Στην χώρα μας υπάρχουν πολλά μουσεία που απευθύνονται σε παιδιά, ενδεικτικά το Ελληνικό Παιδικό, το Μουσείο Συναισθημάτων και το Μουσείο Παιδικής Τέχνης.
Παλαιότερα, στο άκουσμα μουσείο ένα παιδί σκεφτόταν μια βαρετή διαδικασία αλλά ευκαιρία για ένα διάλειμμα από τα μαθήματα. Σήμερα, όμως δεν είναι το ίδιο. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες και να μάθουν πράγματα για τον πολιτισμό, την τέχνη και τόσα άλλα πράγματα με τρόπο ευχάριστο και εποικοδομητικό.
Γιατί είναι σημαντικός ο ρόλος του μουσείου στην ανάπτυξη των παιδιών;
Πριν από περίπου 20 χρόνια ο ρόλος του μουσείου είχε περισσότερο «ακαδημαϊκό» χαρακτήρα και καθόλου ψυχαγωγικό. Έτσι δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί το τι δουλειά έχει ένα παιδί εκεί. Όταν ξεκίνησαν οι εκπαιδευτικές εκδρομές, τα παιδιά έμπαιναν μεν στο χώρο του μουσείου, αλλά δεν καταλάβαιναν και πολλά πράγματα. Οι πληροφορίες ήταν πολλές αλλά όχι επεξηγηματικές, με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην ξέρουν πώς να τις διαχειριστούν και έτσι να χάνουν το ενδιαφέρον τους. Ευτυχώς, ο τρόπος αυτός άλλαξε. Τα παιδιά πλέον έχουν την ευκαιρία να μάθουν πράγματα, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους μέσα από διαδραστική διδασκαλία. Τα παιδιά δεν είναι πλέον θεατές εκθεμάτων αλλά να συμμετέχουν σε δράσεις και αποκομίζουν ευχάριστα ερεθίσματα. Μέσα από το παιχνίδι έρχονται σε επαφή με την τέχνη, μαθαίνουν πράγματα για μεγάλους ζωγράφους, γλύπτες. Μαθαίνουν για τους αρχαίους πολιτισμούς, πως ζούσαν παλαιότερα και πως εξελίχθηκαν στο πέρασμα των χρόνων.
Είναι σημαντικό να κάνετε μια ενημέρωση πριν πάτε. Μπορείτε να προτείνετε στα παιδιά να βρουν σχετικές πληροφορίες για το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο κινούνται τα εκθέματα που θα δείτε. Πληροφορίες για την εποχή, για κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες, καθημερινή ζωή και όποια άλλη πληροφορία μπορεί να φανεί χρήσιμη. Τα παιδιά μικρότερης ηλικίας μπορούν να ζωγραφίσουν τι φαντάζονται ότι θα δουν. Έτσι, η περιέργεια εξιτάρει την φαντασία και το ενδιαφέρον τους.
Μπορείτε να επιλέξετε ποια εκθέματα θα δείτε. Δεν έχει κανένα νόημα με μια τους επίσκεψη τα παιδιά να δουν όλο το μουσείο, εκτός και αν αυτό είναι μικρό. Σε ένα μουσείο όπως το Αρχαιολογικό για παράδειγμα, το οποίο παρουσιάζει πλήθος ευρημάτων από διάφορες εποχές και περιοχές, πρέπει να έχει προκαθοριστεί από πριν η ενότητα με την οποία θα ασχοληθεί η ομάδα. Μια επίσκεψη του εκπαιδευτικού στο μουσείο επιβάλλεται για να σχεδιάσει τη διαδρομή που θα ακολουθήσει όταν το επισκεφθεί με την ομάδα του.
Μπορεί να συνδυάσετε την επίσκεψη σε ένα μουσείο με αφορμή μία ενότητα με την οποία καταπιάνεται η ύλη του σχολείου. Όχι με διδακτικό στόχο, αλλά με υποστηρικτικό. Να αντλήσει το παιδί πληροφορίες και να εμπλουτίσει τις γνώσεις του χωρίς όμως να «πελαγώσει» με τις πληροφορίες.
Μύθοι, ιστορίες, που αφορούν περιεχόμενο της έκθεσης που θα δει η ομάδα. Αρχαιοελληνικούς μύθους, αποσπάσματα από βιβλία ιστορίας, ακόμη και παραμύθια μπορεί να αφορούν και να υποστηρίζουν την επίσκεψη σας. Συχνά συνδέοντας τα εκθέματα μεταξύ τους μέσα από μία ιστορία κρατάτε το ενδιαφέρον των παιδιών ζωντανό και τα βοηθάτε να ανακαλέσουν αργότερα όλα όσα είδαν.