Η Εύη Γκριντέλα στο JennyGr: «Ποτέ δεν γοητεύτηκα από τη μόδα γιατί απλά η μόδα ήταν πάντα ένα κομμάτι του εαυτού μου»
ΑΝΘΙΑ ΦΙΛΙΠΠΗ
17 Ιουλίου 2025

Με αφορμή τη συνεργασία της με τη Rhea Kalo, η Εύη Γκριντέλα μάς μίλησε για την έμπνευση πίσω από τις δημιουργίες αυτής της συλλογής, αλλά και ποια είναι τα αγαπημένα της items ενώ δεν έχασα και την ευκαιρία να τη ρωτήσω για τη σχέση της με τη μόδα και για την πορεία της από τον κόσμο των περιοδικών στον υπέροχο κόσμο των Shirtdresses.
Όπως μου λέει η ίδια, η δουλειά στα περιοδικά, αν και τη λάτρευε, είχε αλλάξει τελείως χαρακτήρα. Δεν μπορούσε να εκφραστεί δημιουργικά πλέον έτσι, ανακάλυψε ότι είχε έρθει ο χρόνος να βρει τον αυθεντικό της εαυτό.
Η Εύη Γκριντέλα μιλά στο JennyGr
Ξεκινώντας την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτησή μας, ήθελα να πάμε λίγο πίσω - πολύ πριν δημιουργήσει το brand και τα shirtdresses της. Ποια ήταν η πρώτη επαφή της με τη μόδα; τι την μάγευε τότε;
«Η σχέση μου με τη μόδα και τα ρούχα ήταν βιωματική, ήταν ο μαγικός μου κόσμος»
«Εάν με ρωτήσετε πότε αγάπησα της μόδα θα πω ποτέ. Ποτέ δεν γοητεύτηκα από τη μόδα γιατί απλά η μόδα ήταν πάντα ένα κομμάτι του εαυτού μου. Όταν ήμουν μικρή περνούσα ώρες στην ντουλάπα της μητέρας μου παίζοντας ρόλους με τα ρούχα και τα παπούτσια της. Έντυνα τις κούκλες μου και τους έραβα ρούχα όπως έβλεπα τη μητέρας μου να κάνει για μας. Η μητέρα μου ήξερε και έραβε τα ρούχα τα δικά της όπως και τα ρούχα τα δικά μου και της αδερφής μου. Από πολύ μικρή είχα άποψη για τα χρώματα και το τι θα μου φτιάξει. Έτσι εκτός απ τα ρούχα που αγαπούσα και την κατασκευή τους, έπαιζα με τα κουμπιά που πάντα με εντυπωσίαζαν. Οι αναμνήσεις μου ως παιδί είναι να κρύβομαι κάτω απ’ τη ραπτομηχανή της μητέρας μου. Η σχέση μου με τη μόδα και τα ρούχα ήταν βιωματική, ήταν ο μαγικός μου κόσμος».
«Ανακάλυψα ότι είχε έρθει ο χρόνος να βρω τον αυθεντικό εαυτό μου»
»Πριν από περίπου 10 χρόνια πέρασα μια σημαντικά καίρια στιγμή στη ζωή μου. Μπορώ να το περιγράψω σαν να έπιασα πάτο συναισθηματικά. Τίποτα δεν μου έδινε χαρά. Κατάλαβα γρήγορα ότι ήρθε η ώρα να κάνω ριζικές αλλαγές στον τρόπο ζωής μου. Η δουλειά μου στα περιοδικά, αν και την λάτρευα, είχα ζήσει όπως λένε τις χρυσές εποχές των περιοδικών, είχε αλλάξει τελείως χαρακτήρα. Δεν μπορούσα να εκφραστώ δημιουργικά πλέον. Ανακάλυψα ότι είχε έρθει ο χρόνος να βρω τον αυθεντικό εαυτό μου και να δουλέψω πάνω σε θέματα και βιώματα όπου δεν είχα λύσει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Άρχισα να παρακολουθώ σεμινάρια αυτοβελτίωσης, και δούλεψα πολύ ψυχοθεραπευτικά. Παράλληλα έκανα μια καινούργια αρχή και ασχολήθηκα με τα ρούχα από την άλλη πλευρά. Το αγαπημένο μου είδος ρούχου ήταν πάντα τα Shirtdresses.
»Μετά από παρότρυνση κάποιον φιλενάδων μου άρχισαν ένα φτιάχνω Shirtdresses για τις φίλες μου επειδή μου ζητούσαν αυτά που φορούσα εγώ. Κατάλαβα πολύ γρήγορα ότι αυτό αγαπούσα μέσα από την καρδιά μου να κάνω. Η δημιουργικότητα και η χαρά που έπαιρνα ήταν αστείρευτη παρ όλες τις δυσκολίες που υπάρχουν στην ελληνική αγορά. Η διαδικασία κατασκευής και ολοκλήρωσης ενός ρούχου με γοήτευσε αμέσως. Τώρα καταλαβαίνω ότι είχε έρθει η ώρα να ελευθερώσω τον πραγματικό μου εαυτό και να αναδυθεί πέρα από καλούπια με δημιουργικότητα και αγάπη γι’ αυτό που έκανα. Αισθάνθηκα πλήρης».
Με τα Shirtdresses του Evi Grintela brand να έχουν ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, η Εύη Γκριντέλα μού λέει πως, όλες οι γυναίκες είναι πολύ σημαντικές για εκείνη και πάντα έχει στο μυαλό την τον προορισμό των σχεδίων της.
«Τα Shirtdress μας έχουμε τη χαρά να ταξιδεύουν σε πολλές χώρες του κόσμου. Συναντάμε γυναίκες στη Νέα Υόρκη, στο Χιούστον, στο Μαϊάμι, στο Λος Άντζελες, στο Τέξας, στο Μεξικό, στην Αυστραλία, στο Ντάλας στην Γαλλία, στην Αγγλία, στη Σαουδική Αραβία, στην Κίνα, στην Ιαπωνία, στην Ελλάδα, στις Μαλδίβες etc. Όλες αυτές οι γυναίκες είναι πολύ σημαντικές για εμένα και πάντα έχω στο μυαλό μου τον προορισμό που στέλνουμε τα ρούχα μας. Φυσικά για εμένα πάντα υπάρχουν γυναίκες που είναι σύμβολα του στυλ είτε διαχρονικά είτε σημερινά. Αυτές είναι πάντα σημείο αναφοράς όταν εμπνέομαι για τον σχεδιασμό της δουλειάς μου. Θα μπορούσα να πω για το παρελθόν στα '40s η Lauren Bacall, στα '50s η Grace Kelly και η Audrey Hepburn, στα '60s η Jane Birkin και η Edie Sedgwick, στα '70s η Loulou de la Falaise και η Marisa Berenson και στα '90s η Christy Turlington. Σημερινές μούσες για εμένα είναι η Claire Thomson Sonville, η Diane Kzugerl, η Sophia Coppola, η Veronika Heilbrunner, η Tilda Swinton, και Chloe Shavini.
»Σχεδιάζω τα Shirtdresses μας γιατί θέλω οι γυναίκες να αισθάνονται πιο όμορφες. Οι γυναίκες που έχω στο μυαλό μου είναι πολίτες του κόσμου, ανεξάρτητες, με αυτοεκτίμηση, αυτοσεβασμό, και αγαπούν τον εαυτό τους. Έχουν μια εκλεπτυσμένη αίσθηση του style, είναι κομψές και άνετες όλες τις ώρες της ημέρας».

«Για εμάς, το ύφασμα είναι η ψυχή κάθε δημιουργίας. Είναι πολύτιμο και δεν αξίζει να πετιέται»
«Η βιομηχανία της μόδας για χρόνια λειτουργούσε με ταχύτητες που δημιουργούσαν πίεση τόσο στους σχεδιαστές όσο και στο κοινό, με νέες συλλογές και προϊόντα να παρουσιάζονται σχεδόν κάθε εβδομάδα. Στην πορεία όμως έγινε ξεκάθαρο πως αυτό το μοντέλο δεν είναι βιώσιμο — ούτε για το περιβάλλον ούτε για τους ανθρώπους πίσω από κάθε δημιουργία. Έτσι, ξεκινά μια παγκόσμια αναθεώρηση: πόσες συλλογές είναι πραγματικά απαραίτητες, πώς προωθούνται και πότε παράγονται και παραδίδονται.
»Βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου η βιωσιμότητα, η ανακύκλωση, η αυθεντικότητα και η ηθική αποτελούν τις νέες θεμελιώδεις αξίες του χώρου — αξίες που υιοθετώ προσωπικά και τις ενσωματώνω σταθερά στη φιλοσοφία και την πρακτική του brand μου. Στην Evi Grintela αντιμετωπίζουμε τη βιωσιμότητα με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, και αναζητούμε συνεχώς τις καλύτερες δυνατές λύσεις για έναν πιο ηθικό και περιβαλλοντικά συνειδητό τρόπο παραγωγής. Έχουμε επιλέξει να χρησιμοποιούμε αποκλειστικά, υφάσματα που πληρούν τους σύγχρονους κανονισμούς και τα υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα. Στην καρδιά των συλλογών μας βρίσκονται φυσικές ίνες υψηλής ποιότητας — κυρίως βαμβάκι, μετάξι και λινό — ενώ αποφεύγουμε τη χρήση συνθετικών υλικών. Για εμάς, το ύφασμα είναι η ψυχή κάθε δημιουργίας. Είναι πολύτιμο και δεν αξίζει να πετιέται. Στο πλαίσιο της δέσμευσής μας για μείωση της σπατάλης, δημιουργήσαμε μια ειδική συλλογή χρησιμοποιώντας υφάσματα που έχουμε στο ατελιέ μας, διαθέσιμη αποκλειστικά online. Τα σχέδιά της συγκεκριμένης συλλογής είναι διαχρονικά, όπως και οι αξίες που πρεσβεύουμε.Με κάθε αγορά, προσφέρουμε ως δώρο μια χειροποίητη tote bag Evi Grintela, φτιαγμένη από τις μοδίστρες μας με περισσεύματα υφασμάτων από παλαιότερες συλλογές. Αυτές οι τσάντες δεν είναι μόνο ένα βήμα προς πιο βιώσιμες συσκευασίες — είναι και κομμάτια που μπορούν να σας συνοδεύουν καθημερινά, όλο τον χρόνο».
Έχετε αναφερθεί με θαυμασμό στον Yves Saint Laurent και ειδικά στο iconic shirtdress του ’71. Πως αποτυπώνεται η επιρροή του στη δική σας δημιουργική διαδικασία αλλά και καλλιτεχνική ταυτότητα; Υπάρχει κάποια λεπτομέρεια, κάποιο ύφος ή φιλοσοφία του πού ενσωματώνεται στα shirtdresses σας;
«O Yves Saint Laurent είναι μακράν ο αγαπημένος μου σχεδιαστής. Δεν χάνω ποτέ καμία έκθεση του είτε στο Παρίσι είτε στο Μαρακές, έχω όλα τα βιβλία που έχουν εκδοθεί γι’ αυτόν και έχω καταφέρει να δημιουργήσω μια μικρή συλλογή με τα ρούχα του. Σχετικά με το Shirtdress δεν το ευηβρε αυτός αλλά ήταν ένα σημαντικό είδος φορέματος που το χρησιμοποίησε πάρα πολύ σχεδόν σε όλες τις pret a porter συλλογές του με την επωνυμία Rive Gauche που δημιούργησε το 66. Με αυτό τον τρόπο το έκανε στα 70s πολύ δημοφιλές στον κόσμο της μόδας και της αγοράς. Ενώ ο Dior έφτιαξε το πρώτο Shirtdress παρ’ ολ’ αυτά ο Yves Saint Laurent με τα σχέδια του και τα Shirtdresses του κατάφερε να το κάνει απαραίτητο ρούχο στην γκαρνταρόμπα των γυναικών. Τον Yves Saint Laurent τον αγαπώ ιδιαίτερα, γιατί ήταν πάντα πρωτοπόρος, έδωσε καινούριες ιδέες και ταυτίστηκε με την έννοια της δημιουργικότητας και της ελευθερίας και φυσικά ήταν ο πρώτος που ανέδειξε το ανδρόγυνο στυλ με τη συλλογή του taxido.
»Η γοητεία που ασκεί επάνω μου δεν έχει να κάνει μόνο με τα ρούχα που έχει σχεδιάσει αλλά με τη γενικότερη αισθητική του στον τρόπο που συνδέεσαι την μόδα με την τέχνη το interior design, γενικότερα η αισθητική του αγγίζει το απόλυτο για εμένα. Η συλλογή Hauter Cοutoure του Saint Laurent το καλοκαίρι του ‘71 ονομάστηκε Scandal Collection, και θεωρήθηκε η πιο αμφιλεγόμενη από τους κριτικούς της μόδας εκείνης της εποχής. Ο ίδιος είχε πρόθεση να σοκάρει με ειρωνικό τρόπο το κοινό, φέρνοντας στοιχεία αισθησιασμού κι ερωτισμού, ανατρέποντας τους κανόνες που επικρατούσαν στην haute coutoure μέχρι τότε. Χρησιμοποίησε vintage 50s 40s αξεσουάρ από Flea Markets χωρίς να είναι νοσταλγικό το αποτέλεσμα. Η προσέγγιση του έκανε τον Saint Laurent παράδειγμα και πρωτοπόρο στο Post Modernity κίνημα, με αναφορές και μείγματα από σύμβολα, στυλ και κουλτούρες κάτι που κράτησε σε όλη του την καριέρα. Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος που ο Saint Laurent σημαίνει τόσα πολλά για εμένα και τον έχω σημείο αναφοράς πάντα».
«Η διαχρονική μόδα χτίζεται σιγά σιγά με μια γκαρνταρόμπα που μπορείς να κάνεις μίξη κλασικών κομματιών με σύγχρονα στοιχεία»
«Αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένη επεξήγηση για το κλασικό style, κατά τη γνώμη μου είναι συνώνυμο με τη διαχρονική σιλουέτα, ανεπιτήδευτο style ρούχων και θελκτική θηλυκότητα. Είναι ένα style για εμένα που έχει τον κώδικα να αισθάνεσαι στυλιστικά σωστή και να προσαρμόζεται παντού, πέρα από τις ενίοτε τάσεις της μόδας. Βρίσκοντας το δικό σου προσωπικό στυλ είναι ένα διασκεδαστικό ταξίδι. Η διαχρονική μόδα χτίζεται σιγά σιγά με μια γκαρνταρόμπα που μπορείς να κάνεις μίξη κλασικών κομματιών με σύγχρονα στοιχεία. Ένα λευκό πουκάμισο από καλής ποιότητας ποπλίνα, ένα λευκό λινό φόρεμα το καλοκαίρι, ένα little dress, τον χειμώνα ένα Shirtdress, ένα καλοραμμένο σακάκι που θα προσθέσω την αγαπημένη μου καμπαρντίνα πρέπει να υπάρχουν στην ντουλάπα μας ώστε να είναι ο κεντρικός άξονας του style μας. Το ενδιαφέρον είναι ότι ενίοτε σ’ αυτά συμπληρώνουμε μοντέρνα ή vintage στοιχεία μέσα από τις τάσεις της σεζόν».
Η συνεργασία με τη Rhea Kalo- ένας διάλογος μεταξύ μόδας και τέχνης

«Είμαι σε μία φάση που μεγάλο ρόλο στη ζωή μου παίζει η τέχνη»
«Είμαι σε μία φάση που μεγάλο ρόλο στη ζωή μου παίζει η τέχνη. Πρόσφατα έκανα αναδρομή στην έκθεση του David Hockney στο Foundation LV στο Παρίσι και συγκλονίστηκα. Το χρώμα οι φόρμες όλη η χαρά που είχαν τα έργα του, την ψυχή μου. Ένα όραμα που έχω για το μέλλον είναι να φτιάξω ένα μαγαζί σε ένα από τα νησιά μας. Εκεί θέλω να αποτυπώσω την αισθητική του Evi Grintela και να μπορούμε να αναδείξουμε όλο τον κόσμο που κρύβεται πίσω απ’ το brand».
«Πάντα ονειρευόμουν να συνδυάσω τα θεματικά print που φτιάχνουμε για μια συνεργασία στο interior design χρηστική»
«Το interior design και το art de la table είναι μέσα στα ενδιαφέροντα μου. Πάντα ονειρευόμουν να συνδυάσω τα θεματικά print που φτιάχνουμε για μια συνεργασία στο interior design χρηστική, που θα ανταποκρίνεται στην αισθητική μας. Η Rhea Kalo είναι μια καλλιτέχνης με υψηλή αισθητική και όλα τα projects που έχει κάνει έχουν κινήσει το ενδιαφέρον μου και θαυμάζω τη δουλειά της μέχρι τώρα. Η συνεργασία μας είναι ένα table wear concept που περιλαμβάνει από 100% λινά τραπεζομάντιλα, πετσέτες και σουπλά, πιάτα κανάτες, ποτήρια, κεριά, ότι μπορεί να στολίσει και να είναι εντυπωσιακό ένα καλοκαιρινό τραπέζι.
