REAL LIFE WHO

Σύστημα, γιόγκα, αυτογνωσία, παιδιά, οικογένεια. Πώς μπορούν να συνδεθούν όλα αυτά μαζί;


10 Δεκεμβρίου 2013

Για να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, συναντήσαμε την Βασιλεία Κουλίδου και μας παρουσίασε τη δική της εκδοχή.

Χαρά Φθ.2012 051 (1)

Η Βασιλεία Κουλίδου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων το 1991 και ασχολήθηκε με την πολιτική, τις δημόσιες σχέσεις και τις πολεμικές τέχνες. Όμως, όπως και μας είπε, αν και είχε ήδη αρκετά ενδιαφέροντα, κάτι τι έλειπε. Αναζήτησε λοιπόν την «τύχη» της στην Αθήνα και συνέχισε τις σπουδές της στη Δημοσιογραφία. Δυστυχώς, ούτε ο τομέας αυτός ήταν αρκετός για να την καλύψει. Έτσι, το 1996, συνάντησε τη συστημική ψυχοθεραπεία στο Κέντρο Οικογενειακής Θεραπείας της Άλιας Σαμαρά, όπου και ολοκλήρωσε την συστημική ατομική και ζευγαριακή θεραπεία το 2007. Κατά τη διάρκεια της θεραπείας παρακολούθησε βιωματικές και θεωρητικές εκπαιδεύσεις. Το 2008 εκπαιδεύτηκε στην τεχνική του Γεννεογράμματος πάνω στο οικογενειακό σύστημα.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας της ένιωσε την ανάγκη να βρει έναν τρόπο να δουλέψει με το οικογενειακό σύστημα. Ο λόγος που επέλεξε το συγκεκριμένο τομέα είναι η αγάπη της για τα παιδιά αλλά και η ικανοποίηση που ένιωθε η ίδια να βοηθάει τα παιδιά και τους γονείς στα πρώτα χρόνια της ζωής τους.

Το 1999 συνάντησε τη γιόγκα για παιδιά με προέκταση όλη την οικογένεια. Εκπαιδεύτηκε από δασκάλα-μοναχή της γιόγκα της σχολής Ananda Marga και μαζί της ξεκίνησε το 1ο κέντρο Yoga στο Μαρούσι το «Neo-Humanist Center» το 2002. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στα εκπαιδευτικά κέντρα της σχολής στην Ολλανδία (2004 - Γιόγκα για παιδιά), στην Αμερική (2005 - Γιόγκα για Ενήλικες - Έγκυες) και στη Σουηδία (2006 - Γιόγκα ως Εκπαιδευτικό Σύστημα).

Το 2008 ιδρύει το "Κέντρο Οικογενειακής Γιόγκα Neo" στο Μαρούσι www.neoyoga.gr (Το κέντρο το 2012 μεταφέρθηκε στο Π. Ράφτη, Αττικής). Η ιδέα του κέντρου προέκυψε απ’ την κατανόησή της στα χρόνια αυτά πώς ο συνδυασμός ψυχοθεραπείας και γιόγκα ήταν εκπληκτικά εργαλεία για τα παιδιά και τις οικογένειες τους και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά.

Το Μάιο του 2008 ολοκλήρωσε το 1ο σεμινάριο της Εννεαγραμματικής εκπαίδευσης, βασισμένο στη φιλοσοφία του Γκουρτζίεφ, με εκπαιδευτές τον DonRiso και RussHudson (www.enneagrammeinstitute) ενώ το Σεπτέμβριο του 2008 στην Αθήνα άρχισε την εκπαίδευση της στο Αυθεντικό Παιχνίδι και την ολοκλήρωσε στην Πολωνία το Δεκέμβριο του 2008 (www.originalplay.pl) μια εξαιρετική πρακτική σε παιδιά με συναισθηματικές δυσκολίες, αυτισμό και σύνδρομο Down. Τον Φεβρουάριο του 2012 ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή της ως παιδαγωγός προσχολικής αγωγής στις ηλικίες 0-5 από τον εκπαιδευτικό χώρο ΙΕΚ ΑΚΜΗ.

Στο σημείο αυτό είναι που δημιουργήθηκαν οι δικές μας απορίες και ζητήσαμε να μας δώσει μερικές απαντήσεις για τη σύνδεση της yoga με την ψυχοθεραπεία αλλά και πώς ο συνδυασμός τους εμπλέκεται στο θεσμό της οικογένειας.

