Η θέση των γυναικών στα Οscars: Η μοναδική νικήτρια βραβείου καλύτερης σκηνοθεσίας και το χάσμα 90 ετών

Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2020

Οι υποψήφιοι των φετινών Oscars για τον καλύτερο σκηνοθέτη είναι όλοι άντρες, κάτι το οποίο μας έδωσε την τέλεια αφορμή για να μελετήσουμε τη θέση των γυναικών στα Oscars και συγκεκριμένα, τις υποψηφιότητες και ελάχιστες νικήτριες του μεγάλου βραβείου, αυτό της καλύτερης σκηνοθεσίας.

Στην 90χρονη ιστορία των βραβείων της Ακαδημίας, μόλις πέντε γυναίκες σκηνοθέτες ήταν υποψήφιες στην εν λόγω κατηγορία.

Η Kathryn Bigelow είναι η μόνη γυναίκα που έχει κερδίσει το βραβείο - το 2010 για την ταινία πόλεμου του Ιράκ The Hurt Locker.

Οι γυναίκες του ΟΗΕ επεσήμαναν την έκταση αυτού του χάσματος μεταξύ των φύλων στα κορυφαία Βραβεία, δημοσιεύοντας τον παρακάτω πίνακα στο Twitter.

Στην πρώτη τελετή το 1929, οι υποψήφιοι για την καλύτερη σκηνοθεσία ήταν και πάλι όλοι άντρες. Η Lina Wertmüller ήταν η πρώτη υποψήφια, 48 χρόνια αργότερα.

Δεν ήταν παρά 17 χρόνια αργότερα, όταν η Jane Campion έγινε η δεύτερη γυναίκα υποψήφια για το The Piano, ένα δράμα στη Νέα Ζηλανδία.

Συνολικά, μόνο πέντε γυναίκες έχουν κερδίσει, όπως η Σοφία Κόπολα (2004), η Γκρέτα Γκέρβιγκ (2018) και η Kathryn Bigelow, η οποία το 2010 έγινε η μόνη γυναίκα που κέρδισε τον καλύτερο σκηνοθέτη στην ιστορία των βραβείων για την ταινία του πολέμου του Ιράκ Το Hurt Locker.

Τα στοιχεία αυτά αμβλύνουν το χάσμα της ανισότητας του Ηοllywood. Η έρευνα έδειξε ότι οι γυναίκες στο Χόλιγουντ κερδίζουν κατά μέσο όρο περίπου 1,1 εκατομμύρια δολάρια λιγότερα από τους άνδρες ηθοποιούς με παρόμοια εμπειρία.

Μετά τη Δυτική Ευρώπη, η Βόρεια Αμερική είναι η περιοχή με το δεύτερο μικρότερο χάσμα μεταξύ των φύλων, αλλά το χάσμα των φύλων εξακολουθεί να υφίσταται σε ορισμένες βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της κινηματογραφίας του Χόλιγουντ.

Μια μελέτη του Los Angeles Times του 2012 αποκάλυψε ότι τα μέλη της Ακαδημίας που ψηφίζουν για τους νικητές του Όσκαρ ήταν σχεδόν 94% καυκάσιοι, 77% άνδρες και είχαν κατά μέσο όρο, ηλικία 62 ετών.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι σίγουρα ενδιαφέροντα και μας βάζουν σε σκέψεις για τη θέση της γυναίκας, όχι μόνο στη βιομηχανία του κινηματογράφου, αλλά και σε άλλες βιομηχανίες.