REAL LIFE WHO

Ο Ηλίας & ο Χάρης ανακρίνουν τον Christos Costarellos


ΗΛΙΑΣ ΜΙΧΑΛΟΛΙΑΣ & ΧΑΡΗΣ ΓΚΟΤΖΑΜΑΝΙΔΗΣ

22 Ιουνίου 2016

2017-SPRING-BRIDAL-COSTARELLOS-19-Copy.jpg

Το κομψό atelier του στεγάζεται στο ισόγειο ενός από τα νεότερα μνημεία του μεσοπολέμου της Αθήνας, στην Bερολινέζικης αισθητικής πολυκατοικία του Κώστα Κιτσίκη. Η  “sexy mediterranean” αισθητική των ρούχων του αποτελεί σημείο αναφοράς για τους New York Times, όταν μιλούν γι’αυτόν. Οι δημιουργίες του παρουσιάζονται στο αμερικάνικο Harper’s Bazaar, μαζί με τους πιο καταξιωμένους συναδέλφους του στο εξωτερικό. Τα σημαντικότερα διεθνή πολυκαταστήματα πολυτελών ειδών,  διαθέτουν τις συλλογές του, ενώ το Moda Operandi της Conde Nast αναγνωρίζει σ’ αυτόν ότι ξέρει να κάνει τις γυναίκες να φαίνονται και να αισθάνονται “like goddesses”.

Οι fashion editors Ηλίας Μιχαλόλιας και Χάρης Γκοτζαμανίδης συνάντησαν τον Christos Costarellos και συνομίλησαν μαζί του για την εντυπωσιακή πορεία του στην παγκόσμια αγορά.

COSTARELLOS 07

Θυμάσαι πότε ξεκίνησες να σκέφτεσαι ότι θέλεις να ασχοληθείς με τη μόδα;

Η μητέρα μου ήταν μοδίστρα και ο πατέρας μου ήταν ράφτης. Γεννήθηκα και μεγάλωσα μέσα σε ένα εργαστήριο, χωρίς να έχω σκεφτεί ότι κάποτε θα ασχοληθώ με το σχέδιο μόδας. Αργότερα όταν πήγα στη Θεσσαλονίκη για σπουδές στο πανεπιστήμιο, εργάστηκα παράλληλα σε μια βιοτεχνία μόδας, αφού ήταν ένας τομέας που γνώριζα ήδη και εκεί αποφάσισα να κάνω σπουδές μόδας. Πήγα λοιπόν στη σχολή Δημητρέλη και μετά στο London College of Fashion. Εκεί αρχικά ενθουσιάστηκα με το θεατρικό κοστούμι, με όλο αυτό το βάθος που έχουν οι Άγγλοι σε αυτόν το τομέα, αλλά με κέρδισε το σχέδιο μόδας.

Και πώς ξεκίνησες το δικό σου brand;

Το 1997 ήταν η αδελφή μου για σπουδές στην Αθήνα και εγώ πηγαινοερχόμουν Λονδίνο, σχεδιάζοντας συλλογές για brands του εξωτερικού. Ενθουσιασμένος από την έντονη δημιουργικότητα των Ελλήνων συναδέλφων μου τη συγκεκριμένη εποχή, νοικιάζω το πρώτο μου στούντιο στη Χάρητος και την επόμενη χρονιά παρουσιάζω το “Costarellos”.

Ποιες ήταν οι δυσκολίες που συνάντησες όταν ξεκίνησες;

Δεν ξεκίνησα με περγαμηνές. Η καθιέρωση μου ήρθε σιγά σιγά, σταδιακά. Πρακτικά με μια μοδίστρα στήσαμε οι δυο μας τις δύο πρώτες συλλογές και η παρουσίαση έγινε εκεί, στο μικρό στούντιο. Οι δημοσιογράφοι μόδας διψούσαν για καινούργια πράγματα, προβάλλουν  έτσι εύκολα και τη δική μου δουλειά, μαζί με όλη αυτή την νέα αθηναϊκή σκηνή μόδας, τον Ελευθεριάδη, τους Deux Hommes, τον Χριστόφορο Κοτέντο,  σχεδιαστές που έφεραν την ελληνική μόδα στα επίπεδα του εξωτερικού.

Ξεκίνησα με ένα πελατολόγιο ανδρικό και γυναικείο, ένα πελατολόγιο που έψαχνε να βρει πιο ιδιαίτερα, πιο fashion κομμάτια. Από το 2000 και μετά οι επιδείξεις και οι παρουσιάσεις στην Ελλάδα έχουν γίνει τακτικές,  όπως και οι συμμετοχές σε εκθέσεις του εξωτερικού.

COSTARELLOS 21

Τι σε ανάγκασε να στραφείς στο εξωτερικό;

Για μένα δεν ήταν ένα θέμα ανάγκης, ήταν μια ολοκλήρωση να μπορέσει η συλλογή να ταξιδέψει. Για να κάνεις πιο ιδιαίτερα κομμάτια χρειάζεσαι μια μεγαλύτερη αγορά, και ή θα έπρεπε να κάνω μια δεύτερη, πιο οικονομική σειρά και να μείνω μόνο στην ελληνική πραγματικότητα, ή θα έπρεπε, και αυτό επέλεξα, να ανοιχτώ σε ευρύτερο κοινό, μέσα από επώνυμα καταστήματα του εξωτερικού.

Ποιες ικανότητες χρειάζεται να έχει ένας σχεδιαστής για να κάνει το βήμα στο εξωτερικό;

Πρέπει να ξέρεις ποιος είσαι, ποιο είναι το προϊόν σου και ποιες είναι οι αγορές που μπορείς να απευθυνθείς. Αν υπάρχει αναγκαιότητα ένα προϊόν σαν το δικό σου να το προωθήσεις στη συγκεκριμένη αγορά. Πάντα βρίσκεις ένα κενό στην παγκόσμια αγορά. Η ποιότητα του προϊόντος σου πρέπει να είναι πολύ υψηλού επιπέδου και στο σχέδιο και στα υλικά. Οι προδιαγραφές για την luxury κατηγορία, την high end, είναι συγκεκριμένες και πρέπει να δουλέψεις πολύ για να έχεις μια σταθερή απόδοση. Το οικονομικό επίσης είναι ένα θέμα. Αν ξεκινούσα τώρα με αυτές τις συνθήκες δεν ξέρω αν θα το τολμούσα. Τα πέντε τελευταία χρόνια η παγκόσμια αγορά ζητάει λιγότερα.

Σε ποιές χώρες μπορεί κάποιος να βρει ρούχα σου αυτή τη στιγμή;

Στην Ευρώπη στη Γερμανία, τη Ρωσία, στα Harrods και στα Ηarvey Nichols στο Λονδίνο,  στο Beymen στην Κωνσταντινούπολη, στη Μέση Ανατολή στο Mimosa, στην Αυστραλία, Ιαπωνία, Καναδά, στις Ηνωμένες Πολιτείες στο Bloomingdales στη Νέα Υόρκη, Σικάγο, Μαϊάμι, και αυτό συμβαίνει σιγά σιγά, σταδιακά τα τελευταία επτά χρόνια. Έχω τρεις σειρές Costarellos, η μία είναι η “ready to wear”, η άλλη είναι η “evening wear”,  και η “bridal” που πάνε σε 42 σημεία πώλησης εκτός Ελλάδος. Στην Ελλάδα δουλεύουμε μόνο από το atelier “sur mesure”.

COSTARELLOS 04

Πες μας και για το Moda Operandi, πώς έκλεισες την συνεργασία;

Το Moda Operandi είναι on line λιανική πώληση της συλλογής, την ίδια στιγμή που την παρουσιάζεις στους αγοραστές της χονδρικής. Ανήκει στην εταιρεία Conde Nast, ιδιοκτήτρια της Vogue παγκοσμίως. Ξεκίνησα την προσπάθεια μου να τους προσεγγίσω από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε. Ήρθαν, μας είδαν μια, δυο, τρεις φορές, αφού από την αρχή είχαν θεωρήσει ότι υπήρχε δυνατότητα στο προϊόν. Η συλλογή “bridal” ήταν το εφαλτήριο, εκεί δοκιμαστήκαμε αρχικά. Εκτίμησαν την ανάπτυξη της “ready to wear” κολεξιόν και πια πουλάω βασικά αυτήν στο Moda Operandi και λίγο την “bridal”. Είμαστε πια τα best sellers τους. Από τις πρώτες μας συλλογές είχαμε μεγάλη ανταπόκριση. Ακόμα και στο instagram του Moda Operandi όταν ανέβαζαν μια φωτογραφία με Costarellos υπήρχαν τόσα like που τους έδωσε έναυσμα να επενδύσουν σε μας.