Μας είπατε για την εκπαίδευσή σας στη συστημική ψυχοθεραπεία. Πώς η προσέγγιση αυτή επηρεάζει την οικογένεια;

Το βασικό ανθρώπινο κοινωνικό σύστημα της οικογένειας, κατά την συστημική προσέγγιση, δεν είναι απλά μια ομάδα ανθρώπων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Είναι μια σύνθετη ολότητα με δικής της δομή, κανόνες και στόχους, στην οποία οι αλληλεπιδράσεις των μελών είναι εξίσου - αν όχι περισσότερο- σημαντικές από τα δρώντα μέλη. Γι’ αυτόν το λόγο, είναι άσκοπη και αδύνατη η κατανόηση της συμπεριφοράς ενός μέλους της οικογένειας, ανεξάρτητα από τη συμπεριφορά των άλλων μελών. Με άλλα λόγια, αντικείμενο και στόχος της θεραπευτικής παρέμβασης στην συστημική οικογενειακή ψυχοθεραπεία δεν είναι πλέον το μεμονωμένο άτομο, αλλά το σύστημα των σχέσεων στο οποίο ανήκει το άτομο.

Πώς η γιόγκα μεταμορφώνεται σε εργαλείο όπου μπορεί να βοηθήσει τη σχέση των παιδιών με τους γονείς;

Μέσω της σωματικής επικοινωνίας. Η yoga στηρίζεται στις μιμήσεις των ζώων. Παιδιά και γονείς λοιπόν μιμούνται τα ζώα και παίζουν όπως εκείνα στη φύση. Αυτό ακριβώς είναι το κομμάτι που συνδέει την οικογένεια με την ευτυχία. Χαλαρώνουν, διασκεδάζουν, συνδέονται ώστε να μπορέσουν μετά να επικοινωνήσουν.

Από πότε ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει γιόγκα;

Από την εγκυμοσύνη. Η εγκυμοσύνη είναι μια πολύ σημαντική περίοδος για το μωρό και τη μητέρα του. Αναπτύσσεται το μωρό και οι έρευνες δείχνουν πως στην εγκυμοσύνη που ξεκινά κυρίως απ΄τους τρεις πρώτους μήνες ο άνθρωπος εδραιώνει οτιδήποτε θα κάνει στη ζωή του. Ακόμα και το πόσα παιδιά θα κάνει λένε οι έρευνες οι ιατρικές. Όποτε η περίοδος της εγκυμοσύνης είναι πάρα πολύ σημαντική. Η μητέρα εκπαιδεύει το μωρό της από την κοιλιά ώστε μελλοντικά να έχει ένα ήρεμο, χαρούμενο μωρό. Μετά τη γέννηση του μωρού, από δύο μηνών συγκεκριμένα ξεκινά με το βρεφικό μασάζ. Στη συνέχεια έρχεται η Βρεφική Yoga έως το περπάτημα… μετά η Νηπιακή Yoga όπου το νήπιο κάνει Yoga μαζί με τη μαμά ή τον μπαμπά του και τέλος η παιδική yoga που ξεκινάει από 3,4 ετών και μέχρι τα 12, μετά μιλάμε για την εφηβική, από τα 12-18 και μετά είναι η ενήλικη yoga.

Κάτι που είναι πολύ όμορφο, είναι όταν οι μαμάδες έρχονται και κάνουν μαζί με τα παιδιά τους. Πολλές μαμάδες επιλέγουν να κάνουν yoga όμως δυσκολεύονται με τον χρόνο αλλά και με το που θα αφήσουν τα παιδιά τους στο διάστημα αυτό. Η επιλογή να κάνουν μαζί με τα παιδιά είναι κάτι που τους ενθουσιάζει. Έρχονται σε επαφή με τα παιδιά τους και περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί.

Πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά την γιόγκα;

Η γιόγκα παρουσιάζεται στα παιδιά ως παιχνίδι. Από ειδική ομάδα μουσικών έχουν φτιαχτεί τραγούδια στα ελληνικά που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τη διαδικασία. Ακόμα, οι ασκήσεις που κάνουμε ενισχύουν την φαντασία των παιδιών, αφήνουν ελεύθερο το συναίσθημα και τα βοηθούν να γίνουν πιο δημιουργικά. Εκτός απ΄ τη μουσική, η ζωγραφική, το παραμύθι και ο χορός υπηρετούν με έναν εκπληκτικό τρόπο τη φιλοσοφία της yoga.

Πώς η γιόγκα βοηθά στην ανάπτυξη του παιδιού;

