WELL BEING ΥΓΕΙΑ + ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οι πιο δημοφιλείς και επικίνδυνες διατροφικές τάσεις του internet


Τζουλιάννα Καρνέζη

13 Αυγούστου 2022

Οι πιο δημοφιλείς και επικίνδυνες διατροφικές τάσεις του internet
pexels
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν άπειρες πληροφορίες σχετικά με τη διατροφή και οι περισσότερες από αυτές μπορεί να είναι επικίνδυνες για την υγεία.

Αρκεί να γράψετε τη λέξη «διατροφή» στο διαδίκτυο και θα βομβαρδιστείτε από άπειρες πληροφορίες και δίαιτες της μόδας. Όμως οι περισσότερες είναι ανακριβείς μέχρι και επικίνδυνες για την υγεία.

Το χειρότερο μέρος της υπερβολικής διαθεσιμότητας πληροφοριών σχετικά με τη διατροφή στο διαδίκτυο είναι ότι μπορεί να είναι δύσκολο να προσδιοριστεί εάν οι πληροφορίες είναι χρήσιμες και εάν τουλάχιστον βασίζονται στην επιστήμη ή σε μια ιδέα που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρή βλάβη.

Παρακάτω είναι μερικές πρόσφατες τάσεις, μαζί με μια εξήγηση για το γιατί δεν θα βελτιώσουν μαγικά την υγεία σας ή δεν θα σας βοηθήσουν να χάσετε βάρος. Μερικές πρέπει να αποφεύγονται πάση θυσία, ενώ άλλες απλά δεν προσφέρουν τίποτα.

Juicing – αλλιώς γνωστό ως «πίνοντας χυμούς»

Η πιο πρόσφατη τάση έχει να κάνει με την έμφαση στο να φτιάξετε τον δικό σας φρέσκο ​​χυμό ή/και να πίνετε χυμούς αντί για στερεές τροφές και να τους πίνετε με τελετουργικό τρόπο. Για παράδειγμα, οι υποστηρικτές του χυμού σέλινου πιστεύουν ότι πρέπει να καταναλωθεί το πρωί, 30 λεπτά πριν καταναλωθεί η στερεά τροφή.

Το να πίνεις χυμό είναι αρκετά ακίνδυνο όσον αφορά τις τάσεις, αρκεί να καταλαβαίνεις τι καταναλώνεις. Δεν υπάρχει κανένας χυμός που ξέρω που να κάνει μαγικά ή ακόμα και να έχει φαρμακευτικά αποτελέσματα. Εάν ακούτε κάτι διαφορετικό τότε δεν προέρχεται από πηγές που βασίζονται σε επιστημονικά στοιχεία.

Ο χυμοί μπορεί να είναι αρκετά θρεπτικοί, αρκεί να αποφεύγεται η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης. Ωστόσο τα φρέσκα και ολόκληρα φρούτα και λαχανικά είναι πιο θρεπτικά από ό,τι οι χυμοί τους, γιατί οι δεύτεροι έχουν λιγότερες φυτικές ίνες. Και τέλος σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντικαθιστάτε τις στερεές τροφές πίνοντας μόνο χυμούς.

Νερό χλωροφύλλης και συμπληρώματα

Εκατομμύρια δολάρια έχουν δαπανηθεί για το νερό χλωροφύλλης τον τελευταίο χρόνο. Είναι η ίδια χλωροφύλλη που θυμάστε από τα μαθήματα βιολογίας στο σχολείο. Απορροφά το φως του ήλιου και κάνει τα φύλλα πράσινα. Είναι επίσης μια από τις πιο πρόσφατες διατροφικές τάσεις, επειδή πιστεύεται ότι έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και οφέλη για την υγεία που κυμαίνονται από τη βελτίωση της ακμής έως την ενίσχυση της απώλειας βάρους έως την πρόληψη του καρκίνου.

Όμως οι μελέτες πίσω από αυτούς τους ισχυρισμούς είναι αμελητέες. Στην πραγματικότητα, τα προϊόντα χλωροφύλλης περιέχουν ένα παράγωγο της χλωροφύλλης επειδή όταν η χλωροφύλλη αφαιρείται από τα φυτά γίνεται ασταθής και δεν συντηρείται ή απορροφάται εύκολα από το σώμα.

Είναι επικίνδυνη η λήψη συμπληρωμάτων χλωροφύλλης ή η κατανάλωση νερού χλωροφύλλης; Μάλλον όχι, αν και κάποιοι αναφέρουν ναυτία και διάρροια μετά.

Kombucha

Οφείλω να ομολογήσω οτι δεν έχω δοκιμάσει ποτέ kombucha, αλλά πάντα πίστευα ότι το όνομα ακούγεται σαν κάποιο διασκεδαστικό αλκοολούχο ποτό που έρχεται σε ένα φανταχτερό ποτήρι με μια μίνι ομπρέλα. Και αποδεικνύεται ότι μπορεί να περιέχει λίγο αλκοόλ. Ομως οι περισσότεροι άνθρωποι πίνουν kombucha ελπίζοντας να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό τους σύστημα , να βελτιώσουν την πέψη ή να θεραπεύσουν ασθένειες που κυμαίνονται από το άγχος μέχρι τον καρκίνο.

