Τα θαύματα που γίνονται σήμερα, η συνεργασία με τον Αντώνη Ρέμο και η Ελεωνόρα ως Piaf.
Μόλις ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία το «ταξίδι» των Βατράχων του Αριστοφάνη. Τι αισθήματα μένουν;
Τελείωσε μια ιδιαίτερη περιοδεία σε ένα έργο όπου ισορρόπησαν η ποίηση και ο πολιτισμός. Δεν πιστεύω στην επικαιρότητα και την Τέχνη του επίκαιρου . Από όλα όσα γίνονται στο θέατρο, θα μείνουν αυτά που δεν είναι επίκαιρα. Οι τελευταίες παραστάσεις πραγματοποιήθηκαν στο Σχολείο της Ειρήνης Παππά, που δυστυχώς για λόγους προσανατολισμού λέμε ότι είναι απέναντι από το Jumbo. Ακόμη και στη γεωγραφία, υπερισχύει ο καταναλωτισμός. Έχω πάντως τη χαρά ότι υπηρέτησα το έργο και τον ρόλο μου πιο πιστά από οποιονδήποτε άλλον.
Συνεχίζεις με το «Πράματα και Θάματα» για δεύτερη χρονιά στο «Μικρό Παλλάς».
Νιώθω σαν να γυρίζω στο σπίτι μου. Ο Θοδωρής Αθερίδης είναι από τους πιο ευγενής και συγκροτημένους ανθρώπους που έχω γνωρίσει και ένας από τους καλύτερους σύγχρονους συγγραφείς, μαζί με τη Δήμητρα Παπαδοπούλου, τον Θοδωρή Πετρόπουλο, τους Ρήγα-Αποστόλου και Ρέππα-Παπαθανασίου. Δεν είναι άσχημοι και βρώμικοι και δεν «πούλησαν» αυτό που κάνουν. Το «Πράματα και Θάματα» είναι μια αντιεξουσιαστική κωμωδία. Υποδύομαι τον θαυματοποιό, ή μάλλον, ψευτοθαυματοποιό… Ξεκινήσαμε πέρυσι στο δεύτερο μισό της σαιζόν και ήταν κάθε βράδυ το θέατρο γεμάτο. Ήταν υποχρέωσή μας να συνεχίσουμε.
Γίνονται θαύματα σήμερα;
Θαύμα είναι η αλλαγή των ανθρώπων και η εξέλιξη. Να αγκαλιάζεις τον άνθρωπο και να νιώθεις τη χαρά της ενέργειας που εισπράττεις. Θαύμα είναι η αλληλεγγύη, να μοιράζεσαι. Να μην σκύβεις το κεφάλι στον καπιταλισμό, τον καταναλωτισμό και τη χυδαιότητα. Να μην πιστεύεις πως υπάρχει μόνο ότι προβάλλει η τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Θαύμα είναι να πιστεύουμε πολύ, να ξεβολευόμαστε, να σκουντάμε ο ένας τον άλλο για να προχωρήσουμε.
Είναι εύκολο σε αυτή την εποχή να στηρίζεις τον διπλανό σου;
Αν κοιτάμε μόνο τον εαυτό μας δεν υπάρχουμε. Δεν πιστεύω στο ρήμα υπάρχω, αλλά στο συνυπάρχω. Δεν είναι θεμιτό να ισορροπώ στην αφθονία και την ευημερία και ο άλλος να πεινάει. Οι άνθρωποι έχουμε τρομερό ανταγωνισμό. Πίστευα ότι η κρίση θα μας κάνει πιο αλληλέγγυους αλλά έγινε το αντίθετο. Δεν πιστεύω πολύ στον λαό αυτόν. Τον αγαπώ για το 10% που ξεχωρίζει. Πάντα επιλέγαμε τους χειρότερους να μας κυβερνήσουν, που η ιστορία έδειξε ότι δεν σεβάστηκαν το παρελθόν μας, δεν είχαν μόρφωση και ελληνικότητα. Ήταν άνθρωποι που κατέστρεψαν την ομορφότερη πόλη του κόσμου, βλάκες και κλέφτες που αξιολογήθηκαν ως ηγέτες.
Γιατί δεν ασχολείσαι πιο ενεργά με την πολιτική;
Ασχολούμαι πάρα πολύ ενεργά. Ο πολίτης είναι πιο ισχυρός από τον πολιτικό. Δεν καταλαβαίνω πώς συνάδελφοί μου γίνονται βουλευτές και υπηρετούν κομματικές σκοπιμότητες και συγκεκριμένα συμφέροντα. Εγώ κάνω πολιτική με την Τέχνη μου. Λυπάμαι που το λέω ο ίδιος για τον εαυτό μου, αλλά είμαι ο μόνος καλλιτέχνης που τα τελευταία δύο χρόνια έβγαλε 30 πολιτικά τραγούδια, άσχετα αν κοινοποιήθηκαν ή όχι. Τα ραδιόφωνα λειτουργούν ως «παπαγαλάκια» εκδοτών και του γούστου τους. Δεν θα μπορούσα να ενταχθώ σε κόμμα. Υπηρετώ ιδέες, όχι κόμματα.
