Αποκριάτικες στολές για παιδιά με αναπηρίες: Μία κίνηση εμπορική με αντίκτυπο κοινωνικό που αφορά όλους
Χριστίνα Θεοδωροπούλου
27 Φεβρουαρίου 2020
Οι απόκριες είτε αρέσουν, είτε όχι. Η ενδιάμεση κατάσταση δεν λειτουργεί σχεδόν σε κανέναν. Ωστόσο, σε όποια κατηγορία κι αν τοποθετείτε τον εαυτό σας, αν έχετε παιδιά δικά σας ή κοντά σας, το πιθανότερο είναι να έχετε αντιληφθεί τη λαχτάρα τους για την μεταμφίεση.
Έχω την αίσθηση, ότι αυτή η προσμονή των παιδιών για τις απόκριες και τα κοστούμια δεν έχει να κάνει με όλο αυτό που εμείς οι ενήλικες αντμετωπίζουμε σαν θεσμό. Νομίζω, ότι τα παιδιά έχουν τεράστιους μηχανισμούς που δουλεύουν ασταμάτητα για τη φαντασία τους. Έτσι, είναι πολύ δύσκολο να χωρέσουν τους ήρωες που ονειρεύονται, τις ιστορίες που πλάθουν σε μία συγκεκριμένη καθημερινότητα.
Επομένως, οι απόκριες είναι απλώς μία ευκαιρία. Τουλάχιστον εγώ, το βλέπω έτσι. Σκεπτόμενη και τον δικό μου εαυτό ως παιδί, που περίμενα τις απόκριες να βαφτώ και να φορέσω τα σκουλαρίκια και τα τακούνια της μαμάς μου “επίσημα”. Ωστόσο, πολύ συχνά μεταμφιεζόμουν στα παιχνίδια μου. Απλά ήταν μόνο για μένα.
Ουσιαστικά, η μεταμφίεση για τα παιδιά είναι ένας τρόπος διαφυγής από την καθημερινότητα. Μαγικός, φανταστικός και κατά τη γνώμη μου πολύ γοητευτικός. Λίγη προσοχή να δώσετε και το πιθανότερο είναι να ανακαλύψετε πτυχές του χαρακτήρα τους, ευαισθησίες ή και δεξιότητες που ίσως δεν είχαν ποτέ την ευακιρία να εκφράσουν, φορώντας τα καθημερινά τους ρούχα.
Τα παιδιά λοιπόν, φτιάχνουν το δικό τους ταξίδι τις απόκριες. Επιλέγουν τα ίδια πώς θα ταξιδέψουν και ο προορισμός είναι ακριβώς όπως το φαντάζονται. Είναι σαν να δραπετεύουμε εμείς από την καθημερινότητά μας με ένα όμορφο ταξίδι. Απλά το δικό τους είναι πιο ευφάνταστο, πιο πολύχρωμο, πιο αισιόδοξο, χωρίς φόβους και τρόπους, χωρίς καμία έγνοια.
Γιατί τα λέω όλα αυτά; Αρχικά, γιατί είναι ως νέα μαμά, βλέπω όλα τα μεταμφιεσμένα παιδιά με την ίδια γλύκα αλλά από διαφορετική οπτική. Έτσι, όταν έπεσε στην αντίληψή μου ότι υπάρχει σειρά με παιδικά αποκριάτικα κοστούμια, ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά με αναπηρίες, δεν μπορούσα παρά να το μοιραστώ τόσο ως πληροφορία, όσο κι ως συναίσθημα. Τι φανταστική ιδέα! Πώς κανείς δεν το είχε σκεφτεί ως τώρα ή μάλλον πώς κανείς δεν το έκανε πράξη;
Δεν είναι ακόμα μία γλυκανάλατη αντίδραση. Είναι πραγματικά μια ανακουφιστική βαθιά ανάσα. Ανακούφιση γιατί, ίσως είναι πιο εύκολο να παλέψω ως μαμά πλέον, τον κοινωνικό ρατσισμό. Θα είναι πιο εύκολο να μάθω στο παιδί μου ότι είμαστε όλοι ίσοι. Αυτή η κίνηση θα το κάνει πιο εύκολο και παρόμοιες με αυτή θα δημιουργήσουν το κατάλληλο πεδίο για να πλάσουμε μία νέα γενιά πιο καθαρή, αθώα και δίκαιη.
Φυσικά, η κίνηση του Target (η σειρά βγήκε αρκετούς μήνες πριν για το Halloween), της μεγάλης αλυσίδας καταστημάτων, που αποφάσισε να φτιάξει τα συγκεκριμένα κοστούμια είναι και μία λύση για όλους εκείνους τους γονείς που παλεύουν καθημερινά να κάνουν ευκολότερη και πιο όμορφη την καθημερινότητα των παιδιών τους. Τα μέσα υπάρχουν και ευτυχώς η φαντασία δεν περιορίζεται. Όλα ανεξαιρέτως, τα παιδιά έχουν ανάγκη το παραμύθι. Η ιστορία πλάθεται στο μυαλό τους. Εμείς οφείλουμε να τους δώσουμε τα μέσα να τη ζήσουν με όλη τους τη δύναμη και αν καταφέρουμε να χαμογελάσουν είναι το σημάδι της επιτυχίας.
Photo credit: Target
«Μία τέτοια κίνηση βοηθά στην ευαισθητοποίηση όλων, γεγονός που σχετίζεται με την αναγνώριση της διαφορετικότητας που υπάρχει μεταξύ όλων μας», μου λέει η ψυχοθεραπεύτρια Σοφία Αντύπα και, συνεχίζει σημειώνοντας ότι «Η κίνηση μιας μεγάλης εταιρίας, όπως είναι η Target ευαισθητοποιεί όλους μας και δίνει την ευκαιρία στα παιδιά με αναπηρία να συμμετέχουν σε κάτι μαγικό, όπως είναι ο κόσμος των Αποκριών και συγχρόνως αποσυμφορίζει τους γονεις τους από την πίεση ή μάλλον από το αίσθημα της έλλειψης κάποιων δεδομένων. Απαλύνεται η διαφορετικότητα και τα παιδιά εντάσσονται ευκολότερα στο κοινωνικό σύνολο. Με το να μην υπάρχουν τέτοιες στολές είναι σαν να τα διαχωρίζουμε από αυτό».
Δεν είναι καθόλου δύσκολο, λοιπόν. Μία σκέψη παραπάνω, όπως αυτή του ανθρώπου που έφτιαξε αυτές τις στολές, λίγο πιο ανοιχτοί ορίζοντες, μια ματιά στον διπλανό και στο πρόβλημά του και η λύση έρχεται αβίαστα.
Το ζήτημα είναι το παράδειγμα του Target να πολλαπλασιαστεί και να διευρυνθεί. Το όφελος θα είναι αμφίδρομο.
Ευχαριστώ την Σοφία Αντύπα, Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπεύτρια
www.ipsychology.gr