Η kombucha είναι στην πραγματικότητα ένας συνδυασμός μαύρου ή πράσινου τσαγιού και ζάχαρης, που επιτρέπει τη ζύμωση βακτηρίων και μαγιάς. Οι επιστήμονες μόλις πρόσφατα έδωσαν προσοχή στα πιθανά οφέλη της για τον άνθρωπο, αλλά οι εικασίες για τις αντιοξειδωτικές και προβιοτικές ιδιότητές της αφθονούν.

Ο χρόνος ζύμωσης, ο τύπος του τσαγιού που χρησιμοποιείται ακόμη και το δοχείο αποθήκευσης που χρησιμοποιείται, μπορούν να αλλάξουν τη χημική σύνθεση της kombucha, καθιστώντας δύσκολη την εξαγωγή γενικών συμπερασμάτων σχετικά με τυχόν οφέλη για την υγεία. Εν ολίγοις, φαίνεται πολύ νωρίς για να πούμε ότι στην πραγματικότητα βελτιώνει την υγεία πέρα ​​από το φαινόμενο του εικονικού φαρμάκου.

Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η kombucha περιέχει αλκοόλ. Τυπικά, η ποσότητα αλκοόλ είναι πολύ λίγη. Ωστόσο η αλκοόλη που βρίσκεται σε ορισμένες μάρκες είναι συγκρίσιμη με αυτή που βρίσκεται σε μια μπύρα, καθιστώντας την μη ενδεδειγμένη για όσους έχουν ιστορικό εθισμού ή είναι κάτω από τη νόμιμη ηλικία κατανάλωσης αλκοόλ.

#WhatIEatInADay -Τι τρώω σε μια μέρα

Πάντα με γοήτευαν οι διατροφικές συνήθειες των άλλων και εκτιμώ την ελκυστικότητα των αναρτήσεων και των βίντεο #WhatIEatInADay που έχουν γίνει δημοφιλή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και αν τα ακολουθήσετε στο διαδίκτυο, ίσως αναρωτηθείτε γιατί τα έχω κατηγοριοποιήσει στην ενότητα των επικίνδυνων τάσεων της διατροφής.

Ομολογουμένως, το «επικίνδυνος» μπορεί να μην είναι η καλύτερη περιγραφή. Όμως, αυτή η τάση μπορεί να γίνει τοξική. Τα βίντεο και οι αναρτήσεις του #WhatIEatInADay τείνουν να προσελκύουν ευάλωτους θεατές, ιδίως νέους και άτομα με διατροφικές διαταραχές ή άλλα προβλήματα υγείας. Επιδεικνύουν ορθορεξικές διατροφικές συνήθειες, «καθαρή» διατροφή και εξαιρετικά περιοριστικές διατροφικές συνήθειες όσον αφορά τόσο το μέγεθος της μερίδας όσο τα είδη των τροφίμων που καταναλώνονται.

Αυτό λοιπόν που κάνουν τα συγκεκριμένα βίντεο είναι να διδάσκουν στους ανθρώπους πώς να αναπτύξουν μια ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό. Οι αυτοαποκαλούμενοι ειδικοί, οι οποίοι σπάνια είναι πραγματικά ειδικοί σε οτιδήποτε σχετίζεται με τη διατροφή, δίνουν συμβουλές σε εκατομμύρια οπαδούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μπορούν να κάνουν τρομερό κακό στην πορεία .

Το #WhatIEatInADay εκμεταλλεύεται την απόγνωση και τη σύγχυση των ανθρώπων σχετικά με το τι πρέπει να τρώνε. Οι περισσότεροι από εμάς θα θέλαμε ένα εγχειρίδιο οδηγιών όχι μόνο για το τι πρέπει να τρώμε, αλλά και για όλα τα άλλα πράγματα που πρέπει να κάνουμε για να πετύχουμε υγεία και μακροζωία. Αλλά αυτό το εγχειρίδιο δεν υπάρχει επειδή οι ατομικές μας ανάγκες και ευπάθειες δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με ένα σύνολο κανόνων.

Εάν θέλετε να προστατεύσετε την υγεία σας, ειναι σημαντικό να γνωρίζετε πως σημασία έχει η διατροφή στο σύνολο της και όχι μεμονωμένα τα τρόφιμα. Επίσης σημαντικό ρολο παίζει και το πού αναζητάτε τις πληροφορίες.

Καμία μαγική συνταγή δεν θα λειτουργήσει και αν μια τάση φαίνεται καλή για να είναι αληθινή, τότε μάλλον είναι δυνητικά επικίνδυνη.