REAL LIFE FAMILY MATTERS

5 φράσεις που λέμε στα παιδιά για καλό αλλά έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα!


2 Οκτωβρίου 2015

b60a89591529870a27f63483c2e7a381καθεατ.jpg

Ορισμένες από τις πιο συχνές φράσεις που χρησιμοποιούμε με φαινομενική θετική έννοια στα παιδιά, στην πραγματικότητα έχουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα και μόνο θετικές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Παρά λοιπόν την καλή σας πρόθεση να διδάξετε τα παιδιά, υπάρχουν φράσεις που ουσιαστικά είναι παραπλανητικές και δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα!

Εδώ θα δείτε μια λίστα με τις 5 πρώτες εκείνες φράσεις που δεν πρέπει να λέτε στα παιδιά και ενδεχομένως μέχρι τώρα νομίζατε ότι κάνουν και καλό! Αντίθετα έχουμε τις εναλλακτικές εκείνες φράσεις που πραγματικά μπορούν να ενθαρρύνουν το παιδί ενεργοποιώντας τα πραγματικά εσωτερικά του κίνητρα και να επιτύχετε  μια αρμονική συναισθηματική σύνδεση μαζί του.

1 «Έκανες πολύ καλή δουλειά!»

Το μεγαλύτερο πρόβλημα με αυτή τη φράση είναι ότι συχνά χρησιμοποιείται για πράγματα που στην ουσία το παιδί δεν κατέλαβε καμία προσπάθεια! Επίσης, αυτό διδάσκει στα παιδιά ότι τα πάντα μπορεί να είναι καλή δουλειά αν το πει ο μπαμπάς και η μαμά! Αντίθετα, πείτε: »προσπάθησες πραγματικά γι” αυτό!». Με έμφαση στην προσπάθεια του παιδιού, το διδάσκουμε ότι η προσπάθεια είναι πιο σημαντική από το αποτέλεσα και επίσης ότι πρέπει να είναι περισσότερο επίμονα, όταν προσπαθούν κάτι δύσκολο και να δουν την ενδεχόμενη αποτυχία όπως ακριβώς είναι…, ένα άλλο βήμα προς την επιτυχία!

2 «Μπράβο αγόρι μου (ή κορίτσι μου)!»

Αυτή η φράση, ενώ λέγεται με καλές προθέσεις, στην πραγματικότητα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Οι περισσότεροι γονείς αυτό το λένε ως έναν τρόπο ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης του παιδιού. Δυστυχώς όμως, έχει αρκετά διαφορετική επίδραση. Όταν το παιδί ακούει, «είσαι πολύ καλό παιδί!» μετά την εκτέλεση αυτού που του ζητήσατε, υποθέτει ότι είναι «καλό» μόνο επειδή έκανε αυτό που του ζητήσατε.  Αυτό δημιουργεί ένα σενάριο στο οποίο τα παιδιά μπορεί να φοβηθούν ότι θα χάσουν την ιδιότητά τους ως «καλό παιδί» και τα κίνητρά τους να συνεργαστούν να προκύπτουν μόνο από την αναμενόμενη θετική ανάδραση. Εναλλακτικά, πείτε στο παιδί: «εκτιμώ τόσο πολύ το γεγονός ότι συνεργάζεσαι!» Αυτό δίνει στα παιδιά πραγματικές πληροφορίες σχετικά με το τι πραγματικά θέλετε  και πώς η συμπεριφορά τους επιδρά σε εσάς. Μπορείτε επίσης να βγάλετε το συναίσθημα σας απέξω και να πείτε : «είδα ότι μοιράστηκες το παιχνίδι σου με τους φίλους σου.» Αυτό επιτρέπει στο παιδί να αποφασίσει το ίδιο για τον εαυτό του,  αν το να μοιραστεί  είναι «καλό» και τον αφήνει να επαναλάβει την ενέργεια αυτή παρασυρόμενο από τα εσωτερικά του κίνητρα, και όχι επειδή του το είπατε εσείς για καλό ή γιατί ευχαριστεί εσάς.

3 «Τι όμορφη ζωγραφιά/εικόνα/κατασκευή!»

Όταν βάζουμε ετικέτες και κριτικάρουμε το ΄΄’εργο΄΄ ενός παιδιού, του στερούμε ουσιαστικά τη δυνατότητα να κρίνει και να αξιολογήσει το ίδιο την εργασία του. Καλύτερα, δοκιμάστε να πείτε το εξής: «βλέπω κόκκινο, μπλε και κίτρινο! Θέλεις να μου πεις για την ζωγραφιά σου; «. Με το να κάνετε μια παρατήρηση, αντί να κάνετε εκτίμηση, αφήνετε το παιδί σας να αποφασίσει αν η εικόνα του είναι όμορφη ή όχι και τι πραγματικά ήθελε το ίδιο να απεικονίσει. Και ζητώντας του να σας πει γι “αυτό, το βοηθάτε να αρχίσει να αξιολογεί την εργασία του και να μοιραστεί την πρόθεση και τις δεξιότητες του που ουσιαστικά θα αναπτύξουν τη δημιουργικότητά του.

Διαβάστε τη συνέχεια στο infokids.gr