Η Διαιτολόγος- Διατροφολόγος Ειρήνη Λυκουρέση μας συστήνεται και μας εξηγεί τις πολύτιμες υπηρεσίες που διατίθενται στο EXCLUCUVE BENEFITS αποκλειστικά για εσάς

Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2020

Η σωστή διατροφή είναι το μυστικό για μια ζωή γεμάτη υγεία. Ο Ιπποκράτης έλεγε ότι «η τροφή να είναι το φάρμακό μας, και το φάρμακό μας η τροφή μας». Πλέον η επιστήμη έχει δικαιώσει τον πατέρα της Ιατρικής, αφού έχει τεκμηριωθεί ότι η μακροβιότητα και η ποιότητα της ζωής του ανθρώπου έχουν άμεση σχέση τόσο με τη διατροφή όσο και με τη φυσική δραστηριότητα. 

Επειδή όμως η θεωρία απέχει πολύ από την πράξη και τις δυσκολίες της καθημερινότητας, η ανάγκη για σωστή διατροφή είναι ζωτικής σημασίας και η σωστή διατροφική καθοδήγηση, παρακολούθηση και συμβουλευτική με τη βοήθεια ενός διαιτολόγου αποτελεί μονόδρομο.

Παρόλο όμως αυτής της κοινής πεποίθησης, ότι η σωστή διατροφή είναι βασικός παράγοντας υγείας, η τήρηση της έχει πολλές δυσκολίες λόγω των ταχυτήτων του σύγχρονου τρόπου ζωής. Γι' αυτό λοιπόν η σωστή διατροφική καθοδήγηση, η συμβουλευτική και η παρακολούθηση ενός διατροφολόγου αποτελεί μονόδρομο. 

Η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Ειρήνη Λυκουρέση έχει τη λύση με το να σας προσφέρει Live συνεδρίες και να σας δίνει εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής για έναν ολόκληρο μήνα, αρκεί να γίνετε συνδρομητές στο Exclusive Benefits του Jenny.gr.

Εμείς θελήσαμε να μάθουμε λίγα περισσότερα πράγματα για την Ειρήνη και την ενασχόλησή της με τη διατροφή. 

1. Τι σε ενέπνευσε να ασχοληθείς με τον τομέα της διατροφής;

Από  μικρή ασχολούμουν με τον αθλητισμό. Η ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή ήταν πάντα στη ζωή μου. Ψάχνοντας για σχολή βρήκα πολύ ενδιαφέρον τον κλάδο της διατροφής τον οποίο σπούδασα και συνδύασα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στην Αθλητική Διατροφή. Κατά την διάρκεια των σπουδών μου γοητεύτηκα με αυτή την επιστήμη και συνέχισα την εκπαίδευση σε διάφορα σεμινάρια με μεγαλύτερο ενδιαφέρον στις Διατροφικές Διαταραχές. Τα περιστατικά είναι η μεγαλύτερη  έμπνευση  της δουλειάς μου για να τους βοηθήσω να βρουν μια ισορροπία με το φαγητό, να αγαπήσουν το σώμα τους και να ζήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. 

2. Πώς νιώθεις κάθε φορά που αναλαμβάνεις ένα άτομο με διατροφικές διαταραχές και βλέπεις ότι το βοηθάς να ξεπεράσει τη δύσκολη αυτή κατάσταση;

Το περιστατικό με διατροφική διαταραχή σημαίνει μια νέα εμπειρία. Είναι σαν να ξεκινάει μια μάχη και γίνομαι σύμμαχος του. Η κατανόηση και η στήριξη είναι σημαντικά κομμάτια στην θεραπεία του ατόμου. Είναι μεγάλη ικανοποίηση και χαρά όταν καταφέρνουν να νικήσουν την διατροφική διαταραχή και να ζήσουν όπως πραγματικά τους αξίζει. Η ικανότητα και η δύναμη ψυχής αυτών των ατόμων να το ξεπεράσουν μου δίνει έμπνευση να συνεχίζω να δουλεύω μαζί τους. 

3. Πόσο εύκολη είναι η επαφή με άτομα που έχουν διατροφικές διαταραχές;

Η επαφή με άτομα που έχουν διατροφική διαταραχή δεν είναι εύκολη. Είναι φοβισμένοι, θυμωμένοι και έχουν μια καχυποψία προς τον διαιτολόγο γιατί θα τους φτιάξει το πρόγραμμα διατροφής και θα πρέπει να ξεκινήσουν να καταναλώνουν τρόφιμα τα οποία φοβούνται και δεν θέλουν. Χρειάζεται υπομονή και επιμονή μέχρι να συνειδητοποιήσουν ότι είμαι εκεί  για να  τους  βοηθήσω να γίνουν καλά, να δημιουργήσουν μια καλή σχέση με το φαγητό και να ξαναβρούν τη ζωή τους. Χρειάζεται γνώση πάνω στο αντικείμενο γιατί μπορεί εύκολα να οδηγηθεί το περιστατικό σε βαθύτερη διαταραχή, διαιωνίζοντας παράγοντες που το συντηρούν, όπως οι περιοριστικές δίαιτες ή το συχνό ζύγισμα. Η θεραπεία απαιτεί συνεργασία μιας ομάδας ειδικών ώστε να αντιμετωπιστούν τόσο οι ψυχολογικές, όσο και οι ιατρικές συνέπειες της διαταραχής.

4. Έχω παρατηρήσει από τους γύρω μου πως ο κόσμος έχει αρχίσει να ενδιαφέρεται περισσότερο για την υγιεινή διατροφή. Συμφωνείς με αυτό; Κι αν ναι, που το αποδίδεις;

Ισχύει και είναι μια τάση δυνατή. Πιστεύω ότι ο κόσμος με τους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητας και το στρες έχει καταλάβει ή έχει βιώσει το αντίκτυπο της κακής διατροφής στην υγεία του. Σε συνδυασμό με την πανδημία έχει ενισχυθεί η προσοχή στο φαγητό και τις πιο υγιεινές επιλογές. Οι έντονες ανησυχίες για την υγεία, έκαναν τους ανθρώπους να επιστρέψουν σε καλύτερες πρώτες ύλες όπως φρέσκα φρούτα και λαχανικά για να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό τους, τρώνε περισσότερα όσπρια και λιγότερο κόκκινο κρέας. Επίσης τα social media και η πρόσβαση στο διαδίκτυο βοηθάνε για την δημιουργία νέων γεύσεων και υγιεινών συνταγών.   

5. Ποια είναι η ποιο συχνή ερώτηση που σου κάνουν όταν σε επισκέπτονται;

H ποιο συχνή ερώτηση είναι «πόσο γρήγορα θα χάσω τα κιλά μου?». Στόχος τους είναι να χάσουν κιλά και επικεντρώνονται μόνο στη ζυγαριά. Όμως, η γρήγορη απώλεια βάρους σημαίνει απώλεια μυϊκού ιστού και υγρών και τις περισσότερες φορές γρήγορη επαναπρόσληψη του ίδιου ή περισσότερου βάρους. Επίσης οδηγεί σε απόγνωση του ατόμου, έλλειψη πίστης στις ικανότητές του και παραίτηση από την προσπάθεια του.

Πρέπει να υπάρχουν ρεαλιστικοί στόχοι για να την επίτευξη μιας σταθερής απώλειας βάρους 0,5-1,0kg την εβδομάδα. Τέλος, θα πρέπει να παίρνουμε υπόψη μας ότι κάθε αποτυχημένη προσπάθεια εκτός από τις αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία μας μπορεί να επιφέρει και ψυχολογικό κόστος το οποίο θα μειώσει τις προσδοκίες μας.

Για να έχουμε μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στην απώλεια βάρους θα πρέπει να βελτιώσουμε τις διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές μας.  Πολλές φορές πρέπει να αναγνωρίσουμε τις καταστάσεις που μας δυσκολεύουν και τα διατροφικά προβλήματα που μας απασχολούν για να τα δουλέψουμε. Έτσι θα είμαστε έτοιμοι να διαχειριστούμε τις δύσκολες καταστάσεις της καθημερινότητας και να αποφύγουμε την συναισθηματική υπερφαγία.   

6. Κάτι που θα ήθελες να επισημάνεις ως διατροφικό λάθος που κάνουμε οι περισσότεροι;

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη είναι ότι ακολουθούν ανορθόδοξες δίαιτες. Δηλαδή, δίαιτες “express”, αυστηρές με πολύ χαμηλές θερμίδες, αφαιρώντας από τη διατροφή ολόκληρες ομάδες τροφίμων, όπως τα γαλακτοκομικά ή τρόφιμα με γλουτένη, δίαιτες που περιλαμβάνουν ειδικά ροφήματα, βότανα ή χάπια. Αυτές οι δίαιτες είναι δημοφιλείς γιατί υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους και θαυματουργά αποτελέσματα. Η πραγματικότητα όμως διαφέρει.

Οι παραπάνω δίαιτες είναι ανέφικτες στην εφαρμογή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα και έχουν αρνητικά αποτελέσματα. Συνοδεύονται με αίσθημα κούρασης, συχνούς πονοκεφάλους, προβλήματα δυσκοιλιότητα, οξυθυμία και ευερεθιστότητα, νευρικότητα, συναισθηματική κατάπτωση,  έντονες λιγούρες. Επίσης, μόλις αρχίσουν να τρώνε κανονικά το βάρος που έχασαν επανακτάται, στο αρχικό και τις περισσότερες φορές παραπάνω από αυτό που ξεκίνησαν. Έχουν μια τιμωρητική διάθεση, καταργούν την έννοια τις ισορροπίας, δεν εκπαιδεύουν το άτομο στην υιοθέτηση μιας υγιεινής διατροφής, και ενισχύει ακραίες διατροφικές συμπεριφορές. Για να αποκτήσουμε ένα υγιές σωματικό βάρος, χρειάζεται να κάνουμε κάποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής μας και να τις υιοθετήσουμε μέσα στην καθημερινότητά μας.  

