Nicole Alexandropoulos: Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Athens Fashion Film Festival μιλά για στιλ και σινεμά, την σεξουαλική βία και τις «χαραμάδες αισιοδοξίας»

Μάρθα Κουμπάνη
Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2021

Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και το πιθανότερο είναι πως από εκεί κληρονόμησε το ελληνικό ταπεραμέντο. Όμως έχει τη χάρη και την φινέτσα σωστής  Ιταλίδας γυναίκας. H Nicole Alexandropoulos μεγάλωσε στην Ρώμη.

Στην πρώτη μας συνάντηση είχε έρθει στα γραφεία μας. Η ίδια η αύρα της επιβάλλεται τον χώρο. Αποπνέει τον αέρα μια γυναίκας εντυπωσιακής και σίγουρης για τον εαυτό της, ενώ παραμένει προσιτή. Θυμάμαι το τρόπο με τον οποίο είχε ριγμένο το κομψό πανωφόρι της στους ώμους.

Την επόμενη φορά που την είδα ήταν στο 1o Αthens Fashion Film Festival. To κινηματογραφικό φεστιβάλ μόδας του οποίου είναι η δημιουργός. Το φεστιβάλ έγινε θεσμός κι έτσι φέτος μετρά την 3η του διοργάνωση, η οποία αυτή τη φορά θα τελεστεί ψηφιακά λόγω των συνθηκών από τις 25 Φεβρουαρίου εως την 1η Μαρτίου.

H Nicole Alexandropoulos σπούδασε οπτική επικοινωνία στο IED με εξειδίκευση στη φωτογραφία. Σπούδασε επίσης στο Duse International Drama School και παρακολούθησε σεμινάρια δημιουργικής γραφής. 

Ξεκίνησε την καριέρα της ως φωτογράφος το 1992 και συνεργάστηκε για μια δεκαετία με τα πρακτορεία Photomovie και Sigma Corporation of America, διάφορα ιταλικά περιοδικά, εκδοτικούς ομίλους Mondadori και Rizzoli δημιουργώντας πορτρέτα διασημοτήτων και πολιτικών όπως ο Rudolph Nureyev, ο Mikis Theodorakis, ο Harrison Ford, Romano Prodi, Silvio Berlusconi, Marco Bellocchio κ.α.

Το 2000 έγραψε και σκηνοθέτησε την ταινία μικρού μήκους I fantastici Boors, η οποία διακρίθηκε στα φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Trani-Italia και Capalbio. 

Συμμετείχε επίσης σε ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας και το 2007 έκανε μια ατομική έκθεση στην Αθήνα στην Τεχνόπολις, με τίτλο Malinconia, όπου παρουσίασε διάφορα φωτογραφικά πορτραίτα ανδρών και γυναικών, όπως η Μόνικα Μπελούτσι, ο Μίκυ Ρουρκ, ο Μυσίσλαβ Ροστόποβιτς και ο Φίλιπ Γυαλί.

Το 2009 έγραψε, παρήγαγε και σκηνοθέτησε το Μια φορά στη ζωή, ένα ντοκιμαντέρ για τον εξέχοντα Έλληνα ραδιοπαραγωγό Γιάννη Πετρίδη.

Κατά τη διάρκεια του 2016-17 η Αλεξανδροπούλου παρήγαγε, έγραψε και σκηνοθέτησε τη τηλεοπτική σειρά ντοκιμαντέρ From A Thorn Comes A Rose (πρωτότυπος ελληνικός τίτλος: Από αγκάθι ρόδο) που προβλήθηκε στην ΕΡΤ. Η πιο πρόσφατη σκηνοθετική της δουλειά είναι η σειρά ΣΥΝ ΓΥΝΑΙΞΙ στην ΕΡΤ, την οποία παρουσιάζει ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, και είναι η πρώτη σειρά ντοκιμαντέρ που γίνεται στην ελληνική τηλεόραση, αφιερωμένη στις γυναίκες.

Η Αλεξανδροπούλου είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Ένωσης Ντοκιμαντέρ και αρθρογράφος.

Η επιτυχημένη της πορεία στο σινεμά την έφερε σε επαφή πολύ συχνά με την μόδα και έτσι κάπως γεννήθηκε το AFFF.

