«Το “Thefacebook” είναι ένα ηλεκτρονικό ευρετήριο που συνδέει τους ανθρώπους μέσω των κοινωνικών δικτύων στα κολέγια. Ανοίξαμε το “Thefacebook” για λαϊκή κατανάλωση στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το “Thefacebook” για να κάνετε αναζήτηση ατόμων στη σχολή, να μάθετε ποιοι είναι στις τάξεις σας, να αναζητήστε τους φίλους των φίλων σας, να δείτε την απεικόνιση του κοινωνικού σας δικτύου».
Με αυτή την μάλλον αδέξια ανακοίνωση παρουσιάστηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2004, η εφαρμογή που σχεδίασε στο δωμάτιό του στη φοιτητική εστία του Χάρβαρντ ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ με σκοπό να βελτιώσει τα παραδοσιακά «face books» των πανεπιστημίων των ΗΠΑ με φωτογραφίες και βασικές πληροφορίες για τους φοιτητές τους. Σήμερα, από την οπτική γωνία του 2019 και με το πλεονέκτημα της απόστασης των 15 χρόνων, οι σελίδες του «Thefacebook» με το γνωστό μπλε χρώμα τους και τους «φίλους» που προφανώς ήταν το κεντρικό τους στοιχείο, φαίνονται οικείες αλλά και παράξενες, αφού οι μοναδικές φωτογραφίες που είχαν ήταν του προφίλ των χρηστών ενώ δεν γινόταν συνεχής τροφοδότηση με τα νέα τους.
Τότε ακόμη στο επίκεντρο βρισκόταν η ζωή των φοιτητών αρχικά του Χάρβαρντ, και στη συνέχεια των πανεπιστημίων Κολούμπια, Στάνφορντ και Γέιλ, και κυρίως τα (ερωτικά) ραντεβού τους ενώ υπήρχε και το «poke», ένα στοιχείο το οποίο επέτρεπε στους χρήστες να «σκουντήσουν» ο ένας τον άλλο ηλεκτρονικά, κάτι που αποδείχτηκε λίαν διασκεδαστικό.
Πολύ γρήγορα, όμως, τα πράγματα άλλαξαν. Μέχρι το φθινόπωρο του 2005, το ποσοστό των φοιτητών που χρησιμοποιούσε την ιστοσελίδα έφτασε το 85% , με το 60% να την επισκέπτονται καθημερινά. Και φαίνεται ότι όσο περισσότερο έμπαιναν στο «Thefacebook» άλλο τόσο η ιστοσελίδα του Ζούκερμπεργκ αξιοποιούσε την έντονη κοινωνική ανταγωνιστικότητα πάνω στην οποία έχει οικοδομηθεί το αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα.