Αν αναρωτιέσαι τι χαρακτηριστικά έχει ο ιδανικός υπάλληλος, σύμφωνα με έρευνα, αυτά είναι τουλάχιστον τέσσερα. Ο Robert Reiss, ιδρυτής του CEO Forum Group και παρουσιαστής του CEO Show, συνομίλησε με τουλάχιστον 1.000 διευθύνοντες συμβούλους από κορυφαίες εταιρείες του κόσμου και μέσα από τις συζητήσεις του, κατέληξε σε τέσσερα στοιχεία που ψάχνουν οι CEOs.
Για αρχή, αναλαμβάνει να κάνει πράγματα που όλοι οι υπόλοιποι αποφεύγουν. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό που δεν είναι υπέρ του εργαζόμενου αλλά οφελεί πολύ τους ανώτερους. Ο Robert Sanchez, που είναι CEO της Ryder System από το 2013 αλλά εργάζεται στην εταιρεία για σχεδόν 30 χρόνια, θεωρεί ότι η επιτυχία αποδίδεται στη θέληση του να αναλαμβάνει διάφορα projects, κι εκτός των δεξιοτήτων του. Όπως λέει: «Έγινα γνωστός ως ο άνθρωπος που λύνει τα προβλήματα και μου δίνονταν όλο και περισσότερες ευκαιρίες ανέλιξης».
Το δεύτερο χαρακτηριστικό του ιδανικού υπαλλήλου είναι να μαθαίνει και να εφαρμόζει γνώσεις πάνω στο αντικείμενο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Whole Foods, John Mackey, θεωρεί ότι η περιέργεια είναι ένα στοιχείο ανέλιξης.
Το αμέσως επόμενο χαρακτηριστικό είναι ότι ακούει. Η επιτυχής συνεργασία προκαλείται από το να δείχνεις ότι ακούς πάντα. Το τελευταίο στοιχείο επιτυχίας είναι ότι ο υπάλληλος βρίσκει πάντα λύσεις μετά την παρουσίασν ενός προβλήματος. Όλοι οι υπεύθυνοι έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με μια κατάσταση που χρειάζεται επίλυση και οι εργαζόμενοι που βρίσκουν λύση, θεωρούνται και οι πιο κατάλληλοι.
Έτσι, οι υπεύθυνοι εκτιμούς τις λύσεις και όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά σε περίπτωση που θες να ανέβεις τα σκαλιά της επιτυχίας στη δουλειά σου. Πέρα όμως από το προφίλ του καλού υπαλλήλου, υπάρχει κι εκείνο του καλού αφεντικού, το οποίο πρέπει να προκαλεί εμπιστοσύνη. Το σωστό αφεντικό ρωτάει και ακούει τις απόψεις όλων. Συμπεριφέρεται με ωραίο τρόπο στους υπαλλήλους του και δεν ενδιαφέρεται μόνο για την εταιρία αλλά και για τη ψυχική και σωματική τους υγεία.
Κάθε αφεντικό οφείλει να έχει χρόνο με τον κάθε υφιστάμενο του. Εκτός, από τα προγραμματισμένα meetings, θα πρέπει να μιλά με τον καθένα ξεχωριστά. Στο χρόνο αυτό ο κάθε εργαζόμενος θα έχει τη δυνατότητα να εκφράσει τα παράπονά του ή ό,τι τον απασχολεί. Ο σωστός εργοδότης έχει προσωπική επαφή με τους εργαζόμενους με σκοπό να τονώσει την αυτοπεποίθησή τους και να αναδείξει τις δεξιότητες του καθενός.
Πολλές φορές τα αφεντικά θεωρούν πως όταν ασκούν πίεση στους εργαζόμενους τους, θα έχουν καλύτερα αποτελέσματα. Όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, γιατί στην πραγματικότητα αυξάνουν το άγχος τους, με αποτέλεσμα να γίνονται αντιπαραγωγικοί. Αυτή η μέθοδος οδηγεί πολλές φορές σε παραίτηση του εργαζόμενου ή στην απόρριψη μιας προαγωγής, γιατί δε θέλει να πάρει περισσότερες ευθύνες.
Το σωστό αφεντικό είναι φιλικό και ευχάριστο προς τους εργαζόμενους. Ενδιαφέρεται για το καλό της ομάδας και κερδίζει την εμπιστοσύνη της. Με αυτό τον τρόπο οι υπάλληλοι παρακινούνται να δουλέψουν περισσότερο, ενώ αυξάνεται το ομαδικό πνεύμα. Μάλιστα έρευνες έχουν δείξει πως οι εργαζόμενοι προτιμούν να βρίσκονται σε ένα καλό εργασιακό περιβάλλον, παρά σε ένα τοξικό περιβάλλον και να παίρνουν υψηλότερο μισθό.