Είναι όμως και το ρούχο σου καθαρό, αμερικάνικο.

Για να είμαι ειλικρινής, η “ready to wear” που έστησα έγινε με το σκεπτικό να μπω στην αμερικάνικη αγορά. Και για τις πρώτες  δυο σεζόν πήγα στοχευμένα να δείξω τη συλλογή μας μόνο στους πέντε δυνατούς παίκτες. Προσκάλεσα Bedford and Goodman, Barneys, Moda Operandi, σε prive ραντεβού, με  λίγα μοντέλα, όχι σε μια μεγάλη επίδειξη. Επειδή είσαι ένα άγνωστο brand σε αυτούς, πρέπει να τους παρουσιάσεις  την παραμικρή λεπτομέρεια. Θέλει χρόνο ο buyer, αφού δει τη συλλογή, να σου κάνει ερωτήσεις, να σε ενημερώσει για τις δικές τους προδιαγραφές, για να περάσει στο business κομμάτι, να υπογράψεις ότι μπορείς να του εξασφαλίσεις την παράδοση της παραγγελίας. Και χρειάζεται μεγάλη υπομονή και επιμονή για να έρθει ο buyer τέτοιας κατηγορίας. Κάθε σεζόν ξέρει τι θέλει από την αγορά, και μπορεί το timing να μην είναι σωστό. Αν επιμείνεις μέχρι να φτάσει η στιγμή που θα σε επιλέξει, και δείχνεις ότι εξελίσσεσαι, ότι πας μπροστά, ότι ήδη τοποθετείσαι σε κάποια καταστήματα για δεύτερη, τρίτη σεζόν, κερδίζεις. Αυτό τα διεθνή μεγάλα brand, το κάνουν με τα μεγάλα budget, εγώ το κάνω σκαλοπάτι σκαλοπάτι. Η κατάκτηση κάθε καταστήματος γίνεται με πολλή προσπάθεια.

COSTARELLOS 06

Δεν έχεις σκεφτεί να αφήσεις τη βάση σου που είναι η Ελλάδα;

Όχι, ποτέ. Γεγονός είναι ότι  όλοι πιέζουν να έχεις μια έδρα σε μια χώρα η οποία να βοηθάει, όπως το UK ή οι USA. Στις ποσότητες που είμαστε αυτή τη στιγμή μπορούμε να λειτουργήσουμε και από την Ελλάδα. Επίσης μου αρέσει να μένω στην Αθήνα. Σχεδόν κάθε μήνα είμαι στο εξωτερικό και μου στοιχίζει που φεύγω. Απολαμβάνω να ζω στην Αθήνα, απολαμβάνω τη χώρα μας πραγματικά. Βέβαια δεν είναι εύκολο με αυτή την επιλογή. Πέρσι έκλεισα μια συμφωνία με το Nordstrom, την έκλεισα τον Ιούνιο, και τον Ιούλιο έγιναν το capital control. Έλαβα μια επιστολή από αυτούς ότι υπάρχει στο καταστατικό της εταιρείας τους, περιορισμός στην συνεργασία με χώρες, που λειτουργούν σε τέτοιες συνθήκες. Εμείς όμως είχαμε ξεκινήσει, είχαμε αγοράσει πρώτες ύλες. Προσπαθήσαμε να τους εξηγήσουμε ότι αυτό δεν θα επηρέαζε την παραγγελία τους, και ότι όλα θα κυλούσαν σωστά, όπως και έγινε με όλους τους συνεργάτες μας στο εξωτερικό.  Αλλά έτσι είναι οι συνεργασίες με μεγάλες απρόσωπες εταιρείες. Η διακοπή συνεργασίας δεν έγινε με λογική ρήξης, οι δίαυλοι είναι ανοιχτοί. Θεωρώ προσόν για κάποιον να δουλεύει από την Ελλάδα, προσπαθούμε όλοι οι Έλληνες πολύ σκληρά και νομίζω ότι σύντομα  όλο αυτό θα προχωρήσει προς το καλύτερο.