Αρχικά, τα βοηθά στο αισθησιοκινητικό επίπεδο. Η επαφή με τη yoga όπως είπαμε ξεκινά απ΄την εγκυμοσύνη. Εγώ για παράδειγμα πέτυχα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης στην κόρη μου να καθιερώσω τις ώρες του ύπνου της. Υπάρχει ένα εξειδικευμένο μασάζ που γίνεται σε συγκεκριμένες ώρες και βοηθά το έμβρυο να χαλαρώσει, να τεντωθεί και τέλος να κοιμηθεί. Οι ώρες αυτές καταγράφονται εγκεφαλικά ως ρυθμός και ρουτίνα του εμβρύου από την κοιλιά και έτσι έχουμε εδραιώσει το βιολογικό τους ρόλοι. Εκτός, όμως απ΄αυτό, η yoga πετυχαίνει την επαφή με τον εσωτερικό μας κόσμο. Ένα παιδί λοιπόν μαθαίνει πώς να αποκτά έλεγχο αλλά και να συγκεντρώνεται στον εαυτό του. Η yoga μάλιστα έχει αποδειχθεί εξαιρετικό εργαλείο για τα παιδιά με ελλειμματική προσοχή. Μαθαίνουν με την αναπνοή να συγκεντρώνονται γεγονός που τα βοηθά να συγκροτούν περισσότερες πληροφορίες και σιγά σιγά ενισχύει τη φωτογραφική μνήμη, που θέτει τις βάσεις για την μνήμη. Μέσα απ΄ την επαφή με τη yoga τα παιδιά μαθαίνουν πώς να φέρονται στον εαυτό τους αλλά και στους άλλους. Το κομμάτι αυτό βασίζεται στις 10 αρχές του yamas&niyamas, οι οποίες εκφράζουν την ηθική.

Η ελευθερία στην έκφραση του συναισθήματος, η χαλάρωση, η διασκέδαση, αποδεικνύουν το πόσο ανάγκη έχουν τα παιδιά το παιχνίδι. Μην ξεχνάμε πώς είναι η πιο αγαπημένη δραστηριότητα των παιδιών και έχει τεράστια σημασία για την ανάπτυξη τους. Μέσα απ’ αυτό μαθαίνουν τον κόσμο των μεγάλων. Το παιδί δεν μπορεί να ταυτιστεί με τους μεγαλύτερους ή να πάρει μέρος στις δραστηριότητές τους. Έτσι βρίσκει διέξοδο να αναπαριστάνει και να μιμείται στα παιχνίδια του τους ενήλικες προκειμένου να τους κατανοήσει. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για πιο σημαντικές έννοιες.

Η συστημική ψυχοθεραπεία πώς συνδέεται με τη yoga;

Στο κομμάτι της ένωσης. Μαθαίνουμε στους γονείς επικοινωνιακές τεχνικές, πώς δηλαδή να μιλάνε στα παιδιά ώστε να τους ακούν αλλά και πώς να ακούνε τα παιδιά ώστε εκείνα να τους μιλούν. Υoga σημαίνει ένωση. Μέσα απ΄ την εκπαίδευση μου λοιπόν στη συστημική προσέγγιση μου γεννήθηκε η ιδέα αυτή. Βρήκα τη σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στη συστημική και τη yoga. Τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 6 ετών και μέχρι να γίνει η αλλαγή των 2 κάτω πρώτων δοντιών αναπτύσσουν τον συνθετικό εγκέφαλο και λειτουργούν με βάση αυτόν. Μπορούν πολύ εύκολα μπουν στην θέση του άλλου και αντιληφθούν το συναίσθημα του. Μια ικανότητα που δυστυχώς χάνουμε μεγαλώνοντας. Στο επίπεδο αυτό μπορούν οι γονείς να έρθουν σ΄ επαφή με τα παιδιά τους και να μάθουν να επικοινωνούν μαζί τους, βάζοντας τις βάσεις για τη σχέση τους.

Αν σας ζητάγαμε να περιγράψετε τη yoga με 3 λέξεις ποιες θα ήταν αυτές;

Ένωση, μας ενώνει με τον εσωτερικό μας εαυτό. Γαλήνη και συμπόνια. Η συμπόνια έχει την έννοια της ανθρωπιάς, γιατί δεν είμαστε Εγώ αλλά Εμείς. Δυσκολευόμαστε να μπούμε στη θέση του άλλου και να τον νιώσουμε. Μας λείπει η ένωση.

Πιστεύετε πώς υπάρχουν ακόμα ταμπού γύρω απ΄ την ψυχοθεραπεία; Τι θα λέγατε στους ανθρώπους που είναι δύσπιστοι;

Υπάρχουν ταμπού και υπάρχει δυσπιστία. Ο λόγος είναι πως δεν έχουν γευτεί τι σημαίνει απελευθέρωση απ’ τις παιδικές αντιλήψεις, οι οποίες είναι τα σωσίβια που μας βοηθούσαν στην παιδική ηλικία να σωθούμε, όμως τώρα είναι αυτά που μας πνίγουν. Η yoga βοηθά τους ανθρώπους να έρθουν σε επαφή με τον εσωτερικό τους κόσμο και μόλις το καταφέρουν αυτό ζητάνε από μόνοι τους μετά ψυχοθεραπεία. Η ψυχοθεραπεία δεν σημαίνει πώς κάποιος είναι τρελός ή έχει προβλήματα. Ψυχοθεραπεία μπορεί να κάνει ο καθένας. Αν όλοι ήμασταν πιο ανοιχτοί στο θέμα αυτό, ο κόσμος θα ήταν καλύτερος.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα.