REAL LIFE WHO

Οι γυναίκες που πρέπει να ξέρεις στη Formula 1


JTeam

26 Μαρτίου 2022

Οι γυναίκες που πρέπει να ξέρεις στη Formula 1
Της Έλενας Μπουζαλά

«Το μόνο κράνος που πρέπει να φοράει μια γυναίκα είναι αυτό του κομμωτηρίου» είχε πει ο υπεύθυνος αγώνων του γαλλικού γκραν πρι στην Maria Teresa de Filippis. Αυτή ήταν και η μοναδική φορά που απαγορεύτηκε στην πρώτη γυναίκα που αγωνίστηκε ποτέ στη Formula 1 να λάβει μέρος σε κάποιο Grand Prix. Αν και περισσότεροι από 900 οδηγοί έχουν συμμετάσχει στη F1 τα τελευταία 70 χρόνια, μόνο δύο ήταν γυναίκες: η Maria Teresa de Filippis το 1958 και η Lella Lombardi το 1975.

Πολλά χρόνια αργότερα (2014) η Susie Wolff έλαβε μέρος σε αγώνα στο Βρετανικό Grand Prix οδηγώντας Williams, δεν κατάφερε να προκριθεί αλλά ως οδηγός δοκιμών συνέχισε να εργάζεται για την προώθηση γυναικείων ευκαιριών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η πρώτη γυναίκα «αφεντικό» σε F1 ομάδς ήταν η Monisha Kaltenborn που έγινε η διευθύντρια της Sauber, ενώ η Claire Williams έγινε αναπληρώτρια διευθύντρια στην ομάδα του πατέρα της το 2013. Το 2018 η διοργανωτές του παγκοσμίου πρωταθλήματος ανακοίνωσαν ότι αποσύρουν τα grid gilrs προκαλώντας πολλές αντιδράσεις, ωστόσο ήταν μία κίνηση η οποία βοήθησε στο να μην βλέπουν πλέον τις γυναίκες ως γλάστρες στις πίστες.

Η αλλαγή ήρθε αργότερα το ίδιο έτος, όταν αποφασίστηκε η σειρά W Series, το πρώτο πρωτάθλημα μονοθέσιων αποκλειστικά γυναικών. Και πάλι υπήρξε διαμάχη. Ορισμένοι υποστήριξαν ότι η σειρά ενίσχυσε τον διαχωρισμό των φύλων αντί να προωθήσει την ισότητα. Ωστόσο, κατέστη σαφές από τη Διευθύνουσα Σύμβουλο Catherine Bond Muir ότι στόχος ήταν να λειτουργήσει ως τροφοδοτική σειρά, δίνοντας τη δυνατότητα στις γυναίκες οδηγούς να δείξουν τις ικανότητές τους και τελικά να συνεχίσουν να ανεβαίνουν τη σκάλα σε υψηλότερες βαθμίδες του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Είναι σίγουρο ότι υπάρχει ακόμη δρόμος, αλλά τελικά φαίνεται ότι τα πράγματα είναι στο σωστό δρόμο.

Η WOMEN series το 2022

Το φετικό γυναικείο πρωτάθλημα W series περιλαμβάνει οκτώ γκραν πρι, στις ίδιες πίστες και ίδιες ημερομηνίες με αυτά των ανδρών. Αυτό θα είναι το τρίτο έτος των αγώνων, ενώ η σεζόν 2022 θα ξεκινήσει στην ολοκαίνουργια Miami International Autodrome το Σαββατοκύριακο 6-8 Μαΐου.

Το πρωτάθλημα των γυναικών θα κάνει επίσης το ντεμπούτο του στην Ασία, με τις πιλότους των μονοθεσίων να δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στη θρυλική πίστα της Suzuka στην Ιαπωνία.

«Πιστεύουμε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να δώσουμε σε όλους την ευκαιρία να φτάσουν στα υψηλότερα επίπεδα του αθλήματός μας» σχολίασε ο Ross Brawn, Managing Director της Formula 1. «Η συνεργασία μας με τη σειρά W συνεχίζει να καταδεικνύει την αποφασιστικότητά μας για την οικοδόμηση μεγαλύτερης ποικιλομορφίας στη Formula 1», ενώ η CEO του Πρωταθλήματος των γυναικών Catherine Bond Muir είπε «ξεκινήσαμε μια συνεργασία ορόσημο με τη Formula 1 και οι γυναίκες οδηγοί απέδειξαν ότι ανήκουν στη μεγαλύτερη σκηνή των αγώνων αυτοκινήτου».