Φέτος θα συνεργαστείς και με τον Αντώνη Ρέμο και τη Μελίνα Ασλανίδου στον Διογένη. Τι απαντάς σε όποιον παραξενεύεται με αυτή τη συνεργασία;
Είμαι από τους τυχερούς που κόσμος με αξίωσε να δουλεύω και ως ηθοποιός και ως μουσικός. Να τονίσω ότι μόνο από το θέατρο δεν ζεις. Ο Διογένης είναι μουσική σκηνή και το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει τα πάντα. Όντως, κάποιοι εκπλήσσονται και λένε «τι πας να κάνεις με τον Ρέμο;», λες και στην Ελλάδα υπάρχει μόνο αυτό που λέμε «έντεχνο». Απαντώ ότι η αρμονία επιτυγχάνεται μέσα από τη διαφορετικότητα.
Τον Απρίλιο θα είσαι στο μιούζικαλ «Βίκτωρ Βικτώρια» στο Πάνθεον. Το γεγονός ότι ξέρεις από τώρα τι θα κάνεις όλο τον χρόνο, σίγουρα αποβάλλει την αγωνία που έχουν συνήθως οι καλλιτέχνες.
Δεν έχω αγωνία. Όσοι έχουν επαγγελματική αγωνία, είναι αυτοί που περιμένουν, δεν έχουν ψάξει να κάνουν κάτι. Εμένα ελάχιστες φορές μου έχουν προτείνει δουλειά. Εγώ προτείνω. Και δεν το κάνω τώρα που είμαι –το λέω με σεβασμό- δημοφιλής. Το έκανα από το 1972 που ήμουν 15 χρονών και έβγαλα τον πρώτο μου δίσκο. Εγώ βρήκα τον Μάνο Χατζιδάκι σε μια ακρόαση και του είπα να με ακούσει και στη συνέχεια με ενέταξε στην ομάδα του. Δεν περίμενα να με βρει ο Χατζιδάκις. Πάντα βρίσκω τρόπο να κάνω κάτι που να μου αρέσει. Κάποια στιγμή σταμάτησαν οι προτάσεις από το θέατρο, γιατί έπαιζα με κάποιους και είχα επιτυχία, και δεν ένιωθαν καλά οι πρωταγωνιστές. Είδα εμπάθεια. Όταν έγινε αυτό, έκανα μόνος μου παραστάσεις στο θέατρο Μινώα, όπου τα Σαββατοκύριακα ερχόταν η αστυνομία για να βάλει τον κόσμο μέσα. Όταν όμως γράφουν για επιτυχίες, κανείς δεν αναφέρεται σε αυτές.
Πότε θα συνεργαστείς με την κόρη σου, Ελεωνόρα;
Με την Ελεωνόρα η καλύτερη συνεργασία μας είναι η συνύπαρξη. Μεγαλώνουμε μαζί. Έχουμε τραγουδήσει μαζί, έχουμε συνεργαστεί πολύ από τότε που ήταν μωρό, αλλά δεν θέλαμε να «παίξουμε» στο επίπεδο πατέρα και κόρης, έτσι όπως επικοινωνείται. Είμαστε δύο ξεχωριστές προσωπικότητες. Αυτό που συμβαίνει στην Ελεωνόρα, αυτή την επιτυχία που γνωρίζει, τη διαχειρίζεται με ουσιαστικό και ανθρώπινο τρόπο, χωρίς έπαρση, με σεμνότητα και με την αγωνία αν είναι αντάξιά της. Επειδή την έχω δει και ως ηθοποιό, σας το λέω ότι θα είναι εξαιρετική ως Edith Piaf στο Εθνικό Θέατρο τον χειμώνα. Τα καλύτερα στοιχήματα είναι τα στοιχήματα εκτός τζόγου. Τώρα που έχει πια ανεξαρτητοποιηθεί, έχει αφήσει το στίγμα της και είναι «η Ελεωνόρα Ζουγανέλη», όχι «η κόρη του Ζουγανέλη», είναι πιο εύκολο να συνεργαστούμε. Σας προτρέπω να ακούσετε τα δύο τραγούδια που έχω γράψει για εκείνη, το Βαλς για ένα Φιλί και το Να φυλάγεσαι.