7. Ποιες είναι οι 2 “safe” συμβουλές που δίνεις στις φίλες σας σχετικά με τη διατροφή;
 
1. Να έχουν μια ισορροπημένη διατροφή, καταναλώνοντας τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων και να έχουν στόχο τη σωστή θρέψη και την ψυχική τους υγεία.

2. Να σέβονται το σώμα τους  και να μη το τιμωρούν με εξαντλητικές δίαιτες. Να απορρίψουν τη νοοτροπία της δίαιτας. Να απολαμβάνουν πραγματικά το φαγητό, χωρίς στερήσεις και αρνητικές σκέψεις γύρω από αυτό. Να μην κατηγοριοποιούν τα τρόφιμα ως «καλά» και «κακά», και  να τρώνε σύμφωνα με τα σήματα πείνας και κορεσμού που τους στέλνει το σώμα τους.

8. Πόσο εύκολο σου ήταν να προσαρμοστείς με τα μέτρα που επέφερε ο Covid-19; Λειτουργεί η εξ’ αποστάσεως συνεδρία; 

Πιστεύω ότι η δια ζώσης συνεδρίες είναι μια πιο ολοκληρωμένη και ακριβής προσέγγιση. Παρόλα αυτά, η προσαρμογή δεν ήταν δύσκολη. Η εξ’ αποστάσεως συνεδρία υπήρχε πριν τον Covid-19 στον διαιτολογικό χώρο για να μπορεί να εξυπηρετεί άτομα με κινητικά προβλήματα, υψηλό φόρτο εργασίας, και άτομα σε διαφορετικό νομό ή χώρα. Οι ηλεκτρονικές συνεδρίες μπορούν να γίνουν εξίσου αποτελεσματικές και ποιοτικές με τις συνεδρίες δια ζώσης. Οι επιστημονικές γνώσεις και τεχνικές του διαιτολόγου μπορούν να εφαρμοστούν με τον ίδιο τρόπο. Όσον αφορά τις μετρήσεις και την λιπομέτρηση, ο διαιτώμενος καταγράφει το βάρος και τις περιφέρειες μέσης και γοφών και ο ειδικός τις αξιολογεί.

9. Καραντίνα και διατροφή. Πώς διατηρούμε τις ισορροπίες διατροφικά κλεισμένοι στο σπίτι;

Η καραντίνα έχει φέρει μεγάλες αλλαγές στην καθημερινότητα μας και έχει επηρεάσει την διατροφική μας ρουτίνα. Βασικός κανόνας είναι να παραμείνουμε οργανωμένοι. Φτιάχνουμε το διατροφικό πλάνο της εβδομάδας και πηγαίνουμε στο σουπερμάρκετ με συγκεκριμένη λίστα και πάντα αφού έχουμε καταναλώσει κάποιο γεύμα ή σνακ. Κρατάμε τον κανόνα των 3 βασικών γευμάτων (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 2 ενδιάμεσα σνακ. Προσέχουμε την ποσότητα των γευμάτων, χωρίζοντας το πιάτο μας ½ με σαλάτα και το άλλο ½ χωρίζετε σε πρωτεΐνη και άμυλο. Παροτρύνουμε τα οικογενειακά γεύμα, με ωραία σουπλά και σερβίτσια σε ευχάριστο περιβάλλον για να μειώσουμε το στρες και τέλος δεν ξεχνάμε την φυσική δραστηριότητα. 

10. Η συναισθηματική πείνα είναι ένα πιο συχνό φαινόμενο, λόγω της αλλαγής του τρόπου ζωής; Ποια είναι η δική σου στάση αντιμετώπισης;

Μερικές φορές είναι δύσκολο να διακρίνουμε την βιολογική πείνα από την συναισθηματική. Το άγχος, ο εκνευρισμός, η θλίψη, η μοναξιά, η βαρεμάρα είναι κάποια από τα συναισθήματα που μπορούν να προκαλέσουν τη συναισθηματική πείνα. Αρχικά πρέπει να ανακαλύψουμε το λόγο ή το συναίσθημα που μας ωθεί στο φαγητό.

Στη συνέχεια να βρούμε άλλους τρόπους ανακούφισης ή απόσπασης που να μη σχετίζονται με το φαγητό. Π.χ. βάζουμε ακουστικά και ακούμε την αγαπημένη μας μουσική, παίρνουμε τηλέφωνο κάποιο φίλο μας, περιποιούμαστε τον εαυτό μας με ένα χαλαρωτικό μπάνιο, βάψιμο νυχιών, ασχολούμαστε με την κηπουρική, με το κατοικίδιο μας, βγαίνουμε μια βόλτα στη φύση. Επιπλέον, κοιμόμαστε αρκετά, γυμναζόμαστε συχνά, κάνουμε διαλογισμό και χαλαρώνουμε με δραστηριότητες που μας ευχαριστούν.