Η W series πάντως έχει μια σημαντική διαφορά από τη Formula 1 των golden boys, καθώς καλύπτει όλα τα έξοδα για τους οδηγούς της, που σημαίνει ότι όσες δεν έχουν πλούσιους γονείς ή κερδοφόρες χορηγίες μπορούν να ανταγωνιστούν εάν είναι αρκετά ταλαντούχες. Επίσης, βραβεύει τη νικήτρια με 500.000 δολάρια.

Caitlyn Jenner, η ιδιοκτήκρια της Jenner Racing Team

Η κάτοχος των δύο τελευταίων τίτλων των W series η 23χρονη Βρετανίδα Jamie Chadwick θα υπερασπιστεί τον τίτλο της και φέτος πίσω από ένα διάσημο celebrity τιμόνι, αυτό της Jenner Racing Team. Την ομάδα του πρώην Χρυσού Ολυμπιονίκη και πλέον τρανς ακτιβίστριας Caitlyn Jenner.

Η 72χρονη, η οποία ως Μπρους Τζένερ κατέκτησε το δέκαθλο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1976 στο Μόντρεαλ και αγωνίστηκε ως οδηγός αγώνων τη δεκαετία του 1980 και εμφανίστηκε δημόσια ως τρανς γυναίκα το 2015 έχει την δική της ομάδα Formula 1.

«Ως οπαδός του θεμιτού ανταγωνισμού, λάτρης των αγώνων αυτοκινήτου και υποστηρικτής όλων των γυναικών στον αθλητισμό, η σειρά W είναι για μένα ένας συνδυασμός των διαφορετικών πτυχών της καριέρας μου», λέει η Caitlyn. «Είναι ένα πρωτάθλημα αφιερωμένο στο να εμπνέει νεαρά κορίτσια και να δίνει στις γυναίκες την ευκαιρία να επιτύχουν σε ρόλους εκεί που παραδοσιακά ήταν μια ανδροκρατούμενη βιομηχανία».

Στο πρόσωπο της Jamie Chadwick, η οποία θα κυνηγήσει ορόσημο χατ-τρικ τίτλων, η Caitlyn Jenner, η οποία ξέρει ακριβώς τι χρειάζεται για να διαπρέψει κάποια στο υψηλότερο επίπεδο αθλητισμού, μάρκετινγκ και τηλεόρασης (προφανώς από την σειρά The Kardashians όσο ήταν παντρεμένη με την μητέρα της Κιμ, αλλά και την reality δική της εκπομπή όταν άφησε το οικογενειακό show) βρήκε την γυναίκα που ξέρει πολύ καλά ότι μπορεί να εμπνεύσει πολλά ακόμα κορίτσια να ακολουθήσουν το όνειρό τους στον ανδροκρατούμενο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Την Jamie Chadwick...

Jamie Chadwick, η κάτοχος δύο τίτλων στο W series

«Μίλησα με την Caitlyn και το όραμά της για την ομάδα είναι φοβερό. Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι μπορεί να πάει την καριέρα μου στο επόμενο επίπεδο και να μου ανοίξει πόρτες διεθνώς».

Στις δύο προηγούμενες νικηφόρες σεζόν της, η 23χρονη Βρετανίδα νίκησε σε έξι αγώνες και τερμάτισε στο βάθρο σε όλους εκτός από δύο από τις 14 εκκινήσεις της. Αυτή η εντυπωσιακή φόρμα της έχει δημιουργήσει ευκαιρίες στα ανώτερα κλιμάκια του μηχανοκίνητου αθλητισμού, κυρίως με την ομάδα της Williams Formula 1 στην οποία είναι οδηγός ανάπτυξης από το 2019.

Η επιστροφή της Jamie στη σειρά W αντιπροσωπεύει ένα βασικό βήμα στην καριέρα της, επιτρέποντάς της να αγωνιστεί σε πέντε νέες πίστες, να συνεργαστεί στενά με τη Williams τα Σαββατοκύριακα των αγώνων της F1 και να συμβάλλει στην ανάπτυξη των νεαρών αστέρων που τη βλέπουν ως σημείο αναφοράς. Οπως την Krystina Emmanouilides...

