Μόνο 5 λεπτά έκθεσης σε διαφημίσεις junk food την ημέρα, κάνουν τα παιδιά να καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες
JTeam
12 Μαΐου 2025

Είναι δυνατό μερικά λεπτά έκθεσης σε μια διαφήμιση για junk food μέσα σε μία μέρα να κάνει ένα παιδί να καταναλώνει περισσότερες θερμίδες; Κι όμως, είναι. Μια μελέτη που παρουσιάστηκε στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Παχυσαρκία στη Μάλαγα διαπίστωσε επίσης ότι η διαφήμιση και το μάρκετινγκ σε πλατφόρμες όπως τα social media, η τηλεόραση και τα podcast, μπορούν να έχουν παρόμοια επίδραση στα παιδιά.
Αρχικά, η μελέτη κατέληξε στο ότι παιδιά ηλικίας 7 έως 15 ετών που εκτέθηκαν σε πεντάλεπτες διαφημίσεις για τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη ή/και αλάτι, κατανάλωσαν κατά μέσο όρο 130 επιπλέον θερμίδες την ημέρα. «Aκόμα και η σύντομη έκθεση σε ό,τι σχετίζεται με junk food, μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική κατανάλωση θερμίδων και ενδεχομένως σε αύξηση βάρους, ιδιαίτερα σε νέους που είναι πιο ευάλωτοι στη διαφήμιση και των οποίων οι διατροφικές συνήθειες επηρεάζουν την υγεία τους σε όλη τους τη ζωή».
Στην έρευνα, πήραν μέρος 240 παιδιά ηλικίας 7 έως 15 ετών. Με συγκεκριμένα νούμερα, η ανάλυση έδειξε ότι μετά από αυτές τις διαφημίσεις, τα παιδιά κατανάλωναν περισσότερα σνακ (επιπλέον 58,4 θερμίδες), περισσότερο φαγητό το μεσημέρι (επιπλέον 72,5 θερμίδες) και περισσότερο φαγητό συνολικά (σνακ και μεσημεριανό γεύμα σε συνδυασμό) από ό,τι μετά την έκθεση σε διαφημίσεις που δεν σχετίζονται με τρόφιμα. Τα παιδιά με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος έδειξαν επίσης «μεγαλύτερη ανταπόκριση» στις διαφημίσεις τροφίμων, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγήτρια μάρκετινγκ τροφίμων και παιδικής υγείας στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Έμα Μπόιλαντ, δήλωσε ότι «αυτή είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι η διαφήμιση τροφίμων μόνο για εμπορικά σήματα επηρεάζει το τι τρώνε τα παιδιά. Δείξαμε ότι τα παιδιά δεν τρώνε απλώς περισσότερο αμέσως μετά τη διαφήμιση για junk food, αλλά τρώνε στην πραγματικότητα περισσότερο και στο μεσημεριανό γεύμα, μερικές ώρες αφότου δουν τη διαφήμιση».