Πώς η ελπίδα επηρεάζει την υγεία σας και 3 τρόποι για να την ξαναβρείτε

Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2021

Είναι πολύ συνηθισμένο το γεγονός ότι όταν αντιμετωπίζουμε πολλές και ταυτόχρονες προκλήσεις, πρέπει να προσπαθήσουμε πολύ περισσότερο για να βρούμε κάτι που να είναι ελπιδοφόρο.

Και ενώ πολλές φορές η ελπίδα φαίνεται ανέφικτη, είναι σημαντικό να την ανακαλύψουμε, γιατί έρευνα δείχνει ότι η εύρεση της μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στην ψυχική και σωματική σας υγεία.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2019 , οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αισιοδοξία σχετίζεται συγκεκριμένα με 11 έως 15 τοις εκατό μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, κατά μέσο όρο, και με μεγαλύτερες πιθανότητες ζωής έως την ηλικία των 85 ετών και άνω.

Πράγματι, τα άτομα που αντιμετωπίζουν με αισιοδοξία τη ζωή, είναι πιο πιθανό να ζήσουν περισσότερο. Διατρέχουν επίσης μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, ιδιαίτερα καρδιαγγειακών νοσημάτων. 

Επίσης οι αισιόδοξοι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ασχολούνται με τη σωματική δραστηριότητα και να ακολουθούν μια υγιεινή διατροφή, καθώς και λιγότερο πιθανό να καπνίζουν. 

Υπάρχουν ενδείξεις ότι η ελπίδα σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο υπέρτασης και παχυσαρκίας, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο χρόνιας νόσου και πρόωρης θνησιμότητας. 

Ενώ όμως υπάρχουν πολλοί καλοί λόγοι για να ελπίζετε, η εύρεση των τρόπων για να το πετύχετε φαίνεται δύσκολη.

Ωστόσο οι παρακάτω συμβουλές μπορούν να σας βοηθήσουν να αξιοποιήσετε τη θετική πλευρά της ζωής.

Πάρτε τον έλεγχο

Ο διάσημος ψυχολόγος Shane J. Lopez περιέγραψε την ελπίδα ως «την πεποίθηση ότι το μέλλον θα είναι καλύτερο από το παρόν, μαζί με την πεποίθηση ότι έχετε τη δύναμη να το κάνετε».

Αυτό σημαίνει ότι σε κάποιο βαθμό, έχουμε τον έλεγχο του τι θα συμβεί. Και ενώ κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δεν μπορούμε να ελέγξουμε πολλά, υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που μπορούμε να ελέγξουμε. 

Ενώ το αίσθημα της απελπισίας είναι αληθινό, η σκέψη για το τι είναι υπό τον έλεγχό σας,  μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο σε εσάς και στους άλλους, έτσι ώστε να αντιμετωπίσετε πιο εύκολα αυτά τα αρνητικά συναισθήματα.

Εστιάστε στα καλά νέα 

Συχνά, όταν οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις, σκέφτονται πώς ξεπέρασαν προηγούμενες παρόμοιες προκλήσεις. Ωστόσο, επειδή η πανδημία είναι μοναδική, αυτή η στρατηγική είναι δύσκολη.

Ένας τρόπος να παραμείνετε αισιόδοξοι στις μέρες μας είναι να εστιάσετε την προσοχή σας στα καλά νέα, όπως ότι βρέθηκε το εμβόλιο και να περιορίσετε την έκθεσή σας στις αρνητικές ειδήσεις από τα μέσα ενημέρωσης. 

Δεν είναι κακό να μην παρακολουθείτε τηλεόραση ή να μη διαβάζετε εφημερίδα για λίγες μέρες, για να προστατεύσετε την ψυχική σας υγεία.  Λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές προς το καλύτερο που προήλθαν από την πανδημία, μπορεί επίσης να επιφέρει θετικότητα και ανθεκτικότητα.

Πρακτική στην ευγνωμοσύνη

Έρευνα δείχνει ότι η τακτική εξάσκηση έκφρασης της ευγνωμοσύνης μπορεί να αυξήσει την ευτυχία και να ενθαρρύνει την αισιοδοξία, υπενθυμίζοντας στον εαυτό μας ότι καλά πράγματα εξακολουθούν να συμβαίνουν, ακόμη και στις πιο σκοτεινές εποχές.

Για να νιώθετε  ευγνωμοσύνη θέστε στον εαυτό σας τις ακόλουθες ερωτήσεις.

Τι καλά πράγματα συνέβησαν σήμερα;

Τι ρόλο έπαιξα σε αυτά τα καλά πράγματα που συμβαίνουν;

Τι σημαίνει για μένα ότι συνέβησαν αυτά τα καλά πράγματα;

Να βλέπετε τα αρνητικά ως προσωρινά

Οι αισιόδοξοι άνθρωποι τείνουν να πιστεύουν ότι τα αρνητικά γεγονότα είναι προσωρινά, ενώ οι απαισιόδοξοι επισημαίνουν ότι είναι μόνιμα.

Επιπλέον, όταν αποτυγχάνουν, οι αισιόδοξοι βλέπουν την αποτυχία μόνο σαν ένα βήμα για να πάνε παρακάτω, ενώ οι απαισιόδοξοι πιστεύουν ότι η αποτυχία σε έναν τομέα της ζωής σημαίνει αποτυχία σε όλους τους τομείς της ζωής.

Γίνε κι εσύ μέλος μόνο με 6€/ έτος στο συνδρομητικό Jenny.gr Exclusive Benefits