Krystina Emmanouilides, η Ελληνίδα της Formula 1

Η Ελληνοαυστραλή, με μπαμπά από τη Νιγρίτα των Σερρών, Krystina Emmanouilides μεγάλωσε στη Μελβούρνη πολύ κοντά στην Albert Park Circuit με τον βρυχηθμό των κινητήρων να αποτελούν το soundtrack της παιδικής ηλικίας της. Αυτό την έκανε να θέλει να σπουδάσει μηχανολόγος μηχανικός, αλλά έπρεπε να βρει έναν τρόπο: «πώς μπορούσε μια γυναίκα να μπει στη Formula 1;»

Στα 18 της άρχισε να κυνηγά το όνειρό της στην άλλη άκρη του κόσμου, στο Oxford Brookes University, 90 λεπτά μακριά από το Λονδίνο. «Οι πιθανότητες να ήσουν στην ίδια τάξη με μια άλλη γυναίκα ήταν πάντα πολύ χαμηλές», εξήγησε η Krystina, ενώ θυμήθηκε πως υπήρχαν πέντε γυναίκες στο τμήμα μηχανικής, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας, από περίπου 300 φοιτητές. Ωστόσο, η Krystina, η οποία είναι ανοιχτά ομοφυλόφιλη, βρήκε την ομάδα αξιόπιστων συμφοιτητών της στους οποίους μπορούσε να στηριχθεί όταν οι σπουδές έγιναν ιδιαίτερα προκλητικές και ανταγωνιστικές.

Σήμερα στα 30 της μένει μόνιμα στη Ζυρίχη και εργάζεται στην ομάδας της Alfa Romeo Racing Team. «Πρόσφατα αποκτήσαμε και γυναικείο μπάνιο σε ένα από τα κτίρια, καθώς δεν υπήρχαν πολλά. Είχαν μόνο στο ισόγειο και τον τελευταίο όροφο, οπότε έπρεπε να πας με τις σκάλες. Ανδρικές τουαλέτες υπάρχουν σε κάθε όροφο. Ακόμα κι αυτές, οι μικρές αλλαγές, αποτελούν πρόοδο» σχολιάζει η Χριστίνα Εμμανουηλίδη γνωρίζοντας από πρώτο χέρι την έλλειψη γυναικών στον τομέα της.

Σε μια προσπάθεια της να συμμετάσχει σε αυτήν την αλλαγή, ορίστηκε πρέσβειρα του Racing Pride. Ο οργανισμός προωθεί τη συμμετοχή στη βιομηχανία μηχανοκίνητου αθλητισμού με έμφαση τα μέλη της κοινότητας LGBTQ+.

«Το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς μου είναι να δουλεύω σύμφωνα με τους κανονισμούς. Οι κανονισμοί μπορεί να είναι πολύ δύσκολοι για τις ομάδες όσον αφορά στις στρατηγικές, ειδικά κατά τη διάρκεια των Σαββατοκύριακων αγώνων στη Formula 1», εξηγεί η Computational Fluid Dynamics (CFD) Development Engineer. Τι κάνει μία CFD; «Εργάζεται στο τμήμα αεροδυναμικής. Δημιουργούμε και συντηρούμε τις προσομοιώσεις υπολογιστή για αεροδυναμικές δοκιμές. Συσχετίζουμε συνεχώς τα δεδομένα της αεροδυναμικής. Εστιάζουμε στο να κάνουμε τα πράγματα να κινούνται αποτελεσματικά και πιο γρήγορα». Κι αφού μάθαμε τι κάνει μία CDF, ας γνωρίσουμε και την διασημότερη Fluid Technician της F1.

Stephanie Travers, η πρώτη μαύρη γυναίκα σε πόντιουμ F1

Η γεννημένη στη Ζιμπάμπουε το 1994 Stephanie Travers είναι η πρώτη μαύρη γυναίκα που ανέβηκε σε πόντιουμ της Formula 1 ως μηχανικός υγρών της ομάδας της Μερσέντες.

Στο περυσινό τελευταίο γκραν πρι της χρονιάς ένα μέλος της ομάδας της Mercedes άρπαξε τη Stephanie Travers και της είπε ότι την ήθελαν για την τελετή στο βάθρο. Όπως συνηθίζεται, η Mercedes επιλέγει ένα μέλος της ομάδας για να ανέβει και να παραλάβει το τρόπαιο των κατασκευαστών για λογαριασμό της μετά από κάθε νίκη.
«Η πρώτη μου αντίδραση ήταν: "Είσαι σίγουρος; Δεν νομίζω ότι έχεις τον κατάλληλο άνθρωπο, δεν είμαι εγώ!» θυμάται.

