Η επιστήμη μίλησε: Το άγχος μπορεί να μας κάνει καλό

Σάββατο, 22 Αυγούστου 2020

Είναι απίθανο κάποιος να σβήνει τα κεριά των γενεθλίων του και να εύχεται "Θα ήθελα περισσότερο άγχος στη ζωή μου, σε παρακαλώ!" Εξάλλου η επιστήμη τείνει να συνδέει το άγχος με αρνητικά αποτελέσματα υγείας και ευεξίας.

Ωστόσο, όπως γράφουν πολλοί ψυχολόγοι το άγχος δεν είναι πάντα τόσο κακό, όσο νομίζουμε. Αντ αυτού μπορεί να έχει εκπληκτικά οφέλη. Μάλιστα πολλές φορές τυχαίνει να είναι το κοινό συστατικό των πιο σημαντικών μας επιτευγμάτων - είτε πρόκειται για επιτυχημένη σταδιοδρομία, σχέσεις ή την ανατροφή παιδιών. Με απλά λόγια πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως το άγχος μπορεί να μας βοηθήσει, αρκεί να το χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας. 

Ο τρόπος με τον οποίο αξιολογούμε το άγχος μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στο πώς θα το αντιμετωπίσουμε, όταν προκύψει στην καθημερινή μας ζωή. Για παράδειγμα, εάν κάποιος πιστεύει ότι το άγχος είναι «κακό», τότε θα ήταν πιο πιθανό να αγχωθεί ακόμα περισσότερο. Από την άλλη πλευρά, εάν κάποιος εκτιμά το άγχος ως «καλό για εκείνον», τότε είναι πιο πιθανό 1) να μη νιώσει περαιτέρω πίεση, ανησυχώντας για τις αρνητικές συνέπειες του άγχους, 2) να αποδεχτεί το άγχος, 3) να νιώσει ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει το άγχος προκειμένου να επιτύχει τους στόχους του. 

Οι αντιδράσεις στο άγχος μπορούν να ρυθμιστούν –και ιδανικά να βελτιστοποιηθούν– ανεξάρτητα από το αν ο ίδιος ο στρεσογόνος παράγοντας θεωρείται καλός ή κακός. Έτσι, ακόμη και αν η αιτία του άγχους είναι «κακή», μια θετική αξιολόγηση του ίδιου του άγχους μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι προσαρμόζουν την απόκρισή τους σε αυτό και έτσι να επιτύχουν τους στόχους τους. 

Εδώ είναι 3 στρατηγικές για τη βελτιστοποίηση του άγχους. 

Επιλέξτε τις σωστές καταστάσεις

Ανεξάρτητα από το πόσο αγχωτική μπορεί να είναι μια κατάσταση, προσπαθήστε να αναζητήσετε κάτι που να δημιουργεί ευκαιρίες για ανάπτυξη. 

Δώστε προσοχή

Επικεντρωθείτε στις ευκαιρίες - προφανείς και απροσδόκητες - που έρχονται μαζί με το άγχος, αντί να σκεφτείτε όλα όσα είναι αρνητικά. Για παράδειγμα, αντί να ασχοληθείτε με το πόσο νευριασμένοι είστε, αφιερώστε περισσότερο χρόνο στην προετοιμασία για την επίτευξη του στόχου σας. Έρευνα έχει δείξει ότι όταν πιστεύουμε ότι το άγχος είναι λειτουργικό, δίνουμε μεγαλύτερη προσοχή στα θετικά ερεθίσματα, αυξάνουμε τη θετική επίδραση και έχουμε μεγαλύτερη γνωστική ευελιξία.

Αλλάξτε τον τρόπο που σκέφτεστε

Ρυθμίστε τα συναισθήματά σας, επιλέγοντας νέους τρόπους για να σκεφτείτε το άγχος και την ικανότητα να το διαχειριστείτε. Για παράδειγμα, αντί να προσπαθείτε να αντιμετωπίσετε μια αγχωτική κατάσταση ελαχιστοποιώντας ή αγνοώντας το άγχος που νιώθετε, αλλάξτε τον τρόπο που αντιλαμβάνεστε τον στρεσογόνο παράγοντα ("Δεν είναι η πρώτη ή τελευταία φορά που θα μου ζητηθεί να μιλήσω μπροστά σε ένα ακροατήριο. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία να συγκεντρώσω εμπειρία. Όσο περισσότερη πρακτική έχω, τόσο πιο εύκολα θα πετύχω"). Ή σκεφτείτε ότι είστε ικανοί να αντιμετωπίσετε την αγχωτική κατάσταση (" Έχω κάνει την εργασία μου. Είμαι καλά προετοιμασμένος. Το έχω! ")

Το άγχος μπορεί να μας βλάψει ή να μας βοηθήσει. Ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρινόμαστε στους στρεσογόνους παράγοντες, έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία και την ευημερία μας. Με τη σωστή νοοτροπία και στρατηγική, μπορούμε να μάθουμε να βελτιστοποιούμε το αναπόφευκτο άγχος στη ζωή μας, αντί να παλεύουμε για να το ελαχιστοποιήσουμε. Μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους μας και να ευδοκιμήσουμε «όχι παρά - αλλά λόγω - άγχους».

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα