Anna Karina: Η ιστορία πίσω από τη μούσα του Godard και όλοι οι λόγοι που την ανέδειξαν σε κορυφαίο σύμβολο της Nouvelle Vague

The Jennettes
Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2020

Σαν σήμερα, στις 22 Σεπτεμβρίου του 1940, γεννήθηκε μία από τις μεγαλύτερες και πιο εντυπωσιακές φυσιογνωμίες του γαλλικού κινηματογράφου, η Anna Karina.

Με χαρακτηριστική φιγούρα και ανεπιτήδευτο στιλ, η εμβληματική ηθοποιός του γαλλικού νέου κύματος, έγινε σύντομα το κορυφαίο σύμβολο της Nouvelle Vague. Γεννημένη στη Δανία με το όνομα Hanne Karin Bayer, η Anna ήξερε από την παιδική της ηλικία, ότι θα ασχοληθεί με την υποκριτική και γι' αυτό στην ηλικία των 17 ετών, το έσκασε από το σπίτι της για να κυνηγήσει το όνειρό της, πηγαίνοντας στο Παρίσι. 

Η ίδια ξεκίνησε δειλά να κάνει καριέρα ως μοντέλο, κάνοντας τα πρώτα της βήματα σε διαφημιστικά της εποχής ενώ άρχισε να κάνει οντισιόν και για ταινίες. Εκείνη την περίοδο λοιπόν, γνώρισε και τον Jean-Luc Godard, όπου η γνωριμία τους ήταν καθοριστική. Ο πρώτος ρόλος που της δόθηκε, ήταν για την ταινία «Με Κομμένη την Ανάσα» αλλά η Karina αρνήθηκε εξαιτίας μιας γυμνής σκηνής.

View this post on Instagram

영화 현장에서 처음 일했을 때의 이야기다. 주인공 뒤로 여러 사람들이 지나가도 되는 장면이었는데 지나가는 사람들을 통제하라고 했다. 왜 통제하냐고 조감독 형에게 물어봤다. 지나가는 사람들이 카메라를 보면 NG가 나서 그런다고 했다. 왜 카메라를 보면 안 되냐고 물어봤다. 영화 속 인물이 카메라를(화면의 정면을) 보는 순간, 관객이 영화를 보고 있다는 걸 인지하게 되어서 그렇다고 했다. 나중에 알게 된 거지만 '이화작용' 이란 거였다. 우리가 알고 있는 '동화작용'의 반대말. 다수 일반 영화들의 목표는 관객을 영화에 몰입시키는 거다. 영화 속 세계 안에만. 그러니 어떻게 해서든 관객을 주인공 혹은 영화 속 주요 인물들에 동화되게끔 해야 한다. 그래서 일반 관객들은 영화의 스토리가 가장 중요하다고 생각할 수밖에 없는 거다. 스토리가 어정쩡하거나 납득이 안 되면 동화작용은 거기서 끝이니까. 거기에 한 가지 더. 카메라의 움직임이 관객에게 보이면 안 된다. 혹은 카메라의 존재가 보이면 안 된다. 그러는 순간, 관객은 '아! 내가 영화를 보고 있었지' 하는 생각을 할테니까. 장 뤽 고다르를 아는 관객들이라면 고다르가 만든 이 영화가 관객을 영화 속으로 몰입시키는 일에 전혀 관심이 없다는 걸 알고 계실 거다. 이미 알고 이 영화를 보셨을 거라 생각한다. 영화 속의 세계는 우리가 살고 있는 세계보다 작다. 영화 속 세상은 가공된 공간이니까. 하지만 다큐의 방법으로 카메라가 세상을 있는 그대로 찍을 때 이야기는 달라진다. 고다르는 영화 속 나나가 카메라를 정면으로 바라보게 하여 이화작용을 일으키게 하는 것 뿐만 아니라, 나나의 공간에서 고개를 돌려(카메라가 팬하여) 1962년의 파리를 비춰보임으로 다른 이화작용을 일으킨다. 이로써 고다르의 세계는 영화와 현실의 세계를 다 끌어안게 된다. 어찌보면 누구도 빠져나갈 수 없는 세계 속에 관객을 가둬두는 셈이다. 이걸 느끼게 된 순간, 정말 아무 말도 할 수 없었다. 그냥 '아...' 하는 탄식밖에. 이 영화 <비브르 사 비>로 인해 고다르의 작품에 조금이나마 더 가까이 다가갈 힌트를 얻은 거 같다. 이 영화를 수입해준 알토미디어에 큰 감사를 표한다. 개봉관이 더 늘어나고 있으니 아직 안 보신 분들은 꼭 스크린에서 보시길. #비브르사비 #vivresavie #장뤽고다르 #jeanlucgodard #안나카리나 #annakarina #알토미디어 #altomediafilm #원필름 #onefilm #영화스타그램 #무비스타그램 #moviestagram

A post shared by One (@regisseur) on

Η συνέχεια της καριέρας της ήταν πιο λαμπρή καθώς έπαιξε στο «Le Petit Soldat» και κέρδισε το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Βερολίνου για το «Η Γυναίκα Είναι Γυναίκα». Η ταινία αυτή ήταν και η αρχή της σχέσης τους, αφού από εκεί και έπειτα έγινε μούσα και σύζυγός του. Μετά από τρεις μήνες γυρισμάτων για την ταινία The Little Soldier και κατά τη διάρκεια ενός δείπνου, στο οποίο ήταν συγκεντρωμένοι όλοι οι ηθοποιοί της ταινίας, ο Godard έδωσε ένα σημείωμα στην τότε δεσμευμένη Anna, λέγοντάς της ότι την αγαπάει και θέλει να συναντηθούν το βράδυ σε ένα καφέ οι δυο τους.

View this post on Instagram

#annakarina #godard

A post shared by W. Wilson (@l_embellie_arts) on

Η Anna, αν και δεσμευμένη, παράτησε το ίδιο βράδυ τον σύντροφό της και τον συνάντησε. Έκτοτε ξεκίνησε ένας μεγάλος έρωτας, μία ρομαντική σχέση που δημιούργησε και ένα δυνατό κινηματογραφικό ντουέτο. Ο Godard μέσα από τους ρόλους που έδινε στην αγαπημένη του, κατάφερε να δημιουργήσει έναν χαρακτήρα και έναν ιδιαίτερο τύπο, που ακόμη και σήμερα, εμπνέει πολλές γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Τα μαλλιά της, το μακιγιάζ της αλλά και το ντύσιμό της είναι σημεία αναφοράς μέχρι και σήμερα στον κόσμο της ομορφιάς και της μόδας. Ειδικά, το hair look της αποτέλεσε σήμα κατατεθέν της με πολλές διάσημες της εποχής να θέλουν να τη μιμηθούν.

View this post on Instagram

#motd Anna Karina, 1961

A post shared by jeezvintage (@jeezvintage) on

Ο Godard ήταν πολύ αφοσιωμένος στη δουλειά του και είχε την τάση να χάνεται για καιρό με αποτέλεσμα η Anna να αισθάνεται ότι η τέχνη είναι πάνω από όλα για εκείνον. Έτσι, η σχέση τους τελείωσε άδοξα περίπου 7 χρόνια μετά, ωστόσο παρέμειναν για πολλά χρόνια φίλοι αφού η αμοιβαία αγάπη τους δεν έσβησε ποτέ.

Αυτός ο καλλιτεχνικός έρωτας δημιούργησε μια γυναίκα- σύμβολο για τον γαλλικό κινηματογράφο αλλά και για όλες τις γυναίκες, που θαυμάζουν την ανεπιτήδευτη φινέτσα και την αισθητική της Anna Karina. Η μούσα του Godard θα παραμένει μια πηγή έμπνευσης μέσα από τις ταινίες, που πρωταγωνίστησε και ξεχώρισε τόσο για το ταλέντο της όσο και την ομορφιά της, τον ορισμό της γαλλικής φινέτσας. Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός άφησε την τελευταία της πνοή στις 14 Δεκεμβρίου του 2019, μένοντας για πάντα ανεξίτηλη στη μνήμη του κοινού που την αγάπησε. 

Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Instagram/ belle_de_jour_60s