Μπορούν οι γονείς να μάθουν δύο γλώσσες στα παιδιά τους από πολύ μικρή ηλικία;
Κάποιοι ερευνητές και εκπαιδευτικοί, θεωρούσαν πως η ταυτόχρονη εκμάθηση δύο γλωσσών μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη ενός παιδιού, να του δημιουργήσει καθυστερήσεις και προβλήματα. Ωστόσο, τελευταίες έρευνες βασισμένες στις αρχές των επιστημών της εκπαίδευσης, της ψυχολογίας, της λογοθεραπείας και της νευρολογίας, καταδεικνύουν μάλλον το αντίθετο. Υποστηρίζουν πως η διγλωσσία όχι μόνο δεν εμποδίζει την ανάπτυξη του παιδιού, αλλά μπορεί ακόμα και να συμβάλλει θετικά στη γνωστική και νευρολογική εξέλιξή του.
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, η ταυτόχρονη εκμάθηση δύο γλωσσών από πολύ μικρή ηλικία, ακόμα και από τη γέννηση ενός παιδιού, δεν είναι η ίδια δύσκολη διαδικασία, όπως η μάθηση μιας γλώσσας μετά την ηλικία των 10 ή 12 ετών. Σύμφωνα με τις έρευνες αυτό συμβαίνει γιατί μέχρι εκείνη την ηλικία, ο ανθρώπινος εγκέφαλος χειρίζεται διαφορετικά τη γλώσσα απ’ ότι μετά από αυτή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι νευρωνικές συνάψεις (η δημιουργία των οποίων είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά πληροφοριών στον εγκέφαλο), δημιουργούνται με πολύ γρήγορους ρυθμούς σε μικρή ηλικία, σε αντίθεση με την ηλικία των 10-12 κατά την οποία αυτή η διαδικασία επιβραδύνεται σημαντικά.
Ωστόσο, πολλές φορές τα παιδιά που μαθαίνουν δύο γλώσσες από μικρή ηλικία, τείνουν κάποιες φορές να χρησιμοποιούν μια αγγλική λέξη μέσα στην ελληνική πρόταση. Οι περισσότεροι γονείς ανησυχούν μήπως τα παιδιά τους, έχουν αρχίσει να μπερδεύονται. Στην πραγματικότητα όμως, είναι κάτι φυσιολογικό καθώς τα παιδιά μιμούνται τους γονείς τους, οι οποίοι συνηθίζουν να κάνουν το ίδιο. Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν τότε αποκτούν την ικανότητα να ξεχωρίζουν τις δυο γλώσσες. Για παράδειγμα, θα ξεχωρίσουν το σχολείο ως χώρο στον οποίο μιλούν ελληνικά, ενώ το σπίτι ή την επίσκεψη στον παππού και τη γιαγιά ως ευκαιρία για την άλλη γλώσσα.
Οι γονείς κυρίως, αλλά και οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν και να υποστηρίξουν ένα παιδί που μαθαίνει ταυτόχρονα δυο γλώσσες. Αυτό μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας χειρονομίες και εκφράσεις μαζί με το γλωσσικό μήνυμα, επαναλαμβάνοντας συχνά καινούργιες λέξεις και φράσεις, τοποθετώντας πάντα μια λέξη και σε πρόταση μετά την επανάληψη, αποφεύγοντας παιχνίδια χωρίς αλληλεπίδραση και διάλογο.
Διαβάστε παρακάτω μερικές γενικές συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί να αναπτύξει την ικανότητά του και στις δυο γλώσσες:
•Μιλάτε στο παιδί τη δεύτερη γλώσσα. Ακόμα, και αν είναι μικρό την ώρα που κάνετε μια δραστηριότητα μπορείτε να του μιλάτε.
•Μάθετε του τραγουδάκια ή νανουρίσματα στη δεύτερη γλώσσα.
•Αφηγηθείτε παραμύθια και προτρέψτε το παιδί να συμμετάσχει σε αυτά.
•Αφηγηθείτε μαζί του δραστηριότητες της ημέρας, τι έκανε στην παιδική χαρά, στο σχολείο, κλπ. Αν η κύρια γλώσσα που χρησιμοποιεί το παιδί κατά τις αφηγήσεις είναι ελληνικά, επαναλάβετε τις λέξεις στη δεύτερη γλώσσα που μαθαίνει.
•Ψάξτε να βρείτε παιδικά βιβλία και παιχνίδια στη δεύτερη γλώσσα. Κοιτάξτε σε καταστήματα, στο διαδίκτυο ή ζητήστε βοήθεια από άλλους.
•Μη φοβάστε να μιλήσετε σε δημόσιους χώρους τη δεύτερη γλώσσα. Αν σε κάποιους ανθρώπους δεν αρέσει, αυτό είναι δικό τους θέμα προς διαχείριση.
•Κάντε το παιδί να αισθανθεί περήφανο και για τη γλώσσα αλλά και για τις επιδόσεις του σε αυτή.