Συνομιλώντας με άτομα της GenZ για τις διαφορές των γενιών, θα καταλάβεις γρήγορα ότι πιστεύουν ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους Millenials. Οι ίδιοι αναφέρουν ότι είναι πιο επιλεκτικοί στην αγορά εργασίας και είναι πιο χαλαροί επενδύοντας περισσότερο σε ποιοτικό χρόνο. Τότε γιατί το τελευταίο διάστημα έχει ξεκινήσει έντονη συζήτηση σχετικά με το αν οι zoomers γερνούν πιο γρήγορα και πιο άσχημα από τους millenials;
Όλα ξεκίνησαν από τον Jordan Howlett, χρήστη του Tik Tok -φυσικά- ο οποίος σόκαρε τους 12 εκατ. ακολούθους του όταν αποκάλυψε ότι είναι 26 ετών, μιας και εμφανισιακά μοιάζει περισσότερο με 40αρη. Σύντομα το βίντεο έγινε viral, με περισσότερα από 19 εκατ. views και όλο και περισσότεροι 20αρηδες που δείχνουν μεγαλύτεροι, άρχισαν να κάνουν το ίδιο. Ο ίδιος ανέφερε ότι πιστεύει πως η GenZ γερνάει πιο γρήγορα από τις προηγούμενες γενιές.
Σε τι οφείλονται οι πρόωρες ρυτίδες, οι γκρίζες τρίχες και η γερασμένη όψη της GenZ;
Οι ειδικοί ρίχνουν το φταίξιμο στην υπερβολική κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών, τις ενέσιμες κοσμητικές επεμβάσεις, το άτμισμα, καθώς και στο στρες και την έλλειψη σκοπού στη ζωή.
Ο ίδιος ο Howlett είπε σε συνέντευξή του στο Business Insider ότι η γενιά του αγχώνεται για την οικονομία και τον πληθωρισμό προσπαθώντας να ισορροπήσει έσοδα και αποταμιεύσεις σε μια 8ωρη δουλειά. Σε αυτό προστίθεται η ανησυχία για το τι θα κάνουν με την καριέρα τους μακροπρόθεσμα και η πίεση του να γίνουν επιτυχημένοι πριν τα 30.
Οι ειδικοί φαίνεται να συμφωνούν τονίζοντας πως η -μεγαλωμένη με οθόνες και social media- γενιά βιώνει το στρες της σύγκρισης και το άγχος της επιτυχίας πριν τα 30 λόγω των αμέτρητων success story που βλέπει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η κορτιζόλη που εκκρίνεται λόγω του στρες προκαλεί ζημιά στους δερματικούς ιστούς -και όχι μόνο. Το κολλαγόνο καταστρέφεται και το πρόσωπο μοιάζει πιο κουρασμένο.
Παράλληλα, η «απραγία είναι το κάπνισμα αυτής της γενιάς», αναφέρει η Dr Suzanne Ferree, senior physician στο Vine Medical Associates της Ατλάντα. «Η απραγία μπορεί να σε γεράσει πιο γρήγορα γιατί οι μυς στέλουν αυτά τα ωραία χημικά μηνύματα στον εγκέφαλο ότι το σώμα σου είναι χρήσιμο, όταν ασκείσαι ή είσαι ενεργός καθημερινά. Το να κάθεσαι διαρκώς σπίτι ή μπροστά σε μια οθόνη, στο στερεί αυτό». Και μιλώντας για οθόνες, το μπλε φως έχει αποδειχθεί ότι αναστατώνει τον κιρκάδιο ρυθμό -το βιολογικό ρολόι, ας πούμε. Η κακή ποιότητα ύπνου ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό στην έκθεση των ανθρώπων στο μπλε φως που μπερδεύει τον οργανισμό σχετικά με το αν είναι νύχτα ή μέρα και τον αποτρέπει από την έκκριση μελατονίνης.
Από την άλλη, πολλοί είναι οι zoomers που παραδέχονται ότι δεν ξέρουν τι θέλουν να κάνουν με τη ζωή τους, δεν έχουν συγκεκριμένο σκοπό. Αυτή είναι μια ψυχοφθόρα κατάσταση που απλά εντείνει το καθημερινό στρες.
Baby botox και άλλα «καλούδια»
Υπάρχουν πολύ άσχημα παραδείγματα κοσμητικών χειρουργείων από τις προηγούμενες γενιές. Αυτό, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος αυτών των χειρουργείων να ήταν οι βασικοί λόγοι που απέτρεψαν τους Millenials από το να «πειράξουν» το πρόσωπό τους. Η νέα γενιά, όμως, έχει εύκολη και οικονομική πρόσβαση σε ενέσιμα. Από τα baby botox -που οι ειδικοί συστήνουν ότι καλό είναι να ξεκινάς από τα 20κάτι!- μέχρι το υαλουρονικό σε χείλη και ζυγωματικά, αυτές οι πρακτικές είναι εξαιρετικά δημοφιλείς στους zoomers. Ακόμα και στην ηλικία των 18 ξεκινούν τα «γεμίσματα» στα χείλη και τα ημιμόνιμα τατουάζ φρυδιών και μακιγιάζ. Ευθύνεται το φαινόμενο Καρντάσιαν που κανονικοποίησε τις αισθητικές επεμβάσεις μικρού και μεγάλου μεγέθους; Πιθανόν. Μπορούν όλα αυτά μαζί συνδυασμένα να παραμορφώσουν τα φυσικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου και να κάνουν ένα 20χρονο να δείχνει μεγαλύτερο ηλικιακά; Σίγουρα.
Οι millenials φαίνεται πως είναι πιο πιθανό να γυμνάζονται, δίνουν έμφαση στο skincare και εμφανίζουν αποχή από το κάπνισμα και το άτμισμα. Αντίθετα, το τελευταίο φαίνεται να είναι η πιο cool συνήθεια της GenZ. Το hashtag #vapingtricks έχει κάτι παραπάνω από 16 εκατ. views στο TikTok, ενώ η Action On Smoking And Health (ASH) κατέγραψε σε έρευνα ότι το ποσοστό ατόμων ηλικίας 11-17 που ατμίζουν ανέρχεται στο 7%, όταν το 2021 ήταν μόλις 3,3.
Κι ενώ η GenZ παλεύει να καταλάβει γιατί φερνάει πιο γρήγορα από τους millenials, η GenAlpha φαίνεται πως έχει μπει στο στόχαστρο των εταιρειών που ενθαρρύνουν κορίτσια κάτω των 10 ετών να ακολουθούν ρουτίνες ομορφιάς με προϊόντα που δεν χρειάζεται το δέρμα τους.