«Όμως όλα έγιναν τόσο γρήγορα και πριν το καταλάβω, ανέβαινα στο βάθρο».

Ο Τράβερς εντάχθηκε στην ομάδα της Mercedes το 2019, έχοντας επιλεγεί για τη θέση από μια ομάδα αιτήσεων με πάνω από 7000 υποψηφίους. Τι να πεις σε κάποιον που θέλει να δουλέψει στη Formula 1 ή να γίνει αστρονάυτης την ρώτησαν μετά την ιστορική στιγμή και αυτό που είπε ήταν ότι βάζεις το κεφάλι κάτω και το προσπαθείς.

Ο 7 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής της Mercedes και γνωστός για την προσπάθειά του για την μείωση της φυλετικής ανισότητας και την αύξηση της διαφορετικότητας στο άθλημά του, ο μόνος μαύρος πιλότος στη Formula 1, Lewis Hamilton, είπε ότι η Stephanie είναι μία ηρωίδα και ότι αποτελεί έμπνευση για χιλιάδες άλλα παιδιά που ονειρεύονται να κάνουν το ίδιο, κάτι που οι άλλοι θεωρούν ακατόρθωτο ή και ανάρμοστο για το φύλο ή το χρώμα του δερματός τους. Βέβαια, δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο από τον Λιούις που πρόσφατα αποφάσισε να προσθέσει το επώνυμο της μητέρας του στο πατρώνυμο Χάμιλτον γράφοντας ιστορία. Όπως η Reema Juffali.

Reema Juffali, η πρώτη γυναίκα οδηγός αγώνων από τη Σαουδική Αραβία

Η Reema Juffali, έγραψε ιστορία το 2018 στο Άμπου Ντάμπι, καθώς έγινε η πρώτη γυναίκα οδηγός αγώνων από τη Σαουδική Αραβία, η πρώτη γυναίκα από τη Σαουδική Αραβία, που έχει άδεια αγώνων. Όλοι βλέπουν τη νίκη ως μοναδικό σκοπό όταν οδηγούν σε αγώνες, η Reema όμως αποτελεί μοναδική εξαίρεση, καθώς για εκείνη το να λάβει μέρος ήταν ήδη το μεγαλύτερο τρόπαιο την ίδια ώρα που στη χώρα της μέχρι πρόσφατα απαγόρευαν στις γυναίκες να οδηγούν.

Η Juffali μεγάλωσε στη Τζέντα και δεν οδηγούσε καλά καλά μέχρι τα 20 χρόνια της. Ήταν άριστη μαθήτρια και αθλήτρια. Οι σπουδές της στις διεθνείς σχέσεις και στις πολιτικές επιστήμες στην Νέα Υόρκη και το Λονδίνο την βοήθησαν να ακολουθήσει το ενδιαφέρον της για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα μακριά από την πατρίδα της. Το 2014 ως δώρο αποφοίτησης στον εαυτό της ταξίδεψε στη Φλόριντα και γράφτηκε σε ένα τριήμερο σεμινάριο στο Skip Barber Racing School, απόφοιτοι του οποίου έχουν κερδίσει πολλούς αγώνες αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Αυτό ήταν. Αυτή ήταν μόνο η αρχή. Στο πλαίσιο της δουλειάς της βρέθηκε στο Λονδίνο όπου μια τυχαία συνάντηση με την εξέχουσα Βρετανίδα οδηγό αγώνων Susie Wolff (και σημερινή CEO στην Venturi Racing της Formula E, (ηλεκτρικών μονοθεσίων) την ενθάρρυνε να κάνει το απόλυτο άλμα.

Τον Δεκέμβριο του 2017 έγινε η πρώτη γυναίκα από τη Σαουδική Αραβία που απέκτησε άδεια αγώνων και τον επόμενο Οκτώβριο συμμετείχε στο TRD86 Cup στο Άμπου Ντάμπι, όπου έστρεψε τα βλέμματα του κόσμου του μηχανοκίνητου αθλητισμού καταλαμβάνοντας τη δεύτερη και τρίτη θέση σε δύο αγώνες. Από το 2021 είναι μέλος της επιτυχημένης ομάδας Douglas Motorsport στο κορυφαίο πρωτάθλημα μονοθεσίων του Ηνωμένου Βασιλείου.