Δανία: Το σχολείο που «βάζει» το κινητό στην τσάντα και απαγορεύει τις οθόνες - «Οι μαθητές είναι πιο παρόντες στην τάξη»
JTeam
18 Σεπτεμβρίου 2024
Πριν από περίπου μια 15ετία - εννοείται και παλιότερα - τα κινητά δεν ήταν επιτρεπτά στα σχολεία ούτε από τους καθηγητές ούτε από τους γονείς. Με την πάροδο των χρόνων, αυτός ο περιορισμός έχει αλλάξει, αφού πλέον, εν έτει 2024, τα παιδιά όχι μόνο έχουν μαζί τους τα κινητά, αλλά τα χρησιμοποιούν τόσο μέσα στην τάξη όσο και στον προαύλιο χώρο τις ώρες του σχολείου. Κι ενώ το πρόβλημα μεγεθύνεται και η ανησυχία μεγαλώνει, ορισμένες χώρες της Ευρώπης έχουν αποφασίσει τη λήψη αυστηρών μέτρων, προκειμένου να μπει ένα «φρένο» στην ακατάπαυστη και χωρίς όρια χρήση των κινητών από μαθητές.
Αυτή η συζήτηση έχει ανοίξει εδώ και καιρό σε παγκόσμιο επίπεδο κι ενώ έχουν διατυπωθεί κάποιες θεωρίες και έχουν αναφερθεί συγκεκριμένα πρωτόκολλα, η μετάβαση στην πράξη αποδεικνύεται δύσκολη υπόθεση. Σε αυτή την κατηγορία δεν ανήκει το Marieskolen, ένα ιδιωτικό σχολείο στη Δανία, όπου από το 2023 έχει απαγορεύσει τη χρήση κινητών και υπολογιστών στους μαθητές κατά τη διάρκεια του σχολείου. Μπορεί αυτή η προσπάθεια να ξεκίνησε σαν ένα πείραμα από τους καθηγητές προς στα παιδιά, ωστόσο φαίνεται πως ήταν σοφή επιλογή.
Το σχολείο της Δανίας που πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα της εποχής και αφήνει τα κινητά εκτός σχολείου
Η διευθύντρια του Marieskolen, Μπιργκίτε Κλίπερτ, μίλησε στην «Καθημερινή» και στη δημοσιογράφο Νίνα Μαρία Πασχαλίδου γι’ αυτή τη σημαντική αλλαγή που αποφάσισαν να κάνουν στο σχολείο πριν από έναν χρόνο και μοιράζεται το αποτέλεσμα που είχε στα 200 παιδιά που το απαρτίζουν. Τελικά, η απομάκρυνση των παιδιών από τις οθόνες τα ωφελεί πραγματικά; Η ίδια απαντάει κάθετα ναι. Σκοπός του Marieskolen δεν είναι μόνο να δώσει στα παιδιά γνώσεις και εφόδια για την ενήλικη ζωή τους, αλλά να διαμορφώσει τον χαρακτήρα τους και να συμβάλει στην προσωπική εξέλιξή τους.
«Ως ιδιωτικό σχολείο, έχουμε την ελευθερία να επιλέγουμε διαφορετικές παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις που θεωρούνται τολμηρές. Όλο αυτό ξεκίνησε με μια δοκιμή δύο εβδομάδων την άνοιξη του 2023, επειδή εκείνη την εποχή στη Δανία υπήρχε μεγάλη συζήτηση για τη χρήση της οθόνης στα σχολεία. Θεωρήσαμε ότι εμείς, ως σχολείο, είχαμε χάσει την επαφή με τον τρόπο χρήσης της τεχνολογίας. Έπρεπε να καταλάβουμε πώς η χρήση της επηρέαζε τους μαθητές.
Για να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα απαγορεύτηκαν όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές τόσο στους μαθητές όσο και στους καθηγητές για δύο εβδομάδες. Οι δεκατέσσερις αυτές ημέρες μας έδειξαν σημαντικές βελτιώσεις στη συμμετοχή και την ευημερία των μαθητών, γεγονός που μας οδήγησε στο να συνεχίσουμε έτσι. Λάβαμε αυτή την απόφαση τον Αύγουστο του 2023 και αισθανθήκαμε πως έπρεπε να το κάνουμε», εξήγησε η Μπιργκίτε Κλίπερτ στη συνέντευξή της.
«Τους εξηγήσαμε πως οι αναμνήσεις αποθηκεύονται στο μυαλό και όχι στο τηλέφωνο και με την πάροδο του χρόνου κατάλαβαν και αποδέχθηκαν την απόφασή μας»
Ακόμα, υποστήριξε πως πριν από την επιβολή του συγκεκριμένου μέτρου, τόσο εκείνο το σχολείο όσο και τα υπόλοιπα είχαν φτάσει στο σημείο να θεωρούν τα κινητά και τους υπολογιστές αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Όλη η διδασκαλία επικεντρωνόταν γύρω από μια οθόνη, συνεπώς οι μαθητές είχαν άμεση και συνεχόμενη επαφή μαζί της. «Είχαμε ξεχάσει πως πρέπει να χρησιμοποιούνται με μέτρο οι οθόνες και μόνο κατά τη διάρκεια αυτών των δύο δοκιμαστικών εβδομάδων, συνειδητοποιήσαμε πόσο περιοριστική μπορεί να είναι μια οθόνη στην εκπαίδευση.
Οι μεγαλύτεροι μαθητές, ηλικίας 12-16 ετών, βρήκαν το μέτρο αρκετά ενοχλητικό στην αρχή, γιατί ένιωσαν ότι τους αφαιρούσαμε το δικαίωμά τους να δημιουργούν αναμνήσεις, βγάζοντας φωτογραφίες με τα τηλέφωνά τους. Αλλά δεν πράξαμε αυταρχικά. Τους εξηγήσαμε πως οι αναμνήσεις αποθηκεύονται στο μυαλό και όχι στο τηλέφωνο και με την πάροδο του χρόνου κατάλαβαν και αποδέχθηκαν την απόφασή μας», συμπλήρωσε.
«Οι μαθητές είναι πολύ πιο παρόντες στην τάξη τώρα που οι υπολογιστές και τα τηλέφωνα δεν αποτελούν πλέον μέρος του μαθησιακού περιβάλλοντος»
Έναν χρόνο μετά, η διδασκαλία γίνεται χωρίς κινητά και οθόνες, με τους μαθητές να είναι 100% συγκεντρωμένοι και να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα, καθώς δεν υπάρχει τίποτα γύρω τους για να τους αποσπάσει την προσοχή. Η αποδέσμευση από το κινητό, πρόσφερε ελευθερία, ανεμελιά και απάλλαξε πολλούς από το άγχος της επικοινωνίας και των ειδοποιήσεων, όπως διαπίστωσε η διευθύντρια, αλλά και οι υπόλοιποι διδάσκοντες.
«Διαπιστώσαμε ότι οι μαθητές είναι πολύ πιο παρόντες στην τάξη τώρα που οι υπολογιστές και τα τηλέφωνα δεν αποτελούν πλέον μέρος του μαθησιακού περιβάλλοντος. Αυτό το παρατηρούμε ιδιαίτερα κατά την παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη, όπου οι μαθητές ανταποκρίνονται πιο ενεργά συμμετέχοντας σε συζητήσεις. Έχει κάνει μεγάλη διαφορά το γεγονός ότι δεν μπορούν πλέον να κρύβονται πίσω από τις οθόνες τους. Είναι επίσης πιο ενεργοί κατά τη διάρκεια μιας ομαδικής εργασίας αλλά και ανεξάρτητων εργασιών».