Αυτές οι τροφές αυξάνουν τη φλεγμονή

Τζουλιάννα Καρνέζη
Δευτέρα, 26 Ιουλίου 2021

Η φλεγμονή είναι η διαδικασία κατά την οποία παράγονται ουσίες που έχουν σκοπό να προστατεύσουν τον οργανισμό από μια μόλυνση και από ξένα σώματα όπως ιοί και βακτήρια. Ωστόσο η κατάσταση αυτή μπορεί να γίνει δυνητικά επικίνδυνη για την υγεία στην περίπτωση που η φλεγμονή γίνει χρόνια και δεν αντιμετωπίζεται. 

Επίσης, σε ορισμένες ασθένειες, όπως η αρθρίτιδα, το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να προκαλέσει μια φλεγμονώδη αντίδραση ακόμα και αν δεν υπάρχει απειλή. Αυτές οι ασθένειες ονομάζονται αυτοάνοσες, όπου το ανοσοποιητικό προκαλεί βλάβη στον ίδιο τον οργανισμό.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η φλεγμονή είναι η ρίζα πολλών ασθενειών, όπως καρδιακές παθήσεις, παχυσαρκία και καρκίνος. Οι επιλογές του τρόπου ζωής και οι τροφές που καταναλώνουμε μπορούν είτε να εξισορροπήσουν μια φλεγμονή είτε να την πυροδοτήσουν. Όπως λοιπόν γίνεται αντιληπτό η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της φλεγμονής.

Υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι φλεγμονής. Η οξεία φλεγμονή που συμβαίνει ξαφνικά, όταν για παράδειγμα κόβετε το δάχτυλό σας και το σώμα αποκρίνεται με πόνο, ερυθρότητα, πρήξιμο και θερμότητα και η φλεγμονή εξαφανίζεται μέσα σε λίγες ώρες ή λίγες μέρες. Η χρόνια φλεγμονή που αρχίζει παρόμοια, αλλά δεν υποχωρεί καθώς το σώμα αποτυγχάνει να εξαλείψει το πρόβλημα ή μερικές φορές αποτυγχάνει να αναγνωρίσει ότι το πρόβλημα έχει λυθεί. Επιμένει για αρκετούς μήνες έως χρόνια.

Δείτε ποιες τροφές αυξάνουν τη φλεγμονή

Σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης (HFCS)

Αυτή η κολλώδης ουσία δεν είναι τόσο καλή για την υγεία μας. Το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης χωνεύεται και απορροφάται από το ήπαρ και παράγει λίπη που διανέμονται ευρέως σε όλο το σώμα. Η υπερβολική κατανάλωση του οδηγεί σε αντίσταση στην ινσουλίνη και αύξηση βάρους με την πάροδο του χρόνου .

Μερικές έρευνες δείχνουν ότι η φρουκτόζη προκαλεί φλεγμονώδεις αλλαγές σε κυτταρικό επίπεδο. Αυτή η αντίδραση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό τη δοσολογία και το HFCS είναι μια από τις πιο ισχυρές πηγές φρουκτόζης. 

Trans λιπαρά 

Τα trans  λίπη, ή αλλιώς τα μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά, είναι γνωστό ότι μπορεί να προκαλέσουν φλεγμονή. Ενώ η βιομηχανία τροφίμων επωφελήθηκε από τις δυνατότητές των trans λιπαρών, δεν συνέβη το ίδιο στην υγεία μας.

Μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα και trans λιπαρά σχετίζεται με αύξηση των φλεγμονωδών δεικτών. Αυτά τα υδρογονωμένα έλαια αυξάνουν ιδιαίτερα τους αγγειακούς δείκτες, οδηγώντας σε αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων όπως καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο .

Ωμέγα-6 λίπη

Τα λιπαρά ωμέγα-6 βρίσκονται στις φυτικές πηγές πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (PUFAs). Τα PUFAs βρίσκονται σε λίπη όπως το σογιέλαιο, το ηλιέλαιο, το αραβοσιτέλαιο και το φυτικό έλαιο. Από μόνα τους, αυτά τα τρόφιμα δεν είναι επικίνδυνα. Ωστόσο, μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-6 και χαμηλή σε λιπαρά ωμέγα-3 λιπαρά είναι εγγενώς φλεγμονώδης. Η σωστή αναλογία των ωμέγα-3 σε σχέση με τα ωμέγα-6 μπορεί στην πραγματικότητα να βελτιώσει τους φλεγμονώδεις δείκτες, καθώς τα ωμέγα-3 είναι αντιφλεγμονώδη .

Αν και όλα τα ωμέγα λιπαρά οξέα αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής, δεν είναι όλα τα ωμέγα ίδια. Τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα βοηθούν στην υποστήριξη της σωστής κυτταρικής λειτουργίας, αλλά η υπερβολική κατανάλωσή τους,  μπορεί να συμβάλει στη φλεγμονής και στις ασθένειες που σχετίζονται με τη φλεγμονή. Αντίστροφα, τρόφιμα πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα , όπως λιπαρά ψάρια και θαλασσινά, έχουν συνδεθεί με μειωμένη φλεγμονή και τις καταστάσεις που σχετίζονται με αυτή.

Αλκοόλ

Το αλκοόλ είναι ισχυρός παράγοντας συστηματικής φλεγμονής . Η φλεγμονώδης απόκριση από το αλκοόλ ξεκινά στο έντερο κατά τη διάρκεια της πέψης, αλλά επιδεινώνει περαιτέρω τα ζητήματα μειώνοντας την ικανότητα του οργανισμού να ρυθμίζει τη φλεγμονή.

Ζάχαρη

Η ζάχαρη μπορεί να προκαλέσει αύξηση βάρους, γεγονός που οδηγεί σε υπερβολικό σωματικό λίπος, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε αντίσταση στην ινσουλίνη. Το αποτέλεσμα; Το μαντέψατε: φλεγμονή. Η επίλυση του φαύλου κύκλου της φλεγμονής γίνεται μειώνοντας τη ζάχαρη η οποία δεν βρίσκεται μόνο σε γλυκές λιχουδιές, αλλά και σε άλλες πολλές τροφές, όπως σάλτσες, ποτά, γιαούρτια, ακόμη και σε φαινομενικά υγιή σνακ ή δημητριακά.