νέους ανθρώπους και διευθυντές σχολείων επιβεβαιώνοντας ότι οι ιδεολογίες και ρητορικές μίσους ενάντια στις γυναίκες έχουν περάσει από τις οθόνες στον πραγματικό κόσμο και έχουν εισχωρήσει στην κουλτούρα των νέων.

Οι ερευνητές, βάσει των συνεντεύξεων, δημιούργησαν λογαριασμούς βασισμένους σε αρχέτυπα έφηβων αγοριών που μπορεί να είναι ευάλωτα στη ριζοσπαστικοποίηση. Σε κάθε λογαριασμό ορίστηκαν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα -μπορεί να αναζητούσαν περιεχόμενο για τη μοναξιά ή τον ανδρισμό- και παρακολούθησαν περισσότερα από 100 βίντεο που το TikTok εμφάνιζε στη «για εσάς» σελίδα. Στην αρχή το περιεχόμενο συμβάδιζε με τα δηλωμένα ενδιαφέροντα κάθε αρχέτυπου, όμως οι ερευνητές παρατήρησαν ότι μετά από 5 ημέρες ο αλγόριθμος του TikTok εμφάνιζε 4 φορές περισσότερα βίντεο με μισογυνικό περιεχόμενο τα οποία περιλάμβαναν αντικειμενοποίηση, σεξουαλική παρενόχληση ή απαξίωση των γυναικών -σε ποσοστό που έφτασε το 56%.

Η επικεφαλής ερευνήτρια Dr Kaitlyn Regehr αναφέρει: «Οι αλγοριθμικές μέθοδοι στο TikTok και τα άλλα social media στοχεύουν στις αδυναμίες των ανθρώπων, όπως η μοναξιά ή αίσθηση απώλειας ελέγχου, και προωθούν επιβλαβές περιεχόμενο ως ψυχαγωγία. Επικίνδυνες απόψεις και ρητορικές κανονικοποιούνται στους νέους ανθρώπους και το online περιεχόμενο επηρεάζει τις offline συμπεριφορές τους».

Κι ενώ η συγκεκριμένη έρευνα εστίασε στο TikTok, οι ερευνητές αναφέρουν ότι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να αντιστοιχούν και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εκφράζουν έντονη ανησυχία για την επίδραση που έχουν τα social media στους νέους ανθρώπους. Αρκεί να θυμηθούμε ότι μια ακόμη πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι άντρες της GenZ πιστεύουν περισσότερο από τους boomers ότι ο φεμινισμός έχει κάνει περισσότερο κακό παρά καλό.

Ο Geoff Barton, γενικός γραμματέας του Association of School and College Leaders που συμμετείχε στην έρευνα τονίζει ότι «καλούμε το TikTok συγκεκριμένα και τα social media γενικά να επανεξετάσουν τους αλγόριθμούς τους επειγόντως και να ενισχύσουν τις δικλείδες ασφαλείας ώστε να αποτρέψουν τέτοιου είδους περιεχόμενο. Παράλληλα, καλούμε την κυβέρνηση και την Ofcom να εξετάσουν τις επιπτώσεις αυτού του ζητήματος υπό την αιγίδα του νέου νόμου για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο».

Η έρευνα έρχεται στον απόηχο των κατηγοριών με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι επικεφαλής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Meta, X, TikTok, Snap και Discord μπροστά στην Αμερικανική Γερουσία.

Οι συντάκτες της έκθεσης τονίζουν την ανάγκη για «υγιή ψηφιακή διατροφή» εφόσον η αποχή από τα social media είναι εκ των πραγμάτων αδύνατη. Αναφέρουν, επίσης, ότι είναι σημαντικό να υπερασπιστούμε τις φωνές των ίδιων των νέων και να συμπεριλάβουμε τα αγόρια ως μέρος των συζητήσεων σχετικά με τον διαδικτυακό μισογυνισμό.