Πώς σου αρέσει να περνάς τον ελεύθερο σου χρόνο;

Έχω ένα πλεονέκτημα, μένω στο κέντρο της Αθήνας, στου Φιλοπάππου και η αγαπημένη μου συνήθεια είναι να περπατώ ή να κάνω jogging σε αυτόν τον υπέροχο λόφο. Είναι η αποφόρτισή μου. Λατρεύω το socialising μέσω του φαγητού στην Αθήνα. Τουλάχιστον δυο με τρεις φορές την εβδομάδα, θα βγώ με φίλους να φάμε και να συζητήσουμε.

Αγαπημένα σου spots;

Εστιατόριο το Coocoovaya στη περιοχή του Hilton που είναι και κοντά στη δουλειά μου, η πλατεία Αγίας Ειρήνης, τα Πετράλωνα για διάφορα μαγαζιά. Επίσης αγαπάω τον κινηματογράφο και πηγαίνω συχνά θέατρο. Βλέπω όλες τις παραγωγές του Εθνικού σχεδόν κάθε σεζόν, αλλά και του Θεάτρου του Νέου Κόσμου που είναι και κοντά στο σπίτι μου.

Αγαπημένη σου ταινία που έχει σχέση και με τη μόδα;

“L’ année dernière a Marienbad" του Allain Resnais του 1961.

COSTARELLOS 14

Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σου σχέδια;

Εγώ δεν σταματάω να παρουσιάζω συλλογές. Έδειξα μόλις στην “Bridal Market” που είναι η εβδομάδα νυφικού στην Νέα Υόρκη, η σημαντικότερη στην παγκόσμια αγορά, τον Ιούλιο έχουμε την παρουσίαση της resort συλλογής, και ουσιαστικά, επειδή η “ready to wear” συλλογή δεν έχει φτάσει στην ανάπτυξη που εγώ θα ήθελα, εκεί στρατηγικά θα κινηθώ για να αναπτύξω ένα δίκτυο συνεργασίας με όλα τα καλύτερα καταστήματα του πλανήτη.

Πώς βλέπεις την κατάσταση της μόδας εδώ στην Ελλάδα;

Η κρίση έφερε μια διστακτικότητα ως προς την πώληση και την αγορά, αλλά ταυτόχρονα αυτό βγήκε και στην εξέλιξη της δημιουργίας. Υπήρξε μια στασιμότητα που δείχνει τώρα σημάδια αλλαγής. Βλέπω νέα παιδιά να προσπαθούν, νέες συλλογές να παρουσιάζονται. Υπάρχει μεγάλη δημιουργικότητα και στα αξεσουάρ, τα κοσμήματα, τα μαγιό, τα πλεκτά, ένας μικρός οργασμός προσπάθειας που νομίζω ότι θα βγάλει προς τα έξω μια δυναμική σκηνή. Η Ελλάδα δεν είχε ποτέ κάτι να ζηλέψει από άποψη αισθητικής, σχεδίου, στήσιμο συλλογών, σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, Ισπανούς, Πορτογάλους, Τούρκους. δεν ήμασταν ποτέ κατώτεροι. Είχαμε ένα πρόβλημα εσωστρέφειας που δεν λειτούργησε υπέρ μας. Βλέπω αρκετές σοβαρές προσπάθειες συναδέλφων για συμμετοχές σε εκθέσεις. Και αυτό είναι η αρχή των πάντων. Βλέπω αρκετά ελληνικά brand να ταξιδεύουν και αυτό είναι το αισιόδοξο.

Ευχή σου για την Ελληνική μόδα, για το μέλλον της;

Πιστεύω πραγματικά ότι υπάρχουν προοπτικές. Αισθητικά είμαστε μπροστά από πολλές άλλες σχολές. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι είναι καλύτερη η ρουμάνικη σχολή που βγάζει σχεδιαστές προς τα έξω. Ακόμα και στην Ελλάδα πρέπει να παρουσιάζουμε τη δουλειά που κάνουμε. Με συνεχή προσπάθεια θα πιάσουμε στόχους. Να είμαστε αισιόδοξοι.

[gallery-638156]