NASA: Ανακαλύφθηκε η αρχαιότερη μαύρη τρύπα – Σχηματίστηκε εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang

7 Νοεμβρίου 2023

Instagram/ NASA
Η ηλικία αυτής της γιγάντιας μαύρης τρύπας εκτιμάται στα 13,2 δισεκατομμύρια χρόνια ενώ το μέγεθός της είναι δέκα φορές μεγαλύτερο από του δικού μας γαλαξία

Την αρχαιότερη μαύρη τρύπα που έχει παρατηρηθεί πότε, η οποία σχηματίστηκε 470 εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang ανακάλυψαν οι επιστήμονες χρησιμοποιώντας τα διαστημικά τηλεσκόπια της NASA, James Webb και Chandra X-Ray.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nature Astronomy, ίσως συμβάλουν στην επίλυση ενός κοσμικού μυστηρίου σχετικά με τις υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες. Ουσιαστικά, τα ευρήματα, έρχονται να επαληθεύσουν τη θεωρία πως οι οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες υπήρξαν από την απαρχή του σύμπαντος.

Ο επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας, Άκος Μπογκντάν από το Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, τόνισε ότι η συγκεκριμένη μαύρη τρύπα πιστεύεται πως ζυγίζει από 10% έως 100% της μάζας όλων των άστρων του γαλαξία στον οποίο ανήκει.

Ο επιστήμονας αποκάλυψε, μάλιστα, ότι αυτή η «αναλογία ούτε κατά διάνοια πλησιάζει εκείνη της μαύρης τρύπας στον γαλαξία μας ή σε άλλους κοντινούς γαλαξίες που υπολογίζεται σε 0,1%».

Πώς σχηματίστηκε η μαύρη τρύπα

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, η μαύρη τρύπα σχηματίστηκε από κολοσσιαία νέφη αερίων που κατέρρευσαν σε διπλανό γαλαξία, με αποτέλεσμα δύο γαλαξίες να συγχωνευτούν και η μαύρη τρύπα να κυριαρχήσει.

Τα δύο διαστημικά τηλεσκόπια της NASA εντόπισαν το αντικείμενο με τη χρήση του λεγόμενου βαρυτικού φακού (gravitational lensing), μια τεχνική που μεγέθυνε την περιοχή του UHZ1 – του γαλαξία δηλαδή όπου βρίσκεται η μαύρη τρύπα. Για να το πετύχουν, τηλεσκόπια χρησιμοποίησαν το φως από ένα πολύ πιο κοντινό σμήνος γαλαξιών, σε απόσταση μόλις 3,2 δισ. ετών φωτός από τη Γη.

«Θεωρούμε ότι αυτή είναι η πρώτη ανίχνευση μιας τέτοιας μαύρης τρύπας και η καλύτερη απόδειξη μέχρι σήμερα ότι ορισμένες μαύρες τρύπες σχηματίζονται από μαζικά νέφη αερίου», σημείωσε η Πριγιαμβάντα Ναταρατζάν από το Γέιλ.

Πάντως, η ανακάλυψη των ερευνητών ίσως βοηθήσει στην επίλυση ενός κοσμικού μυστηρίου για τις υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες που πιστεύεται πως σχηματίστηκαν σε μικρούς γαλαξίες από την πρώιμη εποχή του σύμπαντος, όχι πολύ μετά τη Μεγάλη Εκρηξη.