Και φέτος η μόδα συναντά την 7η τέχνη και «ερωτοτροπούν» μπροστά στα μάτια των πιο ψαγμένων θεατών. Μικρές και μεγάλες ταινίες, διαδικτυακές συζητήσεις από σημαντικούς ομιλητές, ανθρώπους και από τους δύο χώρους θα μας ταξιδέψουν νοερά στον χώρο και τον χρόνο. 

Εν αναμονή της έναρξης του αγαπημένου πλέον φεστιβάλ, είχα την χαρά να μιλήσω με την creative director του Nικόλ Αλεξανδροπούλου, για σινεμά και στιλ, για το πως βιώνει την δύσκολη εποχή της πανδημίας και πολλά ακόμα.

Είναι ο κινηματογράφος η καλύτερη διαφυγή την εποχή της πανδημίας και του lockdown;

Ο κινηματογράφος είναι σίγουρα ο καλύτερος τρόπος για να μεταφερθούμε, έστω για λίγο, σε ένα διαφορετικό περιβάλλον. Σε μια τόσο δύσκολη για όλους περίοδο, όπου η φυσική αποστασιοποίηση και οι περιορισμένες συναναστροφές αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας, δεν υπάρχει καλύτερο μέσο προσωρινής «ακύρωσης» των μέτρων - σε ένα φαντασιακό πάντα επίπεδο. Το φετινό πρόγραμμα του AFFF, το οποίο φέρει τον τίτλο «Touch me, not - Μη μου άπτου», ασχολείται με όλες τις εκφάνσεις της αφής, σε μια προσπάθεια ενεργοποίησης της μνήμης, σε σχέση με αυτή.

Πώς «δραπετεύετε» εσείς από αυτό που ζούμε;

«Δραπετεύω» μέσα από τις απλές, όμορφες στιγμές με τους δικούς μου ανθρώπους. Πολλές φορές, ας πούμε, ακολουθώ την κόρη μου στις διάφορες χορευτικές... performances στο σπίτι και το διασκεδάζω πολύ. Αυτές οι στιγμές λειτουργούν σαν χαραμάδες αισιοδοξίας και είναι σημαντικό και να τις δημιουργούμε και να τις επιζητούμε.

Τι ρόλο μπορεί να έχει η μόδα σε μια περίοδο που φοράμε κυρίως φόρμες και πιτζάμες;

Απελευθερωτικό. Όπως οφείλει πάντα άλλωστε.  Τα outfits των Zoom meetings (πάνω μεταξωτό πουκάμισο, κάτω πιτζάμα) είναι κάποιες φορές πολύ δημιουργικά και funny! Μπορούν να θεωρηθούν mix 'n' match και προσωπικά λατρεύω το mix 'n' match.

Κάπου διάβασα ότι απολαμβάνετε τη σιωπή της άδειας πόλης. Φαντάζομαι να την φωτογραφίζετε κιόλας. Πώς θα έμοιαζε αν ήταν φωτογραφικό πορτραίτο και τι θα εξέφραζε;

Ενίοτε, ναι, την απολαμβάνω - ειδικότερα κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown. Ήταν μια πρωτόγνωρη, σχεδόν, αίσθηση. Υπάρχουν, ωστόσο, και στιγμές που με μελαγχολεί. Αν ήταν φωτογραφικό πορτραίτο θα ήταν αυτό ενός ηλικιωμένου ανθρώπου που κοιτάζει απευθείας τον φακό μου. Θα εξέφραζε ακριβώς αυτή τη σιωπή της πόλης.

Αν έπρεπε να επιλέξετε και να προτείνετε τα top fashion films που πρέπει κάποιος να δει ποια θα ήταν αυτά;

Θα σας πρότεινα να ανατρέξετε στη θεματική "SEVEN Women - SEVEN Men" του φετινού φεστιβάλ, στο πλαίσιο της οποίας θα προβληθούν ταινίες μόδας καταξιωμένων σκηνοθετών όπως η Agnes Varda, o Wes Anderson, ο Martin Scorsese και ο Paolo Sorrentino. Πρόκειται για ταινίες μεσαίου μήκους, μέσα από τις οποίες μπορούμε να παρατηρήσουμε και να περιεργαστούμε τις αισθητικές γραμμές που ακολουθεί ο κάθε δημιουργός.

Έχετε μια σπουδαία καριέρα πάνω στη φωτογραφία, το σινεμά και κατ' επέκταση τη μόδα. Επηρέασε η επαγγελματική πορεία σας το στυλ σας μέσα στον χρόνο; Και πώς θα το χαρακτηρίζατε σήμερα.