»Όταν επικοινωνήσαμε και συνειδητοποιήσαμε ότι η στιγμή ήταν η κατάλληλη για συνεργασία ένιωσα πολύ όμορφα που θα δουλεύαμε μαζί. Η συνεργασία μας ξεδιπλώθηκε γύρω από μια κοινή επιθυμία: να δημιουργήσουμε μια συλλογή tableware με διαχρονικό καλοκαιρινό αέρα. Μετατρέψαμε τα μοτίβα «Molly» και «Kora» σε χειροποίητα κεραμικά –sculptural βάζα, πιάτα κεριά και άλλα αντικείμενα- καθώς και σε πανέμορφα τραπεζομάντηλα και λινά. Κάθε κομμάτι ζει στην καθημερινότητα, αντιπροσωπεύοντας το slow design και την εύκολη μεσογειακή άνεση».

«Ξεχωρίζω από αυτή τη συλλογή το κιμονό με τα κοχύλια και τα καφέ κοράλλια γιατί με συνοδεύσει κάθε μέρα στις εξορμήσεις μου στις παραλίες»
«Όλα τα παιδιά είναι από μικρή ηλικία ανιμιστές Ως νήπια αρχίζουν να βρίσκουν και να συναρμολογούν βότσαλα κοχύλια και φύλλα, και αργότερα προχωρούν σε πεταλούδες και φτερά, εκτρέφοντας έντομα ως τα πρώτα τους κατοικίδια. Βάζουν τα ευρήματα τους με ετικέτες σε κουτιά σπίρτων, και βάζα μαρμελάδας και δημιουργούν τις δικές τους μουσειακές εκθέσεις. Αυτή η ενδιαφέρουσα παρόρμηση για ανακάλυψη και συλλογή αποτελεί τη βάση για αυτό που αργότερα συνδέεται με το πνευματικό κίνημα του ανιμισμού αναπτύσσοντας σεβασμό για οτιδήποτε ζωντανό. Αυτό το αρχαίο σύστημα πεποιθήσεων επιστρέφει, καθώς οι άνθρωποι θέλουν να εξετάσουν άλλους τρόπους χειρισμού και συγκομιδής, με πολύ μεγαλύτερο σεβασμό για το έδαφος και κάθε ζωντανό οργανισμό. Αυτό προκαλεί μια στροφή προς τα vegan τρόφιμα και τα τοπικά ποτά κήπου. Το τρέχον ενδιαφέρον που έχουν οι οικογένειες για την ανάδυση στη φύση φέρνει δημιουργικές ιδέες που μοιάζουν με τις εγκαταστάσεις Land Art. Αυτά τα ζωντανά έργα τέχνης διδάσκουν στους μικρούς ανθρώπους να γίνουν ενήλικες που σέβονται τον εαυτό τους, συμμετέχοντας στη διακυβέρνηση του πλανήτη.
»Λατρεύω όλα τα print που φτιάξαμε. Ειδικά τα μπλε και τα καφέ κοράλλια. Ξεχωρίζω από αυτή τη συλλογή το κιμονό με τα κοχύλια και τα καφέ κοράλλια γιατί με συνοδεύσει κάθε μέρα στις εξορμήσεις μου στις παραλίες. Είναι μια νέα προσπάθεια που αγαπώ γιατί μπορείς να το συνδυάσεις με πολλούς τρόπους»

«Ο μονός δρόμος που μπορούμε κοινωνικά να προσφέρουμε και να βοηθήσουμε την οικιακή οικονομία για να σώσουμε τον πλανήτη»
«To κίνημα slow fashion το οποίο ενστερνίζομαι, είναι μια συνειδητή προσπάθεια που γίνεται για να μειώσει το αρνητικό αντίκτυπο και αποτύπωμα του fast fashion. H επιστροφή στην ποιότητα στα χειροποίητα αντικείμενα και ρούχα είναι προτεραιότητα και είναι ο μόνος ηθικός δρόμος παραγωγής και βιώσιμος απέναντι στη ταχύτητα που επικρατεί και τον συνεχή ανταγωνισμό που υπάρχει στο fast fashion. Το slow fashion, οι μικρές χειροποίητες παραγωγές σημαίνουν ότι αγοράζουμε λιγότερο και διαλέγουμε με βάση την ηθική δικαιοσύνη στο περιβάλλον και στην εργασιακή ηθική. Είναι για μένα ο μονός δρόμος που μπορούμε κοινωνικά να προσφέρουμε και να βοηθήσουμε την οικιακή οικονομία για να σώσουμε τον πλανήτη. Θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή κοινωνικής αφύπνισης και ανάγκης να γίνουμε πιο συνειδητοί πολίτες του κόσμου»