XΩΡΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γιατί οι γονείς δεν είναι βοηθητικοί;


3 Μαΐου 2013

Πολλές φορές τα παιδιά ζητούν βοήθεια από τους γονείς τους αλλά δεν βρίσκουν την ανταπόκριση που θέλουν. Όταν αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα τα παιδιά συχνά καταφεύγουν στους γονείς τους. Τι γίνεται όμως όταν δεν παίρνουν την ανταπόκριση που θέλουν;

Τα παιδιά όταν δεν νιώσουν ασφαλή να εκφράσουν τα συναισθήματά τους τότε σταματούν την επικοινωνία και δύσκολα δίνουν ευκαιρίες. Πώς μπορεί ένα γονιός να είναι βοηθητικός;

Όταν το παιδί φέρει ένα πρόβλημα οι γονείς από την αγωνία τους πέφτουν στην παγίδα να χρησιμοποιήσουν ένα από τα εμπόδια της επικοινωνίας. Έτσι το παιδί, κλείνεται στον εαυτό του και αποφεύγει τους μιλά για θέματα που το απασχολούν. Οι φίλοι ή κάποιοι άλλοι ενήλικες μπαίνουν παίρνουν τη θέση του συμβούλου του.

Ποια είναι τα εμπόδια αυτά:

Μηνύματα Λύσης: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι διαταγές, απειλές, ηθικολογία, λογική, λύσεις, συμβουλή. Τι σημαίνουν όλα αυτά; Όταν το παιδί φέρει ένα πρόβλημα, ο γονιός προσπαθεί να το βοηθήσει. Με τον τρόπο αυτό το ακυρώνει, λέγοντας του έμμεσα πως δεν είναι ικανό να βρει λύση για τα προβλήματά του. Τα μηνύματα συχνά προκαλούν αντίδραση.

Μηνύματα Υποτίμησης: Κριτική, κατηγορία, έπαινος, συμφωνία, καθησυχασμός, ανάλυση, ερωτήσεις. Οι γονείς πιστεύουν πως το παιδί δεν έχει αντιληφθεί καλά το πρόβλημα. Δεν έχει την ενημερότητα που θα έπρεπε. Τα μηνύματα αυτά, μειώνουν γενικότερα την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Δημιουργούν αντίσταση. Ταπεινώνουν το παιδί και πλήττουν την αυτοπεποίθηση του.

Έμμεσα μηνύματα: Αγνόηση, κοροϊδία, σαρκασμός. Στην περίπτωση αυτή το παιδί μπορεί να μην αντιληφθεί ποιο είναι το πρόβλημα. Διδάσκουν στο παιδί ότι ο γονιός δεν είναι ευθύς και ανοιχτός, αλλά ύπουλος και έμμεσος.

Πώς μπορούν οι γονείς να ακούνε τα παιδιά τους χωρίς να κινδυνεύουν να απολυθούν;

Αποδοχή, ενσυναίσθηση, ειλικρινή κατανόηση. Είναι τα κλειδιά για να επιλέγει εσάς το παιδί σας ως σύμβουλο. Αφήστε το να μιλήσει, δώστε του την πρωτοβουλία να βρει μόνο του τη δική του λύση, έτσι θα καταφέρετε να μεγαλώσετε ένα παιδί με αυτοπεποίθηση, ανεξάρτητο, δημιουργικό και υπεύθυνο.