Οι δραστηριότητές μας επηρεάζουν σίγουρα το στυλ μας. Αρχικά, πρακτικά. Θέλω να πω πως όταν για παράδειγμα εμπλέκεσαι σε μια τηλεοπτική ή κινηματογραφική παραγωγή, έχεις ανάγκη από μια αίσθηση άνεσης. Θα το χαρακτήριζα casual chic.

Ποιο είναι το κομμάτι που ξεχωρίζετε στο φετινό ΑFFF;

Καταρχάς, να πω πως είμαι ιδιαιτέρως χαρούμενη και υπερήφανη για τη φετινή διοργάνωση. Καταφέραμε να στήσουμε ένα μεγάλο φεστιβάλ, με πολύ πλούσιο πρόγραμμα και με εξαιρετικούς προσκεκλημένους. Τόσο στις θεματικές των προβολών (Touch me, not, Official Selection 21, Greek Competition, Seven Women - Seven Men, Design in Film Screenings), όσο και στις ανοιχτές ομιλίες (Design in Film, Big Production Filming: The Case of Greece αλλά και το Panel για τη Γυναικεία ενδυνάμωση), συμμετέχουν σπουδαίοι καλλιτέχνες και ειδικοί, προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα «ερεθισμάτων».

Ένα από τα θέματα συζήτησης είναι η γυναικεία ενδυνάμωση και η ενδοοικογενειακή βία. Πρόσφατα ακούσαμε πολλά θλιβερά περιστατικά βίας -κυρίως σεξουαλικής- στον χώρο του θεάματος. Ποια είναι η θέση σας ως γυναίκα καλλιτέχνης;

Ως σκηνοθέτρια του «Συν Γυναιξί», της σειράς ντοκιμαντέρ για λογαριασμό της ΕΡΤ, συνάντησα αρκετές γυναίκες και τουλάχιστον τρεις από αυτές είχαν να θυμηθούν ένα τέτοιο περιστατικό. Και αν σε κάτι συμφώνησαν όλες ήταν η ύπαρξη σεξισμού στο εργασιακό περιβάλλον - ανεξαρτήτου τομέα. Κατ' εμέ, ένα είναι σίγουρο, ότι αν πραγματικά θέλουμε να αλλάξει κάτι σε σχέση με όλα αυτά, πρέπει να ασχοληθούμε με τη ρίζα τους - και αυτή δεν είναι άλλη από την οικογένεια και τη διαπαιδαγώγηση. Η αλλαγή στη νοοτροπία θα φέρει την αλλαγή στην κοινωνία και η αλλαγή στην κοινωνία θα φέρει την αλλαγή στην νοοτροπία. Πρόκειται για μια σχέση αμφίδρομη.

Design in Film: Πού βρίσκεται η Ελλάδα στο κομμάτι αυτό;

Η Ελλάδα φέρει στους κόλπους της μεγάλους δημιουργούς, τόσο στο design όσο και στον κινηματογράφο. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένας σημαντικός καλλιτεχνικός αναβρασμός στην Ελλάδα - και σε ό,τι αφορά τα fashion films, παρότι ακόμα είναι ένα είδος όχι τόσο οικείο, έχει να επιδείξει πολύ ενδιαφέρουσες δουλειές. Στο πλαίσιο της ομιλίας με θέμα Design in Film του φετινού AFFF, θα μιλήσουν experts και των δύο τομέων – όπως η βραβευμένη με Emmy Σχεδιάστρια Κοστουμιών Ellen Mirojnick («Basic Instict», «Contact», «Bridgerton» κ.ά.), ο Σχεδιαστής Μόδας Marios Schwab και πολλοί άλλοι σημαντικοί εκπρόσωποι τόσο του design όσο και του κινηματογράφου.

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνετε όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα; 

Σίγουρα ένα ταξίδι. Ένα μεγάλο ταξίδι, προκειμένου να ξεκουραστώ και να αλλάξω εικόνες.

 

Περιηγηθείτε στο site του φεστιβάλ, www.athensfff.com, όπου μπορείτε να δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης (Programme), info για όλες τις διαδικτυακές συζητήσεις (Initiatives) και πληροφορίες-οδηγίες για την πρόσβαση σε όλες τις προβολές (Online Screenings).