UPDATE #NOW

Mary Ellen Mark: "Οι καλύτερες ιδέες είναι πράγματα που δεν είναι περίπλοκα"


29 Μαΐου 2015

amanda-and-her-cousin-amy-valese-north-carolina-1990.jpg

Η πιο παθιασμένη και γήινη φωτογράφος του περασμένου αιώνα, η Mary Ellen Mark, έφυγε από τη ζωή στα 75 της χρόνια την περασμένη Δευτέρα στο Manhattan. Γνωστή για τα πορτραίτα της μα και για τις documentary σειρές της, η Mark με τις φωτογραφίες της διηγείται μια ολόκληρη ιστορία από την αρχή μέχρι το τέλος με όχημα μια αχνή, αδιόρατη σκοτεινιά έχοντας ως στόχο την απαλά σκιασμένη μελέτη της ευπάθειας.

Mary-Ellen-Mark-by-Vanja-Karas-©-IMG_2136

"Ήταν συγκλονιστικό όταν πρωτοβγήκα για να κάνω φωτογραφία δρόμου - η αίσθηση τού να ψάχνεις ανά πάσα στιγμή αυτό που μπορεί να συμβεί", έλεγε. Λάτρευε τους ανθρώπους και τις ιστορίες τους και με την ίδια ευκολία φωτογράφιζε τον Clinton και αναρίθμητους άλλους celebrities, με ακόμη πιο μεθυστική έλξη δεν δίστασε να περάσει τρεις μήνες κοντά στις πόρνες ενός δρόμου στη Βομβάη για τη σειρά Falkland Road (1984).

Mary Ellen Mark 1

Οι πρωταγωνιστές των φωτογραφιών της ήταν άνθρωποι από όλο τον κόσμο κοινωνικά απόβλητοι,  παρίες. Ανέπτυσσε προσωπικές σχέσεις με όλης της γης τους κολασμένους, όπως πόρνες τοξικομανείς, άστεγους και παιδιά του δρόμου. Για τα παιδιά συγκεκριμένα που ήταν ένα από τα πολύ αγαπημένα της θέματα έλεγε "Δεν μου αρέσει να φωτογραφίζω τα παιδιά σαν παιδιά. Θέλω να τα βλέπω σαν ενήλικες, ως αυτό που πραγματικά είναι. Αναζητώ πάντα τον ενήλικο εαυτό τους".

amanda-and-her-cousin-amy-valese-north-carolina-1990

"Μου αρέσουν τα αληθινά πράγματα", έλεγε. "Οι καλύτερες ιδέες είναι πράγματα που δεν είναι περίπλοκα». Καθαρές και απλές b&w λήψεις την καθόρισαν. Συνεργάστηκε με μεγάλους σκηνοθέτες φωτογραφίζοντας τα γυρίσματα σπουδαίων ταινιών (Αποκάλυψη τώρα!, Κατς 22, Σατυρικόν), η Mark δεν έπαψε ποτέ να ενδιαφέρεται για το τι συμβαίνει στις παρυφές της κοινωνίας. "Οι εμμονές μας παραμένουν λίγο πολύ οι ίδιες σε όλη μας τη ζωή. Η δικιά μου είναι οι άνθρωποι".

PicMonkey Collage

Για το Ward 81 (1979) έμεινε 6 εβδομάδες στην γυναικεία πτέρυγα της ψυχιατρικής κλινικής του Oregon.

 Capture

Το project της με τίτλο "Street kids"οδήγησε στην ταινία "Streetwise", που παρακολουθεί για μήνες μια ομάδα άστεγα παιδιά του Seattle κυρίως τη 14χρονη rebel Tiny.

Η άλλη πλευρά της πολωτικής αυτής περίπτωσης ήταν οι συνεργασίες της με έντυπα όπως τα εξής: LIFE, the New York Times Magazine, The New Yorker, Rolling Stone και Vanity Fair. Μπροστά από το φακό της πέρασαν όλοι οι γνωστοί άνθρωποι των καιρών μας. Μια καλλιτέχνης που τα ήθελε όλα, τα μπορούσε όλα και τα κατάφερε όλα.

[gallery-453145]